Tombazis z FIA varuje pred rokom 2026: Na nové pravidlá nebudú pripravení všetci | Magazín F1 - F1online.sk

Technický riaditeľ Mercedesu James Allison v januári 2022 predpovedal, že jeden alebo dva tímy “pristúpia k novým pravidlám celkom nesprávne”. Jeho slová sa naplnili, ale asi nečakal, že jedným z týchto smoliarov bude práve Mercedes. Dnes počúvame podobné predpovede aj z najvyšších kruhov FIA. Naplní sa tentoraz scenár, pred ktorým varuje Nikolas Tombazis?


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/213661/tombazis-z-fia-varuje-pred-rokom-2026-na-nove-pravidla-nebudu-pripraveni-vsetci

A jak se pozná, že to nebylo vylepšením?

Protože ti vylepšení nezlepší výkonnosti 50kw až 160kw

pritom by stacilo vymysliet nejaky “plavajuci system” kde by to riesilo kazdych napr. 5 VC a podobne
s takouto formulaciou si teamy vzdy najdu cestu

F1 by mala byť agilnejšia pri zmenách pravidiel. Ak niekto výrazne dominuje, tak uprostred prebiehajúcej sezóny (ideálne v prvej časti) vymyslieť zmeny, ktoré ostatným umožnia dotiahnuť sa.

Tak ako sa išlo proti Ferrari s Bridgestone, tak ako sa išlo proti Brawn difúzorom, proti RB v dobe Vettela. Aby sa neopakovali roky 2014-2016, kde konkurencia v podstate 3 roky ani nemala šancu sa dotiahnuť aj kvôli vývojovým žetónom. Teraz tomu zabraňuje rozpočtový strop.

Ak je niekto dominantný, tak tá sezóna je jeho a v novej sa pokúsiť karty rozdať nanovo. F1 by nemala byť len o motore.

3 Likes

Snad to Honda neposere :pray:

1 Like

Proč by se vlastně mělo něco dělat?
Výkon jednotek, průtoky paliv atd. jsou dané.

Proč by se vlastně měl znevýhodňovat úspěšný resp. zvýhodňovat neuspesný? Někdo dokáže těch výkonů dosáhnout a někdo ne.

2 Likes

Sak dobre, rok 2023, kedy som opat prestal sledovat F1 bol dominantny.
Tak to tu budeme mat zas …

tie si vtedy vyrobcovia schvalili sami

a nezabudajme, stale je to sport a ten co odviedol najlepsiu pracu proste logicky musi vyhrat a nie konkurencia umelo tlacena; maju maratonci, tenisti, futbalisti ci hokejisti azda pocas sezony nejake ine moznosti pocas sezony ako sa posunut vpred, ako vlastnymi silami?

alebo preklasifikujme F1 z kategorie sport na show a robte si co chcete, avsak tym sa pochova vsetko, co sa tak dlho budovalo a postupne to ludia prestanu sledovat uplne

A preco su cykly 5 rocne ?
TOP sezona bola 2021, sezona “navyse” ktora pôvodne nemala byt.
Co by sa stalo ak by aktualne auta nechali este 2 roky jazdit ?

Presne tak, kto postaví najlepšie auto, vyhrá. Ale nikto nechce, aby jeden tím vyhrával 5 rokov len preto, že na začiatku pravidiel postaví najlepší motor, ktorý nikto iný nedotiahne.

Nemôžeš porovnávať motoršport s klasickými športami. Prirovnal by som to možno k cyklistike - ak by jeden tím mal exkluzívneho výrobcu, ktorý by im vyrobil bicykle, vďaka ktorým sú rýchlejší od konkurencie, tak tiež s tým cyklistická asociácia niečo robí. Prípadne k lyžovaniu / biatlonu to môžme prirovnať a namiesto motora / bicykla do tohto príkladu dosadiť lyže. Tiež sú bicykle / lyže súčasťou športu.

F1 vždy bola svojím spôsobom show. V 2005 sa tvrdo zasiahlo proti Ferrari. V 2010-2013 sa všemožne zasahovalo proti RB. A bolo to z čisto športového hľadiska fér?

1 Like

Ja by som chcel se.riu s rovnakymi autami, nech je to naozaj len o skille pilota, konstrukterov zrusit a nemusime riesit ani teamovy sport :triumph::triumph::triumph:

Však můžeš koukat na F2, F3, F4
F1 Academy.

Nebo to je málo?

1 Like

Tam su ale ini piloti

Jasně definovat pravidla. Kontrolovat jestli někdo nepodvádí. To je všechno, co F1 potřebuje.
A jestli to někdo dokáže? Tak ať začne makat.

Prostě někdo bude lepší a někdo horší.
Jako letošní McLaren. Prostě to vymysleli nejlépe ze všech a všechny rozdrtili.
Vadí mi to? Ne, naopak tleskám.

1 Like

to je blbost. Ked chcu mat rovnake vykony (preco by mali mat??) tak nech im softwarovo obmedzia na xy kW. Ked motor A zvlada len 500kW, ostatni 800, tak ostatnych obmedzime na 500. A vsetci budu mat 500. A treba to kontrolovat pred kazdou VC. Chcete kwa setrit peniaze na vyvoji, alebo nechcete setrit peniaze na vyvoji? Rozhodnite sa!

A co se stane, když uděláš vše stejný? Soukromé peníze odejdou a bude to chcíplý.

Ale zase se dočkáte, že bude konečně 150 zaměstnanců. A opravy šroubovákem.

toto nepomoze na 100%; ak obmedzis maximalny vykon, tak aj ked sa to neda garantovat, tak moze napr. dosiahnut lepsiu spotrebu pri danom vykone a teda bude potrebovat menej paliva a teda bude lahsi a rychlejsi - na konci dna, teda stale bude pohonna jednotka robit rozdiel

a toto je typicke trestanie toho, kto si svoju pracu odviedol najlepsie

ale ak chceme ist touto cestou, podme na to opacne: nech v pravidlach je stanoveny maximalny vykon napr. na 800kw a ten zastropovany (a kontrolovany), toto sa aspon naznakom podoba na nieco fer (odhliadnuc od prveho odstavca so spotrebou a pod.)

ano aj nie

kazdy sport funguje trochu inac, inac funguje marketing, predaj, reklama, sponzoring

vsade vsak plati konkurencny boj a vsade plati, ze su presne pravidla toho, co este povolene je a co uz nie; neviem ci vies, ale aj taka banalita ako bezecke topanky ma presne pravidla a velke podujatia aj pravidelne kontroluju obuv minimalne top favoritom (bezny clovek ako my ich nezaujima kym neatakuje rekordne casy); aj lyze, aj bicykle maju svoje pravidla (nevyznam sa v tom do detailov, tieto sporty sledujem velmi okrajovo)

a vsade sa deje, ze tu a tam sa technika postara o rozdiel a vtedy konkurencia kopiruje co sa da, akurat v tychto inych sportoch je bezne vacsi vplyv sportovca ako techniky na vysledok, tak su technicke zisky menej vyrazne pri sucasnej prisnej regulacii

poviem to este inac: vyvoj techniky v inych sportoch sa dari ovela lepsie regulovat pravidlami a su tam teda minimalne rozdiely. Lenze F1 je stale aj sampionat konstrukterov, co je proste zasadny rozdiel

Ano, ale riadiaci organ daneho sportu nikdy nedovoli, aby ta technika robila rozdiel vela rokov po sebe.

A na to narazam. Postavis najlepsi motor, vyhraj sezonu, ale od dalsej spravime zmeny, aby si neohrozene nedominoval 5 rokov. Tak ako sa zmeny robili pocas Schumacherovej alebo Vettelovej ery. Vzdy sa zavadzali zmeny pravidiel s cielom spomalit dominantny tim a dotiahnut konkurenciu.

Neviem preco teraz nechali auta takmer bez zmeny uz od 2022.