Horner o motoroch: F1 má byť zábava, nie inžinierska utópia | Magazín F1 - F1online.sk

Za návrat desaťvalcových motorov sa stavia čoraz viac osobností zo sveta Formuly 1. Ako jeden z prvých sledoval svojimi vyjadreniami reakcie verejnosti generálny riaditeľ Stefano Domenicali, ku ktorému sa už stihli pridať aj prezident FIA Mohamed bin Sulajem, Lewis Hamilton či Christian Horner.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/189199/horner-o-motoroch-f1-ma-byt-zabava-nie-inzinierska-utopia

Mimochodem ve WRC jsou se syntetickými palivy průkopníci, několik let vybírali generálního dodavatele a když se to konečně povedlo, tak zkrachoval ještě dříve, než se s tím skutečně začalo…

Musí být radost postavit podnikatelský projekt na základě podmínek a garancí FIA :grinning:.

Kdybych já vymýšlel pravidla pro nový motor F1, měla by technická specifikace maximálně deset vět…

1 Like

tak vyberu druheho.

Motory maju byt relativne lacne a lahko dostupne.
Zlaty Ford Cosworth.
Schumi ho mal v 1994 za chrbtom, porazil famozny Renault a ziskal titul.

Ono to zase není tak jednoduché, ta technologie na výrobu není levná, nikdo to pořádně zatím neprovozuje protože není odbyt a na rallye Kenya za týden mají problém s palivem…
Zbytek sezony je ve hvězdách, narychlo se jedná prý s BP, Total, Aramco že by to nějak odsuplovali, možná…

tak ano, ale zase to nie je hasicsky zbor, policia ani armada, ale zabavny priemysel.

2 Likes

Pravdu máš, jsem hloupě zaujatý, je to jenom hobby…

Je třeba víc takových lidí s nadhledem, člověk si potom lépe poskládá priority :+1:.

zeby redbullakom zacinalo tiect do topanok si rbpt?

2 Likes

V RBPT to asi nejde vsetko podla planu, ale suhlasim s navratom normalnych motorov.

Kazdy sleduje svoje zaujmy, za Wolffa jasne hovori automobilka ktora sa potrebuje tvarit, ze cim viac elektro tym lepsie, ale F1 sa nema co stavat do pozicie akehosi prikladu pre svet v otazke ekologie a udrzatelnosti. Na okruhoch sa svieti kvoli zabave, vyhadzuju sa nepouzite pneumatiky, kalendar tiez nie je zrovna optimalizovany aby sa jazdilo po svete co najmenej, takze snazit sa tvarit ultra eko s motormi je len na smiech, to co tie auta spalia je nic.

Na druhej strane, nemusia to byt 12 valce(aj ked tie sa spominaju kvoli tomu aby sa dosiahol nejaky kompromis), uplne by stacili V8 a ked tak nejaka rekuperacia z brzd, aby sa nepovedalo.

2 Likes

Nechápu proč se nějaké motory řeší, když máme zastropované rozpočty.
Napsal bych základní pravidla asi takto.
Minimální délka vozu/ 4 metry.
Minimální váha vozu 700 Kg i s jezdcem
Obsah motoru bych klidně nechal na maximálních 1 600 ccm. Ať už s kyselinami, nebo bez. Počet válců by mě vůbec nezajímal. Je mi úplně fuk jestli někdo vyjede s desetiválcem, nebo tříválcem z Wartburgu.
Množství paliva bych dal klidně na 100 kilo.

Proč něco řešit dál, když máme stropy.
Však ono by se rychle ukázalo jestli by se týmy rozhodly pro těžké a předražené kyseliny, nebo lehké klasické motory.

1 Like

co sa tyka technickych nariadeni, je ich nehorazne vela. inzinieri nemakju ziadne moznosti na fantaziu. ja by som zrusil minimalnu hmotnost. dal pravidla len na rozmery ohybnost a pritlak a nech sa hraju s tym kto co vymysli. ak to bude v rozpocte nech is tam daju aj tuskove baterky. je mi jedno. vyvoj aut je extremne limitovany aj pravidlami aj nakladmi. jedno alebo druhe. nie oboje.

1 Like

a stalo by sa to ze jeden tim to trafi a ostatni budu niekolko rokov len statisti a sledovanost f1 rapidne upadne takisto aj zaujem automobiliek do nej vstupit :slight_smile: si zober ze po 2014 trvalo ferrari 3 roky vyvniut konkurencie schopny motor mercedesu a to boli jedini a neboli ziadne rozpoctove stropy a pravidla boli daleko viac definovane :slight_smile:

1 Like

Můžu Tě ujistit, že nejdříve by skončily nejdražší a nejtěžší motory. Mezi ostatními by už tak velké rozdíly nebyly.

Předpokládám, že všechny předpisy FIA a ohledně motorů zejména odrážejí lobbistické tlaky výrobců včetně určité aktuální nejasné budoucnosti. Jestli motory dělají randál a jaký je myslím nejmíň zajímá, naopak perspektivní využití poznatků v sériové výrobě je zajímá hodně. A teď je aspoň při laickém pohledu zvenčí v téhle oblasti nejistá doba, tak se tápe i ve sportu. Ale možná to vidím moc jednoduše.

Preco to riesia.
Lebo Mercedes nahulakal do motora verzia 2014 MILIARDU …
Je to v poriadku ?
Za mna - totalne chore.

Taky se mi to nelíbí. I když mi je jedno kolik do motorů různí výrobci narvou. Mě zajímá sportovní stránka věci a těžká elektrocentrála, která má vyjít v příštím roce mě docela děsí.

Aj mna.
Preco by F1 nemohla byt podnik, na ktory budeme chodit svojimi hybridmi a budeme tam pocut revat 10 valcove atmosfery ?
Podnik ktory si bude drzat tento zvuk, tradiciu atd. ?
Lebo ako nie, vola sa to Formula E, toto uz existuje.

Už dnes víme, že je v plánu udržet příští motory v F1 nějakých pouhých pět roků a další plán je kyseliny kompletně zrušit.
Nebylo by rozumnější se na elektrocentrály rovnou vykašlat a rovnou se vrátit ke klasickému motoru?

tiez existuju serie s dobrym zvukom ale aj tak su oproti F1 dost malo sledovane a predpokladam, ze ani ty ich velmi nesledujes.

To nebude len o Red Bull PowerTrains. To bude Honda, to bude Audi. Renault vedel, prečo sa vykadil na vývoj motorov, verím tomu, že v momente ako sa ohlási zmena, budú nazad továreň a Cadillac si tiež podľa mňa počká. Ferrari klasicky zatĺka a tvári sa, že postavia niečo konkurencieschopné ale takto o rok to bude totálna blamáž. Ja mám rok jasno v tom, že 2026 bude súboj Mercedesu s jeho zákazníkmi, každý jeden ďalší Wolffov výstup ma v tom utvrdzuje viac a viac. Ak budú chcieť náhodou odhlasovať nejaký podobný nezmysel ako ten čo nás čaká o rok, tak sa vrátime nazad k max 2-3 dodávateľom