V případě Mercedesu prý Hamiltonovi ukázali některá data (aby ho nalákali). Jinými slovy, on se nerozhodoval na základě ad hoc spokojenosti/nespokojenosti, ale dostal dílčí vhled do budoucího rozložení sil. Rozhodoval se tedy na základě interních informací.
Nakolik bude silný AM počínaje rokem 2026, těžko říci. Tady se dá jen spekulovat a klást otázku, nakolik bude Newey úspěšný hned zkraje v novém ekosystému. Trochu se zapomíná, že Red Bull pomáhal budovat prakticky od začátku, ten ekosystém se vyvíjel spolu s ním, byla tam Adrianova DNA, což v případě Astonu platit nebude, to už je relativně zaběhnutý tým, kde se v něčem bude muset přizpůsobovat i Newey. Navíc v případě Red Bullu projekt nebyl v počátcích definován mistrovskými očekáváními = nebyl tam takový tlak, zatímco tady je očekávání enormní.
V neposlední řadě Mercedes měl před rokem 2014 obrovský vývojový náskok v oblasti motoru, který úspěšně tajil před zbytkem světa, to už je, jak píšeš, známá historie. Dneska žádný tým takový náskok (několik let vývoje + silná lobby: Mercedes vytěžil očekávání, že hybridy jsou budoucnost silničních automobilů a z F1 protečou technologie do celého automotive) nemá.
Nic nebrání tomu, aby Aston postavil výborné auto podporované motorem, ale místo teorie zázraku bych předpokládal několik let postupného vývoje jako realističtější variantu. Ono ani ten Mercedes nebyl “zázrak”, ale výsledek onoho utajovaného náskoku ve vývoji motoru. Jistě precizní a důsledné práce, ale ta práce si vyžádala několik let a v úhrnu více let než u soupeřů.