Norris: S týmito autami sa nedá jazdiť na sto percent. Je to frustrujúce | Magazín F1 - F1online.sk

Pomaly ale isto sa dostávame do fázy, keď môžeme hodnotiť prínos nových technických pravidiel. Počiatočné nadšenie z monopostov, ktoré netrpia v špinavom vzduchu a umožňujú tesné pretekanie, postupne opadá a začína vznikať presvedčenie, že z jazdeckého pohľadu išlo o krok nesprávnym smerom.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/112253/norris-s-tymito-autami-sa-neda-jazdit-na-sto-percent-je-to-frustrujuce
2 Likes

Že budou s přísavným efektem problémy se vědělo už před začátkem sestavování těchto pravidel.
Co to kecám, dyť s přísavným efektem byly problémy už zhruba před padesáti léty a FIA stejně do téhle řeky vstoupila.

Ground effect se vratil, protoze to bylo a asi i je popularni tema z historie, ale ten dnesni s tim nema nic spolecneho, auta fungovala na systemu obraceneho profilu kridla, takze vyuzivala vzduch k pritlaceni auta k trati, dnes potrebuji vyhnat vzduch z pod auta a to se nedari.

Norris si asi nepride na svoje, pretoze v plane je presny opak ako odlahcenie a pretekanie na 100%. V baliku su trojnasobne velke baterie a elektromotor, ktory bude dodavat skoro polovicu celkoveho vykonu. A kedze plati zakon zachovania energie tak piloti budu musiet kazde stlacenie plynoveho pedala dopredu prebrat s inziniermi, ktori im povedia kde a ako velmi to mozu stlacit aby dosiahli co najlepsi mozny cas na kolo. A ked to niekde v zapale boja prezenu tak im to vypluje na konci rovinky.

2 Likes

Nehodnotím, co Norris říká, určitě tomu rozumí líp než já, tak mu budu věřit :smile: . Co mě ale opravdu drtí (a ti, kdo moje příspěvky čtou, už asi vědí :smile: ), je systém změn pravidel v souvislosti s nemožností/zákazem pořádně testovat. Nová pravidla půjdou do třetí sezóny a týmy pořád “hledají a učí se s nimi pracovat”, to je vtip! Nejde o to, že někdo, v tomhle případě RB, odvedl nejlepší práci a je za ní právem odměňován, to je v pořádku. Ale jestli má celý slavný systém generovat vždycky dva roky absolutní dominance, řekněme dva roky menší dominance (to uvidíme :slight_smile: ), rok pěkného soutěžení, další změna a tak pořád dokola, tak ať je vstupné na okruhy a TV poplatky vždycky první tři roky zadarmo, kdo má ve vrcholné soutěži platit za “hledání a učení”.

1 Like

Kde Norris hovori nieco o ground efekte? Hovori o tom, ze cely zavod je len manazovanie pneu a ze su auta tazke a nemotorne. Co ma s vahou ground effect? Zvysenie vahy sposobila primarne komplikovanost pohonnej jednotky a bezpecnostne struktury. Setrenie gum je tu odkedy prislo Pirelli

vaha PU narastla o 50kg (oproti poslednym atmosferam V8). Ta vaha je ukotvena v pravidlach na 145kg. Dalsie kila isli na narast sirky a dlzky aut, bezpecnostnych struktur, helo, minimalnej vahy pilot/sedacka (to je zodpovedna za tusim 20kg) a vacsim a sirsim kolesam.
Od 2026 planuju vacsie baterie a narast KERSu. MGU-K je uz dnes ovela vacsia ako MGU-H, takze absencia MGU-H to nezachrani.
Povodna idea bola ze budu pracovat so 70kg paliva na preteky, Lenze to nebude mozne a dnes to vyzera tak, ze budu naopak vozit o 20-30kg paliva navyse aby tym dobijali baterie. V opacnom pripade totiz hrozi, ze kralovna motorsportu nebude mat v pretekoch 1000 konove motry ale iba 600.
Ked sa ale Horner stazovat, tak bol za hlupaka, ze RB nestiha s vyvojom…

5 Likes

I letadlo potřebuje vyhnat vzduch, ale z nad křídla…
Máš drobné mezery, je to pořád stejný princip, už asi 4 mld let a nikdy to jinak nebude.

Všechno souvisí se vším a díky hodně členité šla nahoru i váha. A to prosím mnohem více než si představuješ. Ono totiž aby ground efekt fungoval správně, tak se vozy prodloužily do délky harmoniky Ikarus.

ale nevrav.

5 Likes

Ground effect byl v F1 mezi 1977-82, proc si to nenastudujes, neni ti lito toho casu co travis vypisovanim nesmyslu…:eyes:

Bobe, píšu o principu a fyzikálních zákonech na kterých je ground effect založen.
A ty principy jsou stejné jak u letadla, tak i u F1.
Mimochodem i bumerang, který vynalezli tvoji bratři v Tatrách takhle funguje.

Rozumim ti, ale o tom nebyla z me strany rec, dnesni aero neni system ground effect, kdyz to prezenu, tak je to podvod na ty co nevi o co jde, na to vlastne F1 dojela, jen se divim ze na to skocily i samotne tymy, coz je nepochopitelne.

To slyším poprvé, že u současných vozů není postavené aero s výrazným podílem ground effectu.

Prosím o podrobnější vysvětlení.

Typicka ground effect podlaha mela po stranach listy, sterky, ktere tesnily a vedly vzduch pod vozem, tim se auta prisala k okruhu, odstranenim sterek efekt nefungoval, vzduch po stranach unikal.

Uz zakladni fakt, ze dnesni auta zadne bocni sterky nemaji vylucuje ground effect ze hry. Navic je vzduch pred podlahou odvaden z podlahy pryc, at je to cokoliv, ground effect to proste neni.

Sám jsem tady tenhle parádní hodně názorný obrázek vložil. Taky si pamatuji proč FIA tenhle technický princip zakázala.

Ross Brawn si tuhle dobu taky velice dobře pamatuje a proto se svým týmem ve snaze zajistit pohodlnější předjíždění a přitom zachovat bezpečnost po ztrátě přítlaku se po dvouletém výzkumu našli jiné řešení stejného principu.

Holt od téhle éry Lotusu jsme už o půl století dál.

Promin, ale jine reseni toho principu neexistuje. Proste je to cokoliv, jen ne ground effect, to je jasny…

Krome anti gravitacniho auticka, tam je ale vzduch vysatej mechanicky primo.

Nejspíše máš na mysli tyhle vysavače Chaparal 2J.

Dnes částečně tyhle motory nahrazují mega difuzory, které pomáhají vysát vzduch zpod podvozku.

1 Like

Ano, tohle je puvodni reseni, nejak se nechytlo, neco podobnyho mel Brabham BT46B, ten ale dostal ban, protoze hned prvni zavod vyhral Lauda o 34s pred druhym Patresem.

Nejednalo se pouze o Laudův náskok, ten by se tehdy dal velice rychle dorovnat, ale o nebezpečí. Tyhle vysávače totiž dokázaly vysát i kameny a ty pak ještě zvýšenou rychlostí létaly na jezdce jedoucí za vysávačem.
Z mého pohledu se jednalo o velice správné a nutné rozhodnutí.