Vyšetrovanie udalostí z Abú Zabí skončí začiatkom februára | Magazín F1 - F1online.sk

Vianoce sú za nami a po návrate z dovoleniek sa nám znovu rozbiehajú aj špekulácie. Témou číslo 1 vo svete F1 je naďalej kontroverzné finále v Abú Zabí a následné verejné mlčanie Lewisa Hamiltona. Pokračovanie jeho kariéry je vraj stále neisté. S novými informáciami prišli začiatkom tohto týždňa britské médiá.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/53544/vysetrovanie-udalosti-z-abu-zabi-skonci-zaciatkom-februara

:sunglasses: :racing_car: :racing_car: :vertical_traffic_light:

Miestni fans stale

2 Likes

podla mna bude Massi od novej sezony maximalne mavat zltymi vlajkami

Nemyslím si.

FIA bude především hájit legitimitu Verstappenova titulu a v širším smyslu celé letošní sezóny. Politicky ani jinak nepřipustí opak - a nic ji k tomu ani nenutí. Odvolání Michaela Masiho by nahrálo kritikům, kteří se nedokážou přenést přes Hamiltonovu prohru, vypadalo by to jako delegitimizace dění, které FIA, což je její základní pozice, označuje za legitimní, jakkoli s příměsí kontroverze.

Masi zůstane ve funkci a jediná “úlitba”, ke které dojde, bude spočívat v zpřesnění pravidel - což je ostatně i žádoucí. A součástí tohoto zpřesnění bude omezení komunikace ze strany velkých zvířat týmů směrem k řediteli závodu, který tak bude mít “paradoxně” větší autonomii.

Mediální hru britského tisku bych nebral vůbec vážně, je to součást aktivismu, kterým média porušují profesionální kodex čím dál výraznějším způsobem - a bohužel se to začíná přelévat i do oblasti sportu.

A ani Mercedes tady nebude příliš tlačit na pilu. FIA se dá uplácet, přesvědčovat, dají se s ní dělat zákulisní kšefty, což Mercedes velmi dobře ví, protože bez tohoto pozadí by nikdy nedominoval tak, jak dominoval. Ale nedá se proti ní vést válka, což Mercedes ví zrovna tak dobře.

2 Likes

O Hamiltonovi a jeho egu/charaktere mám svoj názor, ale silno pochybujem že by jeho ego bolo až tak krehké, že pokračovanie jeho kariery by padalo na rozhodnutí FIA. A ak áno, tak je jeho ego na tom výrazne horšie ako som predpokladal. Takto len vytvára mediálne tlaky aby sa hovorilo “o kolko by prisla F1 keby skonci” a chce pocut verejnosť a média aby hovorili aby neskončil. Dúfam že sa FIA nezlakne a nenechá sa takto smiešne vydierať, pretoze by to len dokazovalo to čo niektorí tvrdia roky (väčšinou NEoprávnene), že FIA slúži Mercedesu.

1 Like

Hmm, samozrejme záver sezóny je stále nezastupiteľná téma…Bez značnej generalizácie, prehráva samotný šport - F1. A teraz je otázkou, prečo? Preto lebo sa tu stretlo veľa premenných v rovnici a to: odchod LH, odvolanie Masiho a spol, strata ziskov pre Liberty media, sponzorské peniaze…a možno celková fillozofia F1 s pravidlami FIA možnosťou ešte väčšieho zážitku pre fans.
Mlčanie Mercedesu je hrozivé, a tým že stiahli žalobu / kde by mohol byť výsledok pre nich neistý a ponižujúci / prišiel čas , vydierať, . Vydierať a to všetkých, o koľko príde peňazí motošport , keď odíde z F1 LH ? Čo myslíte, kto vyhrá? FIA, alebo strata napr. 100 mil. eur/ dolárov. Alebo sa zrodí ,akože, kompromis s odchodom Masiho a následne presne zadefinovaných úprav pravidiel FIA . Akú hodnotu má pre FIA, resp. pre Liberty víťazstvo MV? Tu teraz zápasia športové hodnoty versus money…

Bude zaujimavé sledovať ďalší priebeh celej kauzy a možno sa dočkáme ešte výsledku, ktorý nás prekvapí ešte viac ako sa tu črtá…Uvidíme, kto vyhrá či FIA alebo Mercedes? Jedného porazeného tu už máme a tým je samotný Max… Ak si prial vyhrať takto svoj prvý titul tak to je potom iný, smutnejší príbeh…

ale ked som pisal (pod iny clanok, par tyzdnov dozadu) ze by FIA to mala urychlene riesit a prist napr. aj s velmi salamunskym divnym rozhodnutim ako napr. vynimocne udelit titul obom alebo nikomu, nakolko ani jeden nevyhral cisto sportovo (ak by napr. (ne)zasiahli do vysledku pretekov) a ani neprehral ferovo bez porusenia vlastnych sportovych pravidiel F1.

A teraz mame situaciu, kde sa ideme hrat na to, kto koho vydiera, co je este vacsi problem. Spravodlivost? Kdeze… som fanusik LH a teda ciastocne aj Merc, ale ak toto ma znamenat, ze si nieco napozadi vydupali a ziskaju nejaku skrytu vyhodu neskor, tak sport prehra aj opat. Pretoze zlo generuje dalsie zlo… FIA s tymto ma bohate skusenosti, ako nezvldat vlastne pravidla, kontroverzie a ako mafiansky na pozadi robit rozne dohody. BTW odstupenie Masiho neberiem, ze bude ta vec, ktoru Merc ziada, pretoze v tejto situacii, mal Masi vyvodit zodpovednost aj sam, prinajhorsom mu FIA k tomu mala dopomoct. Ak sa nieco napozadi vyjednalo, bude to asi nieco (pre sport) horsie.

Zaroven vsak vsetci prestanme zvelicovat, 99% toho co sa teraz pise su len medialne zvasty zalozene na subjektivnych pocitoch sice mozno odbornikov, ale nie ludi, ktori do toho v sucasnosti co i len kusok vidia…

Ak ho neodvolaju dosť možno prídu o 7xMs. Ja by som si to isto rozmyslela.

Ja si myslím že ak neodíde Massi odíde on. Priveľmi trucuje nato aby sa nesnažil niečo vyboxovať z toho.

A zo správania Mercedesu ja neviem mne to príde divne

Massi odíde/vyhodia ho lebo Mercedes povedal??? !!!
To je smiešne! Toto nieje pieskovisko pred barakom.(aj keď niekedy…no)

Urobil čo urobil keby “vyhovie” viac mercedesu tak sa zblázni druha polovica sveta. (Red bull fans)

Pravdou je te nebol konzistentný celu sezónu…
Charlie povedal a bolo.
Michael je iný možno tu bude platiť za dobrotu na žobrotu. Snažil sa vyhovieť aj tam aj tam.

Stalo sa a vrátiť sa to nedá.

Keby aj príde nový riaditeľ pretekov, tak čo???
Bude sa báť robiť rozhodnutia aby nenahneval nejaký team?

LH sa nesmie vyhrážať odchodom s F1 lebo to nevyslo ako on chcel.
A keď už je taký tak nech ide! Je to detinské…A hlavne Russel nieje slabšou náhradou alebo nosič vody nebude mu robiť podrž tašku.

1 Like

Jak jsem napsal, FIA by odvoláním Masiho dala malý šach sama sobě - a to nechce.

Hamilton není v tak silové pozici, jak se tu prezentuje. Jeho případný odchod se rychle zacelí. Hvězdy odcházejí - odešel Prost, odešel Schumacher… a dojem, že F1 už nikdy nebude tou pravou efjedničkou, rychle odezněl, protože to místo zaujali jiní. Pokud odejde Hamilton, to místo rychle zaplní jiná jména Do role superstar no 1 se posune Verstappen, mediálně vyletí Russell…

A samozřejmě je nutné vzít v potaz, co svým odchodem ztratí Hamilton. Za a) obrovské peníze. Za b) publicitu (sportovci v důchodu ji ztrácejí velmi rychle, ze středu zpráv se dostávají do role poskytovatelů poznámek pod čarou). Za c) vliv. Za d) možnost dalších úspěchů.

A k d) navíc podotknu, že se vynoří hlasy, že ve skutečnosti buď zdrhl před Verstappenem, nebo neunesl vyhlídku, že by musel skutečně závodit a ne pouze zajet si pro výhru v ultradominantním autě - a Abú Zabí byla jen záminka. (Mercedes bude v hře o titul pravděpodobně i v této sezóně, takže odchod LH jako sportovní akt nikdo moc nevezme. Zrovna Hamilton jako ztělesnění sportovní morálky a čistoty - :rofl:)

Pokud Hamilton skončí (čemuž nevěřím), potom na to doplatí daleko více on sám. Hamiltonovu sedačku obsadí třeba Leclerc, F1 peníze neztratí, protože bitva Verstappen - Leclerc (Russell) bude možná ještě dramatičtější - a z Hamiltona se stane (ne zase tak zářná) minulost. Jinými slovy, ztráty, které vyvolá Hamiltonův odchod, v určitém časovém horizontu vykompenzují zisky, které přinese vzestup jiného pilota.

Snaha o nového mistra nebo změnu na čele by krásná, ale bude mít tato krásná pohádka pokračování?
Teď se asi tlučou do hlavy, že jsou nová auta.

Za celou hybridní éru se RB na Mercedes nechytal ani zdaleka.
Jen v posledním roce pravidel. A to jen z toho důvodu, že byly Mercedesu markantně přistřihnuty křidélka v oblasti aero a že RB usilovně vyvíjel auto i v roce 2021… jinak by znovu koukali z daleka.

Takže mě fascinuje, že plno lidí vidí RB tak vysoko, když k tomu není žádný předpoklad.

  • Odcházející Honda
  • Problémy s e10.
  • Hlavně konec high rake.

Možná pozdější vývoj, když strávili tolik času na 2021, ale to jen moje domněnka.

Dokáže Honda splnit znovu spolehlivost obvzlášť při odchodu? Jaký budou mít focus? 6 let v hybridu stáli více méně za nic. (v boji o titul) Povedl se jim poslední rok.
Měli lepší motor nez MB? Spíš ne. Ale vydržel.

Ale opak může být pravdou. To zjistíme za 2 měsíce, ale nic tomu teoreticky nenasvědčuje.

Takže to vyšetřování teprve začalo? Po měsíci kdy se k tomu zavázali? To nevymyslíš :laughing: :-1:

“FIA se dá uplácet, přesvědčovat, dají se s ní dělat zákulisní kšefty, což Mercedes velmi dobře ví, protože bez tohoto pozadí by nikdy nedominoval tak, jak dominoval.”

To mi nevychádza, ako mohla podplatená FIA dovoliť prehru Mercedesu :sweat_smile:

Trochu jinak: měl jsem na mysli některé podmínky apod. Mercedes si toho vyloboval hodně. Ale teď už logicky tahá za kratší konec provazu, protože jeho dominance fakticky destruovala závodění.

Navíc Masi je jedinec v určité funkci a v té udělal jedno rozhodnutí, na které měl minimum času. Řeč je o rámcových podmínkách, ne o konkrétních momentech.

A právě vliv na tyto podmínky (politickou sílu) si chce Mercedes zachovat, proto nejde do silového sporu s FIA. Protože i kdyby ten spor nějak vyhrál (což mimochodem není pravděpodobné), ztratil by ten vliv (a u FIA by si podávali dveře se svými návrhy a představami soupeři).

Uz som to pisal inde, ale ak by mercedes siel do toho sporu( ktory mal realnu sancu vyhrat) tak by za musel stiahnut z toho sportu. A to nie len ten tim a dalsie 3 timy, ktore by nemali motor. Komu by to prospelo? Startove pole s 9, a mozno len 6-7 timami, ak by Williams a AM nenasli noveho dodavatela a peniaze pod rozpoctovym stropom na prestavbu.

Nemusel by se stáhnout - proč? “Jen” by ztratil vyjednávací pozici a FIA by jeho představy víceméně ignorovala, zapracovávala by představy soupeřů - a to by pro Mercedes nebyla dobrá zpráva.

Tak, jak to píšeš, to ani nedává dobrý smysl - de facto tvrdíš, že Mercedes měl dva míče na kopačkách - ale pro dobro sportu se obětoval?

Navíc účast Mercedesu je v seriálu dána smluvně, nelze ji vypovědět ze dne na den. Tam by běžely určité lhůty, které by řešily situaci Williamsu a Aston Martinu.

Mercedes možná mohl uspět u odvolacího sportovního soudu, ta situace je natolik zapeklitá, že byť by neměl nic jisté, formalističtější rozklad soudu by mu dejme tomu mohl dát za pravdu. Ale na úrovni civilních soudů šanci nevidím, ta věc za prvé jde mimo jakoukoli trestněprávní rovinu a občanskoprávní žaloba založená na sporu o výklad pravidel je v nejlepším případě záležitost na dlouhé roky, pokud by ji nějaký soud vůbec přijal (některé žaloby mohou být zamítnuty jako neopodstatněné). (Navíc k takové žalobě by bylo nutné mít stejně nejdříve verdikt nějaké sportovní instance.)

Navíc celá ta hra s požadavky Mercedesu je k smíchu - Masiho hlava, to je spíše vendeta nebo řešení. Mercedes tuto situaci prohrál a žádné Hamiltonovo kličkování na tom nic nezmění. Možná FIA zákulisně dotlačí Masiho k tomu, aby (za nějaké hezké tiché odstupné) sám odešel, ale sama ho neodvolá, protože, jak jsem psal, by tím vyslala signál, že delegitimizuje to, co sama považuje za legitimní (a co raději nenapadl ani Mercedes).

toto si dostuduj. nemoze sa sudit s FIA a zaroven posobit v niekotrej serii. bolo o tom viac clankov aj tu.

tak isto je dane v zmluve ze pokial sa sudi tak nemoze pretekat. ak by aj odisiel dobrovolne tak jednoducha matematika… kolko je pokuta? kolko preinvestuje tim za rok/dva? McLaren a Honda tiez boli zaviazany zmluvou, ale zaplatila sa pokuta isli kazdy po svojom.

Dobře, teď mi unikla některá omezení, díky za připomínku.

Ale bez ohledu na toto si myslím, že moc velkou šanci uspět u civilních soudů by Mercedes každopádně neměl. Možná u té sportovní arbitráže, ale za jisté bych to nepovažoval.

Tak či onak, ta věc skončila, celé to slavné “šetření” může vyústit jedině do nějaké reformulace pravidel, žádný zpětný efekt mít nebude. Tím pádem ani příliš nevěřím, že Masi má hlavu na špalku. Pokud ho budou chtít obětovat, ať se Mercedes trochu nažere, udělají to takovým způsobem, že z toho Mercedes nebude moci vyvozovat žádnou veřejnou satisfakci. FIA se nenechá kompromitovat, a to ani nepřímo. Můj odhad je takový, že prohlásí, že pravidla nebyla na takovou situaci optimálně připravena, že ředitel závodu měl určitou možnost vlastního řešení, a stanoví se nějaký proces i pro situace, kdy SC vyjede těsně před koncem závodu, aby se i taková situace formalizovala. A osobně si myslím, že ten proces bude obsahovat proceduru, která umožní SC odvolat alternativním způsobem = tak, aby se závod dojel v závodním režimu. Nevěřím tomu, že by tam byla preference dojezdu za SC.

tu ide o pravnicky vyklad toho co je napisane v pravidlach a podla toho to ma vllelku sancu na uspech. sportovy artibrazny sud v tomto pripade nie je mozny, pretoze vstupom do F1 sa ho zriekli a mali sa riadit najvyssim rozhodovacim organom FIA. a to by prave znamena “pozastavenie” pretekania mercedesu dovtedy, kym sa to nevyriesi

1 Like