Jazdecký program Helmuta Marka je plný úspechov aj omylov. Akadémia Red Bullu vyhadzuje a zbiera jazdcov ako na bežiacom páse. V posledných rokoch sme videli hneď niekoľko udalostí, keď juniorský tím kompletne vymenil svoje zloženie. Raz dokonca došlo k tomu, že akadémia nemala k dispozícii žiadneho jazdca, ktorý by mohol naskočiť do niektorého tímov vo vlastníctve výrobcu energetických nápojov.
Já si sice myslím, že největší Helmutovou chybou bylo prodloužení smlouvy s Pérezem. Právě v jeho případě museli akcionáři řešit problém několika desítek milionů ztráty.
No a když k Helmutovým kopancům připočteme Vriese a Ricciho i když se mu nabízel už odzkoušený Lawson, tak si říkám jestli není největším omylem současný Helmut.
Z Marka sa robí veľký odborník na talenty ale keď si to rozmeníme na drobné, tak posledný pilot, ktorý za niečo stojí je Gasly 2017. To znamená, že 8 rokov nevychovali nikoho, okrem protekčne dotlačeného Tsunodu Hondou a ďalšieho protekčne dotlačeného Albona priamo Thajcami, zúfalé pokusy s de Vriesom či oživením Ricciho, Hadjar bude ďalší obrovský flop, možno väčší než de Vries.
Nepodpísať Colapinta považujem za ďalšiu zásadnú chybu ale zrejme ego práve pána doktora bol kľúčový faktor, prečo sa tam bude voziť Hadjar. V akadémii Goethe s Pepe Martím hlboký priemer a Lindbland, ktorý tiež ani zďaleka nepatrí k najjagavejším talentom. Verím tomu, že aj príchod Maxa a Sainza jr. bola viac práca ich aktívnych otcov, než Marka samotného.
Väčší prínos pre RBR by bola zrejme dvojica skúsených jazdcov zberajúcich dáta pre Áčko
Nie su tam kvôli nemu, ale kvôli tomu, že Mateschitz kúpil dva tímy miesto jedného a preto tam môžu dávať šancu viac jazdcom. Marko to tam nejakym spôsobom riadi, ale neni to žiaden genius a mág na talenty. Nemyslím si, že by s iným človekom ten prísun talentov bol menší. RB na to má štruktúry, ktoré iné tímy nemajú.
S Alguersuarim nesúhlasím - mal slušné výkony a progres na to, že ho vyhodili keď mal len 21.
Chlapec bol trochu psychicky nezrelý, ale to je práve to s čím sa má pracovať.
Zo súčasného gridu priniesol Marko d F1 7 pilotov - Verstappen, Lawson, Sainz, Albon, Tsunoda, Hadjar, Gasly. Každý jeden z nich (okrem nováčikov) je stabilný pilot, ktorý svoje kvality má. Nie každý je síce Verstappen, ale ten je len jeden.
Za posledných 16 rokov boli v F1 len štyria rôzni šampióni a práve dvoch z nich (8 titulov) priviedol Marko (resp. RB).
Kto dokázal viac? Ktorá stajňa dostala do F1 viac pilotov? Ktorá dala šancu viacerým pilotom? A kto tam dostal viac šampiónov ako on?
Môžme si o ňom myslieť čo chceme, no odvaha a čuch na talenty mu rozhodne nechýbajú.
Určite ich výchova a všetko bola veľká zásluha ich otcov, ale Marko je ten, kto rozhodol, že im šancu v F1 dá. A pri oboch sa jeho rozhodnutie ukázalo ako veľmi správne, pri Maxovi priam geniálne. Keby mu Marko nedal hneď sedačku v F1, tak mu Verstappena vyfúkne Mercedes. To, že je dnes Max v RB je len a len Markova zásluha.
Ja to naopak hodnotím pozitívne. Williams mal veľké oči a zjavne chcel veľmi veľa za neho. Skôr to hodnotím ako chybu Williamsu, že premrhali chvíľu kedy mal RB záujem. Lebo potom prišli chyby Colapinta a jeho hviezda sa dosť zmenšila.
A koho mal získať a nezískal? Od Verstappena boli traja povedzme potenciálni majstri sveta - Leclerc, Norris a Russell. Každý z nich mal svoju akadémiu už dávno. A ani jeden z nich zatiaľ nedosahuje Maxovu úroveň. Piastri zatiaľ nepotvrdil to, čo sa od neho čakalo.
Treba sa pozrieť aj na Sainza, Gaslyho, Albona alebo Tsunodu (v tomto poradí). Síce ani jeden z nich nie je top pilot, ale každý z nich kvalitu má, nikto z nich nie je vysloveným neúspechom alebo sklamaním. F1 nie je len o Verstappenoch a Hamiltonoch.
Ono se to ukázalo na juniorech v F3, F2. Red Bull tam neměl/nemá špatné jezdce, jenže se neměli kam posouvat až to skončilo tak, že buď sami skončili v Red Bull akademii, nebo se museli přesouvat do jiných kategorií, kde zapadli.
Jinak pokud si vezmu výrazné tváře z F2 třeba, tak ty ulovila konkurence dřív, než Red Bull
Ja Markove (niektore) uspechy urcite nespochybnujem, ale za mna plati aj to, ze od Maxa naozaj nejaky vacsi talent uspesne nepriniesol a naozaj tazi najma zo Seba (ten inak nezacinal cez BMW?) a Maxa (ktoreho sam pises, ze videl aj Mercedes).
Mena co uvadzas a ostatni, boli bud RB a samotnym Markom vyhodeni ci odideni, alebo sa stratili… Preco si ich nenechali, alebo nezobrali s5 do Acka? To je tiez Markova praca…
Najnovsie uvidime co Lawson a Hadjar.
Zatial nemam vobec pocit, ze su/budu na lvl Charles, Lando, Oscar, George (uvidime co Andrea Kimi).
Uz som sa to pytal aj v komentari, na ktory reagujes - Koho mal priniest a nepriniesol? Leclerca? Norrisa? Russella? Ved ti mali svoje akademie, ktore s nimi mal dlhodoby plan. Okrem nich aktualne v F1 nie je ziaden pilot, o ktorom by sme mohli povedat, ze nejakej stajni usiel. Aj Piastri zatial nie je az taka strata pre Alpine, lebo zatial nepodava vykony ake sa ocakavali.
Moze Marko za to, ze od Verstappena sa nenarodil taky generacny talent?
Markova praca je priniest do VCARB mlady talent s potencialom a az v F1 sa realne uvidi, ci ma na RB alebo nie. A ked nema, ale ma aspon na priemer v F1, tak ich pustia dalej a skusia novy talent. Toto presne spravili s Gaslym, Albonom a Sainzom.
To iste robilo Ferrari s Alfa Romeo a Haasom, akurat ze uplne neuspesne. Jediny stabilny a kvalitny koho do F1 dostali je Leclerc, ale zvysok (napr. Giovinazii, Schumacher) sa ani nechytal na tych, co priniesol Marko a stale su v F1.
Relly tato otazka? Ze preco nezobrali spat do RB Albona alebo Gaslyho? Ved ti chlapci boli po vyprasku od Maxa zrely na uterak a koniec kariery v F1. Ale mimo porovnania s Maxom svoje kvality aspon stabilnych pilotov F1 ukazali.
A preco si ich nenechali? A co ich mali nechat 10 rokov v Bcku? Ved to Bcko tam je na to, aby skusalo talenty a hladalo pilotov pre Acko. Tak ich radsej pustili inym stredopolovym timom, kde sa uplatnili.
Nemam velke ocakvania a celkovo nevidim v F2 a F3 aktualne nejaky obrovsky talent ako mlady Max, Seb alebo Lewis, o ktorych sa vedelo uz par rokov dopredu, ze to moze byt buducnost F1 a velki sampioni.
Uvidime, co Antonelli. Ocakavania su velke, ale v F2 som cakal viac od neho. Len aby toho na neho nebolo vela a moc skoro, lebo Russell je kvalitny pilot a ked ho zajazdi v prvej sezone rozdielom triedy, tak zrazu moze byt po ocakavaniach. Bojim sa, ze sa Toto nechal uniest a zaslepit egom a vidinou, ze on bude ten, kto objavi noveho Verstappena (urcite ho to dodnes skrie, ze mu ho Marko vyfukol).
Preto tam zobrali Ricciho?
A maju taku naloz talentov, ze roky sa tam vlacil v Acku Perez?
To je nezmyselna debata.
Uvadzas priklady, ktore sam RB zahodil, dokonca v priebehu sezon a argument das, ze to je akoby tou rotaciou, pritom plati vyssie uvedene…
A ano, Gio ci Mick sa neujali (hoci je kludne mozne, ze taky Gio je cca lvl Lawson, Tsunoda atd.) a v F1 nie su, ale ja som ani akademie neporovnaval, riesim len ten pocet talentov.
Hartley, DeVries, Algersuari atd., ti sa ako ujali?
Napokon aj Albon podla mna ziadna velka vyhra nie je (netvrdim, ze je slaby).
Sucasnych novacikov uvidime.
Ja to nepisem, aby som kritizoval Marka.
Uspechy mu neberiem a davnejsie mi bol sympaticky. Viem aj nemecky a vzdy som mal velmi rad jeho extra rozhovory pre ORF, okolo casov Seba… Ale netreba ani len glorifikovat, zvelicovat (napriklad Seba pripisovat ako Markov objav) a nevidiet aj negativa/zlyhania
Ono, ked das viacerym sancu, je aj vacsia sanca, ze sa niekto najde a uchyti, obzvlast ak mas 2 timy…
Nic z toho, co si uviedol nevyvracia, ze od Maxa teda nic extra. Gaslyho mam vysoko, ale toho zdeptal a vysmaril, to snad nebude dobry priklad jeho prace, ci ano?
Este dolezitejsie, ako dat sancu, je skutocny talent rozvijat a podporit.
A toto snad nemyslis vazne ty. Ved ak je Marko ten zazracny objavitel talentov, tak o tych menach ma vediet on a priniest ich, nie my, ci konkurencia… Mena, ktore “objavil” su vyssie a ano, podla mna konkurencia od Maxa urcite do F1 priniesla vacsie talenty nez Albon a spol.
Tsunodu ani Albona nepriviedol, skrátka mu prikázali, že tam budú a hotovo, na to naozaj nepotrebuješ čuch na talenty. Ono je to jednoduchšie, keď majú 4 monoposty miesto 2 ako zvyšok tímov, potom si môžu dovoliť pokusy s de Vriesom a podobne čo si žiadny iný tím dovoliť nemôže, pretože aj keď mal napr. Wolff Russella odloženého vo Williamse tak to nikdy nebolo len tak zadarmo pre jeho pekné oči. Lawson s Hadjarom tu dnes sú a zajtra byť nemusia. Verstapen a Sainz sú pre mňa 50/50 práca ich otcov ale samozrejme tu si pripisuje Marko zásluhy. Gasly je jasný.
Myslím si, že ak by mal napr. Mercedes 4 svoje sedačky tak v Béčku by za ten čas jazdil Ocon Wehrlein de Vries Vips a neviem kto ďalší to isté si môžeme povedať pri Ferrari či McLarene
Aby sme boli vobec pri podstate diskusie - co sa vlastne snazis dokazat alebo vyvratit? Lebo zareagoval si na mna, ked ja som z mojho pohladu vyvratil tvrdenie, ze Marko nie je ziadny odbornik na talenty (resp. spochybnovanie toho, ze je). Tak chcem len vediet, o co ti ide? Nie je podla teba Marko dobry v objavovani talentov (alebo davani sance) ?
Ved Marko priniesol do F1 takmer polku gridu. Ano, maju dva timy, ale Ferrari malo rovnako miesta pre svojich juniorov v Alfe alebo Haase a tak isto Mercedes vedel zas svojich umiestnovat vo Williamse.
Lebo aktualne tam ziaden velky talent nie je. A to neplati len o junioroch RB, ale vseobecne. V F2 ani F3 nevidim nikoho, kto by bol ako kedysi v junioroch Verstappen, Leclerc, …, ktori vyhravali co sa dalo.
Ale ved ja nikoho neglorifikujem. To si kde vycital? Vyvraciam spochybnovanie Markovych kvalit a pisem len nasledovne fakt:
z poslednych 4 sampionov 2 patrili pod Marka (ano, Vettel zacinal v BMW, ale Marko je ten, co mu dal sancu v RB a spravne videl potencial)
z poslednych 16 titulov 8 vyhrali ti dvaja
na sucasnom gride je 7 pilotov, ktorych do F1 dostal Marko cez B tim RB
Ked tak chces spochybnit Markovu robotu, lebo nie vsetci sa uchytili v F1 (co je logicke), tak kto odviedol lepsiu robotu? Ferrari? Mercedes? Alebo kto?
Jediny stabilny jazdec, ktoreho priviedlo Ferrari je Leclerc a pri Mercedese tiez jediny je Russell.
Ja to vobec nespochybnujem, ale preco nendavaju viacerym sancu Ferrari alebo Mercedes? Tie dva timy uz som vysvetlil vyssie preco to ako vyhovorka neobstoji.
Ved to je presne ta Markova praca, ze on tie talenty hlada a dava im sancu. V F1 je to uz potom hlavne na nich, ci sa uchytia (napr. Sainz) alebo nie (napr. de Vries).
Neviem ako velmi si ten rok sledoval F1, ale Gasly sa zdeptal sam. Gasly prisiel do RB s tym, ze od prveho kola prveho testu bude na Maxovej urovni. A to bola chyba. Ci to Marko ho od prveho dna deptal tak, ze Gasly uz v testoch rozbil auto?
Ved daj jeden priklad, ktory skutocny talent nerozvijali a nepodporili. Gasly aj Albon dostali sancu v top time. Taku sancu nedostane 90% pilotov. No ani jeden z nich to nezvladol a je to len ich zodpovednost, ziadneho Marka. Ale nasli si svoje stabilne miesta a to potvrdzuje, ze Marko spravil dobre, ze ich do F1 dostal, ked o nich maju zaujem aj ine timy (co neplati o takom Giovinazzim a Schumacherovi).
Ved daj jeden talent, ktory Markovi usiel a mal sancu ho ziskat. Lebo pri Leclercovi a Russellovi sancu nemal. Ti boli od detstva vo Ferrari/Mercedese.