Technický riaditeľ Mercedesu James Allison v januári 2022 predpovedal, že jeden alebo dva tímy “pristúpia k novým pravidlám celkom nesprávne”. Jeho slová sa naplnili, ale asi nečakal, že jedným z týchto smoliarov bude práve Mercedes. Dnes počúvame podobné predpovede aj z najvyšších kruhov FIA. Naplní sa tentoraz scenár, pred ktorým varuje Nikolas Tombazis?
F1 by mala byť agilnejšia pri zmenách pravidiel. Ak niekto výrazne dominuje, tak uprostred prebiehajúcej sezóny (ideálne v prvej časti) vymyslieť zmeny, ktoré ostatným umožnia dotiahnuť sa.
Tak ako sa išlo proti Ferrari s Bridgestone, tak ako sa išlo proti Brawn difúzorom, proti RB v dobe Vettela. Aby sa neopakovali roky 2014-2016, kde konkurencia v podstate 3 roky ani nemala šancu sa dotiahnuť aj kvôli vývojovým žetónom. Teraz tomu zabraňuje rozpočtový strop.
Ak je niekto dominantný, tak tá sezóna je jeho a v novej sa pokúsiť karty rozdať nanovo. F1 by nemala byť len o motore.
a nezabudajme, stale je to sport a ten co odviedol najlepsiu pracu proste logicky musi vyhrat a nie konkurencia umelo tlacena; maju maratonci, tenisti, futbalisti ci hokejisti azda pocas sezony nejake ine moznosti pocas sezony ako sa posunut vpred, ako vlastnymi silami?
alebo preklasifikujme F1 z kategorie sport na show a robte si co chcete, avsak tym sa pochova vsetko, co sa tak dlho budovalo a postupne to ludia prestanu sledovat uplne
A preco su cykly 5 rocne ?
TOP sezona bola 2021, sezona “navyse” ktora pôvodne nemala byt.
Co by sa stalo ak by aktualne auta nechali este 2 roky jazdit ?
Presne tak, kto postaví najlepšie auto, vyhrá. Ale nikto nechce, aby jeden tím vyhrával 5 rokov len preto, že na začiatku pravidiel postaví najlepší motor, ktorý nikto iný nedotiahne.
Nemôžeš porovnávať motoršport s klasickými športami. Prirovnal by som to možno k cyklistike - ak by jeden tím mal exkluzívneho výrobcu, ktorý by im vyrobil bicykle, vďaka ktorým sú rýchlejší od konkurencie, tak tiež s tým cyklistická asociácia niečo robí. Prípadne k lyžovaniu / biatlonu to môžme prirovnať a namiesto motora / bicykla do tohto príkladu dosadiť lyže. Tiež sú bicykle / lyže súčasťou športu.
F1 vždy bola svojím spôsobom show. V 2005 sa tvrdo zasiahlo proti Ferrari. V 2010-2013 sa všemožne zasahovalo proti RB. A bolo to z čisto športového hľadiska fér?
to je blbost. Ked chcu mat rovnake vykony (preco by mali mat??) tak nech im softwarovo obmedzia na xy kW. Ked motor A zvlada len 500kW, ostatni 800, tak ostatnych obmedzime na 500. A vsetci budu mat 500. A treba to kontrolovat pred kazdou VC. Chcete kwa setrit peniaze na vyvoji, alebo nechcete setrit peniaze na vyvoji? Rozhodnite sa!
toto nepomoze na 100%; ak obmedzis maximalny vykon, tak aj ked sa to neda garantovat, tak moze napr. dosiahnut lepsiu spotrebu pri danom vykone a teda bude potrebovat menej paliva a teda bude lahsi a rychlejsi - na konci dna, teda stale bude pohonna jednotka robit rozdiel
a toto je typicke trestanie toho, kto si svoju pracu odviedol najlepsie
ale ak chceme ist touto cestou, podme na to opacne: nech v pravidlach je stanoveny maximalny vykon napr. na 800kw a ten zastropovany (a kontrolovany), toto sa aspon naznakom podoba na nieco fer (odhliadnuc od prveho odstavca so spotrebou a pod.)
kazdy sport funguje trochu inac, inac funguje marketing, predaj, reklama, sponzoring
vsade vsak plati konkurencny boj a vsade plati, ze su presne pravidla toho, co este povolene je a co uz nie; neviem ci vies, ale aj taka banalita ako bezecke topanky ma presne pravidla a velke podujatia aj pravidelne kontroluju obuv minimalne top favoritom (bezny clovek ako my ich nezaujima kym neatakuje rekordne casy); aj lyze, aj bicykle maju svoje pravidla (nevyznam sa v tom do detailov, tieto sporty sledujem velmi okrajovo)
a vsade sa deje, ze tu a tam sa technika postara o rozdiel a vtedy konkurencia kopiruje co sa da, akurat v tychto inych sportoch je bezne vacsi vplyv sportovca ako techniky na vysledok, tak su technicke zisky menej vyrazne pri sucasnej prisnej regulacii
poviem to este inac: vyvoj techniky v inych sportoch sa dari ovela lepsie regulovat pravidlami a su tam teda minimalne rozdiely. Lenze F1 je stale aj sampionat konstrukterov, co je proste zasadny rozdiel
Ano, ale riadiaci organ daneho sportu nikdy nedovoli, aby ta technika robila rozdiel vela rokov po sebe.
A na to narazam. Postavis najlepsi motor, vyhraj sezonu, ale od dalsej spravime zmeny, aby si neohrozene nedominoval 5 rokov. Tak ako sa zmeny robili pocas Schumacherovej alebo Vettelovej ery. Vzdy sa zavadzali zmeny pravidiel s cielom spomalit dominantny tim a dotiahnut konkurenciu.
Neviem preco teraz nechali auta takmer bez zmeny uz od 2022.