V Bahrajne sa chystá veľké stretnutie o motoroch: Kto je za, a kto proti desaťvalcom? | Magazín F1 - F1online.sk

Najprv nás mala nudiť dominancia McLarenu, potom prišli nezáživné preteky v Japonsku s víťazstvom Maxa Verstappena. Ruku na srdce, na trati sa nám toho v úvode sezóny veľa nedeje, ale dianie v zákulisí je, ako obvykle, veľmi výživné. Štart sezóny 2025 sprevádzajú diskusie o budúcnosti motorov vo Formule 1, ktoré narážajú na politické ciele jednotlivých zainteresovaných strán. Tie má vyriešiť veľký samit dodávateľov motorov, ktorý FIA organizuje v piatok v Bahrajne.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/194369/v-bahrajne-sa-chysta-velke-stretnutie-o-motoroch-kto-je-za-a-kto-proti-desatvalcom

Desetiválce ať raději nikdo neočekává.
Jó kdyby se FIA snažila prosadit tříválce, tak tomu bych věřil více, že je prosadí.
Konec konců i tříválce by bylo zajímavější řešení, než cokoliv s kyselinami.

Treba uvoľniť pravidlá a dať možnosť pretekať aj hybridným turbam aj atmsferom od V8 až po V12…Veď ,keď chce Mercedes turbo hybrid nech si ho nechá a Ferrari môže mať krásny V12 Atmosférický motor.To by bola zábava.Nieco podobne bolo v 80 tých rokoch,keď turba a atmosféry bojovali voči sebe a každý tím si mohol vybrať,aký motor nasadi.

si sa sekol o 40 rokov…

3 Likes

co je to cele za nezmysel…

kto chcel nove motory s danymi pravidlami od 2026?

Ked zrazu je uvaha o V10 ? TO zaspali dobu? s nikym FIA nekomunikovala?

cele to je len alibizmus

Co tím myslíš? Od koho?

1 Like

no od Domenicaliho - schvalne privedu temu V10 a “zhejtia” nove pravidla, aby sa okolo celej problematiky vytvoril poprask a pozvolna sa naopak tlacili nazory, preco V10ky nesu mozne takto rychlo a ake su vlastne nove pravidla inovativne, potrebne a chcene.

potom si vlastne schvalia pomer 80/20 - 70/30 a este sa budu bit do prs aki su spasitelia :smiley:

5 Likes

Tak nejvíce se mi zdá, že se toho nápadu s V10 chytila FIA resp. Sulayem.
Letos mají být volby.

3 Likes

No a hlavní vtip je v tom, že ty závody mezi atmo a turbo trvaly jen chvíli, do té doby než turbo jasně vyhrálo jako výrazně lepší řešení.
Dneska by se atmosféry musely masivně zvýhodnit pravidly, jinak by to nikdo nechtěl.
A kdo bude argumentovat WEC, tak to je extrémně divná konstruktérská soutěž s Balance of Performance

1 Like

Pořád se v tom snažím najít nějaký smysl, a tohle mi připadá skoro nejpravděpodobnější.

1 Like

Alespoň pro mne to byla zlatá éra F1.
Napínavější dobu už jsem nikdy jindy nezažil. A nejednalo se pouze o porovnání výkonů klasiky proti foukačkám. Velkou roli hrála spolehlivost techniky. Nikdo nevěděl, jestli turbo vydrží až do cíle, nebo mu v poslední zatáčce nedojde palivo.
Ještě připomenu, že třeba v roce 1981 byla povolená minimální váha vozu 585 kilo, takže jezdcem cca 650 Kg.
Dnešní hrůzy jsou zhruba o třetinu těžší. :face_vomiting:

Znie to pekne ale je to utopia. Ako by si obmedzil vykon rozdielnych motorov? resp. dovolil by si dotankovavat niekomu s V12? Predstav si aku cisternu paliva by musel mat na preteky.

Souhlas, taky by mne úplně nepřekvapilo, kdyby to celé mělo nějaké politické pozadí s cílem něco vylobovat. A zrovna varianta zachovávající plánované motory na 2026, nicméně s realističtěji nastaveným poměrem spalovák/elektro by mohla být přijatelná.
Podle mne ani automobilky nemohou být moc odvázané z toho, že by spalovák musel téměř trvale dobíjet a běžet naplno i v řadě zatáček, tohle by byla spíš parodie na ekologii a hrozila by docela negativní publicita.

2 Likes

Já na to nemám moc názor. Celkově mi situace ohledně dalšího směřování vývoje motorů připadá trochu nepřehledná, tak proč by v F1 měla být jiná. Právě proto si myslím, že relevantní požadavky na změnu by případně přišly od továrních týmů, ne od FIA. Ale nerozumím tomu, jsem čistý konzument - počkám si, co z toho bude :smile: .

99% rozhodnutí v F1 je politický lobbing.

3 Likes

Za V10 bude lobovat Audi, aby mohli s cistym stitom z toho vycuvat.

Tiez mam z audi pocit ze sa im do toho 2x nechce.

1 Like

Ale nie, srandu som si robil. Audi uz zainvestovalo. v US nepredava zase tak vela aut. cca 12%. pri 20% dovoznych tarifach a celkovej recessi v USA im to moze klesnut tak na 10%. F1 je dobra reklama.

Tohle ale moc sranda není, Audi kolem F1 skutečně našlapuje hodně zvláštně a že měli fázi, kdy vstupu litovali, je holý fakt. On mluví sám za sebe i prodej nemalé části podílu ještě než vůbec vstoupili.
Teď se to snad zase lepší a už to začínají brát vážně a naplno, nicméně si myslím, že i tak je Audi poměrně divoká karta, u nich by mne nějaké otočky překvapily jen celkem málo.