Krackovi sa pozdáva aktualizácia pravidiel pre rok 2026 | Magazín F1 - F1online.sk

Nedávne zasadnutie Komisie F1 prinieslo niekoľko noviniek. Jednou z nich je úprava technických pravidiel pre rok 2026, ktoré čelili kritike zo všetkých strán. Šéf Aston Martinu Mike Krack hodnotí najnovšie kroky veľmi pozitívne. Formula 1 totiž upúšťa od drastického znižovania prítlaku.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/174444/krackovi-sa-pozdava-aktualizacia-pravidiel-pre-rok-2026

Naopak, je potřeba přítlak drasticky snížit a vývojem v nových pravidlech předstihnout současný model monopostů

Prvykrat sa obavam, ze F1 zazije “vdaka” ekoteroristom velky krok vzad.

První rok bude asi hodně nezajímavý, postupně budou měnit pravidla ve prospěch přítlaku a podílu spalováku a za pár let budeme zase pěkně zpátky jako dnes, akorát bez mgu-h a se syntetickými palivy.

Nedá mi to, ale musím opět napsat něco tady nepopulárního, aby vám to otevřelo oči a nepsali jste nesmyslné elaboráty na téma " jak je nezbytné drasticky snižovat přítlak".

Od roku 2022, kdy byl zaveden tady tak démonizovaný ground effect, byl oproti předchozím rokům přítlak navzdory tomu co tady hromadně píšete, snížen, dnes je zhruba stejný…
A vůbec od roku cca 2000 byl přítlak obecně vždy vyšší, nebo stejný, než dnes. Snad s výjimkou 5 let - 2010-15.

Bylo by dobré mít tady nějakého moderátora, který by okamžitě ty největší nesmysly tady dem.ento.val a uváděl skutečnost.
Jsou tady totiž určitě taky fanoušci, ne jen demagogové.

Dnes máme přísavný efekt spojený s přítlačným efektem a ještě mnohem vyšší váhu vozu.
Všechny tyhle faktory musí vydržet gumy, které se stále zesilují a těžknou. Kvůli tomu všemu se snížil profil pneu, čímž znovu narostla váha a vozy jsou tak stále méně obratné, čímž se ztrácí význam jedců stále více.

Proto by se F1 měla vrátit k nízké váze co nejdříve i za vyšší cenu materiálů. I tak by se absencí kyselin ušetřily milionové částky.

Ano, hmotnost je problém, který to co jsem napsal ještě umocňuje.
Třeba v 2008 měla auta podobné hodnoty přítlaku jako loni, ale pouhých cca 600 kg…
A přitom “fanoušci” dávají ta léta jako vzor dokonalého závodění a tvrdí že dneska vadí vysoký přítlak…
Potíž je úplně někde jinde.

Velkou roli hraje i celková délka vozů. Proti motokárám z roku třeba 1975 jsou současné vozy dlouhé neobratné lodě. Sice jezdí rychle, ale manévrovací schopnost je zcela zničena.
Proto jsou unikátní okruhy jako třeba Kanada, nebo Austrálie najednou poněkud nezáživné.

1 Like

A ešte je tu jeden pohľad na dnešné monoposty.
Alebo by sme ich už tak nemali nazyvať?
Ak je auto F1 dlhšie ako najväčšie dnešné 7-miestne SUV-cka a sedí tam iba jeden jazdec…to čo je za oximorón? Napriklad Le Mans vozy boli vždy konštruované ako dvojmiestne. Preto sa monoposty F1 odlišovali a konstruovali uplne inak…okolo jazdca postaviť čo najmenší, najefektívnejší a najľahší voz…v šesťdesiatych rokov známe “doutníky” sú presne toho obrazom…
Dnes? Obrovské, ťažké, nemotorné 5 a pol metrové monštrá…aj tie LMP vozy sú menšie…
Sorry…trochu som sa opustil…:nerd_face:

1 Like

Neviem ako dlho F1 ešte vydrzi ale ide to dole vodou. Casom bude musiet byt F1 nahradena niecim uplne iným. Spaľovať zkvapalnených dinosaurov budu len pamatníci a dôchodcovia. Nastane bud doba pretekania online. Alebo ju nahradi elektircke roborace s AI. Tak ako kedysi jazdili a pretekali na konoch . Tak o generaciu dve sa budu ludia diviť že jazdili na ropu.

Určitě to bude zajímavější přechod než na pravidla '22.

22 bolo velmi zaujimave. Hlavne prva polovica sezony suboje Red Bull - Ferrari, Mercedes - Aston, ziadna dominancia a kazdy vikend vyhovoval niekomu inemu viac (rovnako to je teraz s vynimkou McLarenu).

Vidím to podobne.

V tom suhlasim, pritlak sa nijako dramaticky nemeni a je za tym jednoduchy dovod. Piloti a inzinieri sa naucili pracovat s istou urovnou pritlaku a snazia sa jej drzat. Pridu nove pravidla, ktore obmedzia danu oblast auta ktora tvori pritlak. Ulohou inzinierov je primarne najst len co najvacsiu cast toho strateneho pritlaku. Takto totiz funguje inziniering. Inzinier tiez nechce a nemoze moc vystupovat zo svojej komfortnej zony. Takze len nerad ide do uplne novych a radikalnych rieseni. Ma urcite znalosti a vedomosti s tym, co fungovalo doteraz, ale nevie, ako sa zachova uplne nove riesenie, preto skor hlada riesenie v upravovani stareho riesenia, aby splnalo nove poziadavky. Nove a radikalne riesenie totizto vyzaduje ovela viac casu a zdrojov a vysledok je o dost neistejsi. Az ked su moc pozadu, hladaju radikalnejsie riesenia

1 Like

Na konoch sa jazdi a preteka aj dnes. Aj na spalovakoch sa v buducnosti bude pretekat a bude to ovela zaujimavejsie ako sledovat online pretekanie alebo nejake vysinute preteky AI.

Je otázka, zda se dá v F1 pracovat nějak jinak při limitech pravidel. Máme vše nalinkované do detailu, mračno věcí zakázaných (třeba aktivní závěsy a obecně většina pohyblivých prvků). Upřímně v této situaci mi narážky na komfortní zónu přijdou jako zcela prázdná slova, řešení je prostě víceméně dané předem…
Bylo by jistě zajímavé zkusit více otevřená pravidla s více možnými variantami (třeba i u pohonné jednotky), jenže to je asi nereálné minimálně při snaze o zachování rozpočtových stropů. Ty jsou totiž také kapitola sama o sobě - v podstatě dnes ani není možné zkusit dvě výrazněji odlišná řešení a přecházet mezi nimi, rozpočet na to prostě nestačí.

Osobně z toho moc cestu ven nevidím, bohužel…

nad vsetkym sa prilis vela spekuluje. F1 sa kludne mohla drzat spalovakov ake boli do 2013. Tie kludne mohli fungovat aj do 2035. Dokonca to boli hybridy a bolo to velmi relevantne voci cestnym technologiam. Viac ako 2014-25. Od 2026 sa k tomu vracia, ale zbytocne to ide do extremu.

Dalsim problem F1 je prisavny efekt. Rozrozpraval sa o tom v inom clanku Alonso. Toto od 2026 adresovane nebude. Nastavenie je citlive na svetlu vysku a piloti s tym nemozu ist na hranu. Vyzaduje si to velmi jemny a precizny styl jazdy. To svedci skor niekam ako Lemans 24. V F1 divak chce vidiet trocha extremnejsiu jazdu.

Dalsim problemom je velkost a vaha monopostov. Vaha ide ruka v ruke s velkostou. 5.5m je jednoducho prilis vela. Je to o pol metra viac ako Audi Q8, je to viac ako long version BMW7. to je podla mna neakceptovatelne. Z toho vyplyvaju aj jazdne vlastnosti. Ak by velkost zredukovali o meter tak aj vaha sa dostane pod kontrolu.


:slightly_smiling_face:

3 Likes

Ještě jsem neviděl nikoho přijet na Oscary na koni, ale zkusím to víc prostudovat :slightly_smiling_face:

Už se to blíží… Pátek je za dveřmi. :slight_smile: