Verstappenovi sa nepozdáva aktívna aerodynamika v F1: Radšej znížme hmotnosť | Magazín F1 - F1online.sk

Ešte nejakých dvadsať mesiacov a Formula 1 vstúpi do novej éry. V roku 2026 nás čaká ďalšia veľká zmena pravidiel, aj keď ešte nevieme, ako presne budú vyzerať. Poznáme základný rámec, ale konkrétna podoba nových technických predpisov ešte nebola schválená. Hovorí sa o niektorých novotách, ale nie všetky sa pozdávajú trojnásobnému majstrovi sveta Maxovi Verstappenovi.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/150042/verstappenovi-sa-nepozdava-aktivna-aerodynamika-v-f1-radsej-znizme-hmotnost

Radši aktivní aerodynamika, ať je víc srandy. :grin:

Si pamätám pred rokom 2014 ako každý vravel že bude problém s palivom že autá budú odstupovať zo závodu kvôli nedostatku paliva a aha ako sa s tým popasovali

Sainz ma pravdu. Ved napr. taky sir ani z auta nevystupi, ako ho bude boliet chrbatik. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Což o to, legrace být může, jen aby jí nebylo až moc…
Co třeba může být pěkný malér je drobné poškození předního křídla - dnes se nic moc neděje a třeba s upadlou endplate závodník běžně dokončil, když to bylo moc, tak se holt vyměnilo křídlo.
Ale v momentu aktivní aerodynamiky se taky může při celkem drobném ťukanci zaseknout aktivní prvek na jedné půlce křídla a na první rovince po nehodě se otevře jen na půlce - sázím na hodiny a pokud bude kolem víc aut, tak to může být dost šílené :frowning:

1 Like

Medzi sedackou a zadnym kridlom je cca 75cm zbytocne navyse.
Pekne to bolo vidno na autách 2021, boli uzke a dlhe.
Mercedes 2022 reálne bocnice ani nepotreboval.
Toto zrusit, minimalizovat predne kridlo, zuzit auta na 190cm.
Baterie ponechat ako v tomto roku.
A je to.

Bohuzial F1 sa musi tvarit, ze je ekologicka a relevantna pre cestny autopriemysel (obe su hlupost ako tepla voda v chladnicke). A potom sa tam nasilu tahaju taketo veci ako hybridna technologia.

1 Like

presne. vyhodit elektromotor, bateriu a ■■■■■■ okolo a hned bude auto lahsie

Popasovali se s tim tak, ze musi setrit. :slight_smile: Nevim, koho tenhle styl f1 nebo zavodu vseobecne bavi, kde se setri pneumatiky a palivo. Z jednoho uhlu je to soucast strategie a vitez se nepta, jestli nekdo setril vic nebo min. Na druhou stranu jako divak chces videt extremni vykony. Ne auta, co krouzi a jezdi porad stejnou deltu, aby nahodou nezatlacili piloti moc na gumy nebo nemeli spotrebu o 1kg vetsi… (:

Hybrid je fajn. V meste dáš polovicu trasy na batériu a zvyšok za 3.5l/100km. No do kráľovnej motošportu by som radšej vymyslel niečo iné. Ale chápem aj motorárov, ktorí za tuto zmenu hlasovali. Keď už investujú miliardy do výskumu hybridov pre cesťáky, extrémne rýchle laboratórium ako F1 im môže pomôcť získať dáta do vývoja aj pre ich bežné autá.

No já to teda zas tak moc nechápu…
Tedy přesněji - chápu, proč byl hybrid atraktivní v roce 2014, tehdy to smysl dávalo a za mne rozhodnutí pro hybrid tehdy bylo správné (i když následná dominance Mercedesu byla děs).
Jenže v roce 2026 to nejspíš bude mrtvá větev, kdy vše směřuje z jedné strany k čistým elektromobilům, ale z druhé strany naopak spíš k spalovacím motorům s novými palivy - vodík, 100% syntetika a tak. Hybrid je sice mně osobně ve více ohledech celkem sympatický, ale celkově jich spíš ubývá a nezdá se, že by to mělo úplně zářnou budoucnost :frowning:
Ono se ještě může leccos změnit, ale je to celkově dost nejisté a jestli to je ideální cesta pro F1 je značně pochybné :frowning:

Zjednodusit pravidla. Auta musia byt mensie, minimalnu hmotnost zrusit. Vykon auta musi mat minimalne 20% z elektriky a max 60%. ( ked uz musia mat elektriku) a hotovo. Nech sa s tym teamy popasuju. Cim viac ich limituju pravidlami tym viac vidime 1 team v dominancii, ktory to da spravne a ostatny ho dalsich 5 rokov dobiehaju.

To sa teda nepopasovali. Gumy nanic, musi sa setrit technika (maximalny pocet komponentov za sezonu), maju obmedzeny pocet gum (za urcitych okolnosti ani nemusia stacit) a setri sa aj palivo. Naozaj sa s tym popasovali. A to si hovoria kralovna motorsportu :smiley: Ked chces pozerat preteky v setreni, tak je to idealne, ale my, co mame radi ozajstny motorsport, tak placeme cim dalej tym viac. Teraz je to tak maximalne blba show pre americanov, kde este aj FIA prispieva svojou neschopnostou…

Hybrid ako taky nehanim, co sa tyka cestnej premavky. Aj ked aj to ma svoje uskalia: udrzba motora neodpadla, pridala sa starost so zivotnostou baterie. Zato cisty elektromobil je ovela vacsia kravina.

No ved tieto hlupe pohony si vyziadali automobilky, na jednoducheho zakaznika to reklamne zaposobi: ked je hybrid dobry pre F1, je dobry aj pre vas :smiley: Ale zavodne auto ma byt co najmensie a co najlahsie, nechapem, preco by malo mat nieco spolocne s cestakmi.

2 Likes

EU už od propagace kyselin ustupuje.
Když si spočítali uhlíkovou stopu kyselin, tak zjistili, že se benzínovému motoru vyrovná až po 150 000 km a k dieselu až po 200 000 km.
A to pouze v případě, že se kyseliny nabíjejí votovoltaikou, nebo jiným ekozdrojem.
Při nabíjení zdrojem z elektráren jsou kyseliny pouze ekologickou katastrofou.

Ferda ja dufam ze v 2030 sa povie OK, perforacia elektromobilmi je uz dostacujuca, elektrosiet je na hrane svojich moznosti, stabilizujeme to a predaj spalovakov povolime v Euro6 vyhradne v benzine. Takto to vidim a takto v to verím.

Nebo se dostanou k moci ekoprofíci a na silnice budou smět pouze diesely, které jsou o 25% ekologičtější než benzíny.

Budúcnosť by mohla byť toto: Radioizotopový termoelektrický generátor – Wikipedie

Taký Voyager 1 letí rýchlosťou 61tis km/h, spotreba výborná, údržba minimálna. Akurát na zatáčanie potrebuje planéty :slight_smile:

Chápem, že hľadajú synergie a nové cesty, ale na to môže byť kľudne aj iná súťaž. F1 chce byť super moderná a relevantná za každú cenu k aktuálnym technológiám. Myslím, že sa to v dohľadnej dobe nezmení, účastníci zájazdu proste takto hlasovali.

2 Likes

Ja si naopak myslim, ze to nevyjde s cistymi elektromobilmi. Resp. ze to s nimi drasticky spomali. Moc na to tlacili a vidime, kam to ide ked sa prestali poskytovat dotacie. Ak je nieco dobre, netreba to ludom nutit(zakaz spalovakov) a davat ludom vyhody ak si to zoberu. Rovnaka logika sa aplikovala na ockovanie proti Covidu. Elektromobil sa mal nechat vyvijat spontanne, bez natlaku ako alternativa k inym pohonom. Nie ako “toto je jedine, co je pre nas dobre”

4 Likes