Poskakovanie vraj v roku 2026 neuvidíme, no Shovlin varuje pred aerodynamickými pascami | Magazín F1 - F1online.sk

Formula 1 v nasledujúcej sezóne spraví z hľadiska aerodynamiky krok vzad smerom k predchádzajúcej sade pravidiel. Podlahy budú menej komplikované, prísavný efekt ustúpi do úzadia a tímy vyzbrojené skúsenosťami z posledných rokov by už s poskakovaním nemali mať problémy. Andrew Shovlin však upozorňuje, že ich môže zaskočiť niečo celkom iné.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/220730/poskakovanie-vraj-v-roku-2026-neuvidime-no-shovlin-varuje-pred-aerodynamickymi-pascami

tato cast je podla mna typicky nepresna pre bezny konzum ludi, ktori o F1 nic nevedia (teda snaha nalakat novych fanusikov)

ono cele toto totiz stoji (a pada) na tom, ze na konci dna, v F1 sa bavime o hrstke top mozgov planety (aj v tych slabsich teamoch) a oni velmi rychlo vsetci pridu na to, kde/ako to vyuzivat a hlavne, ono vsetci doiteruju k takmer totoznemu vyuzivaniu tychto systemov a asi nikto nebude minat vsetku energiu na zaciatku, aby potom nemal nic…

inymi slovami, F1 na to ide opat zle; miesto toho, mali dat napr. minutu plneho vykonu na preteky a bolo by na pilotovi, kedy by to vyuzil; ale toto by bolo fakt nieco takmer jednorazove, bez moznosti to zrekuperovat, tak by sa z toho stal realne takticky prvok a hlavne vec, s ktorou by sa dal super aj prekvapit

2 Likes

To bude šťouchanců hezky zezadu.
Asi se mi to líbit nebude, ale určitě tyhle hloupé kolize přinesou hodně témat do diskuzí.

Čiže za mňa je na to asi takýto pohľad: Všetci budú musieť pozerať na display, koľko majú energie. Budú to musieť manažovať ešte viac ako pneu. počítam s väčším množstvom búračiek zozadu, keďze pilot vpredu nebude mať energiu a bude musieť poriadne rekuperovať. Ale uvidíme, necháme tomu šancu ako to v skutočnosti bude vyzerať. To je len taká moja úvaha, dúfam že sa mýlim.

Něco podobného už jsme měli s ERSem. Jenže místo snadnějšího předjíždění mačkal stejný knoflík i přední jezdec a nula od nuly pošla.

prevelka skoda, ze tie baterie nevyhodily komplet. neskutocna kravina

Snad všechno lepší, než současná pravidla.

pri push to pass bude velmi zalezat na tom, ako to nastavia a kolko energie tam bude.

ideal by bol, ak by napr jazdec, ktory je o 3 desatiny rychlejsi, vedel nabrat energiu vyznamne rychlejsie, ako ten o kusok pomalsi a mal by v suboji velku vyhodu ( to sa asi nestane).

ale realita bude mozno taka, ze sa to vykrati a vsetci jazdci budu minat energiu cca na tych istych miestach. (co si budeme - okrem alonsa, ten v tom bude vediet chodit od prvej zakruty).

S ERSem to bylo stejné. Jen měl slabé baterie, které přidávaly záběr pouze na pár sekund v jednom kole.
Nový ERS bude mnohem výkonnější a nejspíše se baterie budou dobíjet motorem i v zatáčkách.
Myslím, že dobití baterií bude nejvíce ovlivňovat množství paliva. Místo divokého předjíždění by se klidně mohlo stát, že jezdci budou hodně jezdit v závěsu, aby uškudlili trochu paliva a závodit se začne až pár kol před cílem.

1 Like

Budou šetřit decky a boj se odvede v pitech. Pak zase pojedou v závěsu.

1 Like

Toho se obávám nejvíce.
Ale ze začátku zase některý tým ujede, tak se bude velebit jezdec který vněm sedí. Proto se o pestré diskuze obávat nemusíme. :smile:

1 Like

Přesně takhle se teď jela 24 hodin Daytona v iRacingu. Bylo to naprosto otřesný a nekoukatelný. Nikdo nechtěl jet první, protože pálil nejvíc benzínu z vlaku… V irku není nic jako “lidskej faktor”, takže všichni mají stejný čas v pitu. Logicky kdo ušetřil nejvíc, tak po pitech měl větší náskok. :’)

A dominance se vůbec nebojim. Mercedes si tenhle vlak nenechá ujet. :smiley: Honda by si s tim taky mohla dobře poradit.

3 Likes

Kruté toť čtení.
Odhaduji, že se hned po prvních závodech začne diskutovat jak se kyselin co nejrychleji zbavit a vrátit se ke klasickým motorům.

1 Like

Už sme počuli predpovede, že z toho môžu vznikať zaujímavé situácie s predbiehaním na absolútne nečakaných miestach. “Toto bude rozhodne veľký faktor, keď budete mať nedostatok energie a budete musieť robiť maximum preto, aby ste jej čo najviac rekuperovali.”

och svata dobrota…preco

1 Like

Na druhou stranu je to “jen” simulátor a hra na počítači… Určitě to hlavičky z miliardovýho businessu mají lépe promyšlený a ošéfovaný. Dovolim si říct, že se tady nikdo z nás nechce koukat na festival šetření.

1 Like

Takže spíše objíždění, než závodění.

Motor může mít ještě větší vliv, než dříve. Protože slabý motor bude slabě dobíjet baterie a takový motor bude k ničemu.

staci, ze si vyvinu nieco jednoduche a la ze im to pipne ked mozu aktivovat energiu a druhy krat ked uz nie (rovnako, ako teraz im pipa povolene DRS); toto nie je ziadna veda a aj keby to bolo na volante, tak to daju uplne jasne viditelne

osobne vobec necakam take prusery zozadu ako vacsina, bude to len kusok viditelnejsie LICO ako doteraz

1 Like

Myslíš, že jezdcům hodně pomůže, když jim bude pípat DRS na zadním křídle, pak na předním a muziku bude doplňovat pípání kyselin?
Jó a to jsem ještě opomněl kvičení kyselin.

Tohle ale nemusí být pravda… Fakt je, že “proměnných” přibyde a tím i možných řešení. Jasně, pokud by se soutěžilo stylem, že je jezdec na trati sám a musí ujet nejrychleji třeba 20 kol, tak pak by asi opravdu všechny týmy došly k stejnému výsledku. Ale při reálném závodě s 22 auty to prostě stejné být nemůže - určitě bude trochu jiné optimum pro pilota na prvním místě a jinak to bude někde uprostřed pole, kde se sjede “vláček”.
Já bych zrovna v tomhle byl mírný optimista - ten nárůst variant by se měl projevit na závodění celkem pozitivně. Spíš se bojím, že první sezónu budou obrovské rozdíly mezi týmy (či pohonnými jednotkami) a může z toho být vyloženě ztracený rok :frowning: Postupem času by se to mělo srovnat a myslím si, že už rok 2027 zajímavý být může, sezóny 2026 se ale trochu bojím :frowning: