Renault s protestom uspel, Racing Point potrestaný | F1online.sk

DomovSprávyVýsledkyPilotiTímyKalendárPartneriLive
redakcia@f1online.skRSSZásady ochrany údajov© 2020 F1online.sk

Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/7285/renault-s-protestom-uspel-racing-point-potrestany

neskutocne alibisticke rozhodnutie
dufam, ze renault ma pripravenych viac protestov

Takže vymyšleno tak, aby se vlk trochu nažral a ovce zůstala vcelku celá. Ale potvrzuje se, že ta věc je komplikovaná a je postavena přesně tak, jak jsme to tu někteří popisovali.

Takže přece, to jsem zvědav zda se mi tu někteří omluvěj :smile:

Už se těším na další protest, vědět dopředu že používáte díl vzniklý proti pravidlům a rovnou počítat s napomenutím to je sranda roku :joy:

tak bude zaujimave ako sa k tomu postavi renault, lebo ak to pouziju znovu a dostanu len napomenutie tak renault to moze hnat vyssie a napokon by o tom musel rozhodovat sportovy arbitrazny sud a tam sa uz velmi nebudu moct priklanat k tomu alibizmu fie, ze sice porusuju pravidla ale tak staci potrestat raz a potom si mozu pravidla porusovat aj dalej :slight_smile:

Ty jsi se zbláznil. Vždyť jsi byl totálně mimo, vůbec nic jsi nechápal.

Je to přesně tak, jak jsem psal, a v článku to máš jasně: kopírování reverzním inženýrstvím (tedy nápodoba) je povoleno v jakémkoli rozsahu (hádal jsi se, že není, a chybně jsi se odvolával na případ s Arrowsem a Shadowem, kde ovšem nešlo o reverzní inženýrství), ale u brzdových kanálků dospěla FIA k názoru, že RP je vytvořil zcizením “intellectual property” Mercedesu. FIA neakceptovala, že dokumentace RP ke kanálkům je - byť je celistvá - zárukou toho, že nedošlo k okopírování mimo reverzní inženýrství.

Navíc trest je pro RP mírný.

Viditelné a fotografovatelné díly RP tudíž nikdo napadat nebude, jedině, že by existoval důkaz, že i tady došlo ke kopírování skrze intellectual property a nikoli nápodobě obšlehnutím.

Jak je možné zajímat se o F1 a NIC o ní NEVĚDĚT?

Podle mě to bude právně komplikovanější. Renault sice do jisté míry uspěl, ale ve smyslu svého původního záměru (diskvalifikace RP ze závodů) neuspěl. Možná budou spokojeni s tím, že RP utrpěl ztrátu v PK, kde jde o peníze, a nic dál řešit nebudou. Odvolat se může i RP.

Další kroky Renaultu podle mě budou záviset na tom, jestli mají nějaké silné důkazy, že RP postupoval na základě projektové dokumentace i u dalších dílů, u kterých existuje nápadná shoda a u kterých RP prohlašuje, že postupoval reverzním inženýrstvím. Především kdyby měli k dispozici výpovědi zaměstnanců RP, že viděli, že se tak děje skrze tu dokumentaci, pak by byli Frantíci ve velmi silné pozici.

Jo, přál bych si aby to hnali výše :grin:

Ja urcite. Som velmi prekvapeny tymto rozohodnutim, pretoze vyjadrenia komisarov nasvedcovali tomu ze staci ak v tomto roku bude PR pokracovat vo vyvoji diel pod vlastnou strechou.

Tak odvolat se může i Racing Point. Ten kompromisní trest naznačuje, že ani FIA možná není úplně pevná v kramflecích. Užití termínu “dobrá víra” v zdůvodnění tomu nasvědčuje - tu dobrou víru na straně RP totiž pomáhala tvořit i sama FIA.

Díky, až tak jsem to od tebe nečekal :smiley: Vůbec jsem nepsal že ty kanálky nedělali dle fotek, a vůbec jsem netvrdil že je neměli na voze v roce 2019 :joy: Já říkal že to Renault nedělá jen tak a nemyslím že je konec. Dál se půjde po této kopírovačské filosofii.

Ty ani nevíš, co jsi psal, člověče.

A nevíš to ani teď, protože Renault nejde proti kopírovačské filozofii. Nápodoba reverzním inženýrstvím je povolena v jakémkoli rozsahu - ještě jednou si přečti článek, jasně to tam máš. Renault jde proti přímému transferu intelektuálního majetku Mercedesu k RP. Protože u kanálků FIA dospěla k závěru, že tady k tomuto transferu došlo, že ta shoda se nedá vysvětlit reverzním inženýrstvím, RP potrestala. Byť jen takovým částečným trestem.

Promiň, nechci na tebe útočit, ale aspoň jednou si zjisti fakta nebo si přiznej, že některé věci ti unikají.

Trochu mě vytočilo to, že jsi napsal, že čekáš omluvu.

O to jde ne, máš to v článku. “Komisári majú zato, že duševným vlastníkom je stále Mercedes, a o samotný prvotný dizajn sa postaral on. A aj ten je súčasťou procesu vývoja auta, podľa komisárov dokonca oveľa dôležitejším. Zásluhy Racing Pointu sú pri konštruovaní brzdových kanálikoch malé v porovnaní so zásluhami Mercedesu.” Co chceš víc. S tímhle podle mě klidně můžou před arbitráž a dostali do rukou možná velmi mocný nástroj.

Myslim ze RP sa odvolavat nebude. ma viac menej povolene ze tieto brzdove kanaly mozu pouzivat do konca roka a dostanu maximalne napomenutie. 15 bodov a 400k pokuta je jeden strateny pretek a 2 rozbite predne kridla. velmi mierny trest.

zas na druhej strane, chceme davat timom likvidacne tresty a tym ich prakticky vyhat z F1 kalendara? predsa len je to sport kde chceme vidiet ako idu vsetci na hranu, a to ze tu hranu sem tam niekto prekroci je len ocakavane.

Jestli to uhrají před arbitráží, to nevím, ale ano, přesně: RP se podle FIA dopustil zcizení “intellectual property” Mercedesu. Proto je trestán. Kdyby přesvědčivě doložil, že kanálky vytvořil reverzním inženýrstvím, potrestán by nebyl (protože nápodobou na základě fotografií se zcizení “intellectual property” nedopouštíš). Právě proto si Renault vybral ty kanálky. Protože tam se nedalo hájit: my jsme to vyfotili a obšlehli.

U viditelných dílů bude muset Renault předložit přímý důkaz, že RP dostal (nebo ukradl) projektovou dokumentaci Mercedesu a svou dokumentaci vytvořil jedině jako clonu. Bez takového důkazu nemá šanci. Pokud ho má (výpovědi bývalých zaměstnanců), Racing Point má obrovský problém.

Čistě ve věci kanálků, jednu kartu má v ruce i RP: a to je ono “jednali v dobré víře”. Protože tuto dobrou víru vytvořila v RP FIA. Kdyby RP prohrál před arbitrážním soudem, pak by mohl žalovat FIA.

Ale kladu si otázku, proti komu by taková arbitráž ze strany Renaultu byla vedena: proti RP nebo proti FIA? RP totiž potrestán byl a nemůže být trestán dvakrát za tentýž prohřešek. Renault by nejspíš musel vést při přímo s FIA, šlo by o napadení verdiktu FIA. (Což si rozmyslí.)

On se odvolat může, nic tím neriskuje. Když se odvolává potrestaná strana, trest jí nemůže být zvýšen za to, že se odvolala. RP to může zkusit, nemá co ztratit. Minimálně tím bude demonstrovat svou pozici: deklarujeme svou čistotu.

A pokud by RP s nějakým argumentem uspěl, Renault to bude mít těžší.

Souhlasím s tím, že takto se jedna strana trochu nažrala a druhé moc neubylo, takže moc to hrotit nebude dost možná ani Renault. V PK, kde je o peníze, nějaký odečet je.

Největší výhra pro Renaullt je že FIA právě vydala prohlášení o úmyslu změnit pravidla, a od r 2021 zakázat kopírování návrhů jako dělá teď Racing Point :+1:

Pokud jde o krok proti reverznímu inženýrství, to už v minulosti FIA udělala (RB a Toro Rosso). Otázka je, jaká bude vymahatelnost. Ale je to v pořádku, RP dovedl určitou praxi do extrému a tím se F1 skutečně ocitá na rozcestí, kdy je vhodné, aby FIA řekla “čeho je moc, toho je příliš”. Takže souhlasím, protože kdyby se tento extrém stal standardem… Jen osobně si myslím, že toto neměla být věčná strategie RP, resp. stávajícího Aston Martinu, ale jednorázový krok, jak povznést slabý tým na úroveň týmu perspektivního, získat know-how, bez něhož by se jinak RP věčně plácal v středu pole. A na tomto know-how pak stavět vlastními silami.

vsade vo svete to funguje tak ze ak sa niekto neuspesne odvola tak riskuje zvysenie trestu. a tak isto na to potrebujes nove dokazy. velmi by ma prekvapilo ak by RP este nieco nove nasli a bez toho bude odvolanie zamietnute a znovutorvorenie pripadu nepride. mozno skor sportova arbitraz kde sa budu pravnici hrat so slovickami, ale to je na dlhe lakte a stoji ine peniaze

tak tom som zvedavy na tie pravidla. celkom by ma zaujimalo ako bude FIA posudzovat aku mieru na vyvoji ma jeden tim a aku druhu. a kolko % zhody je este pripustna hodnot a kolko nie.