Dôjde k zníženiu výkonu elektrickej časti motora? To je vtip, reaguje nahnevaný Wolff | Magazín F1 - F1online.sk

Aj keď sa na poslednom zasadnutí Komisie F1 nepodarilo presadiť skrátenie budúceho motorového cyklu pravidiel, jeho nahradenie alebo predĺženie toho súčasného, istých zmien by sme sa pred ďalšou sezónou predsa len mohli dočkať. Red Bull ich podporuje, ale ostro proti nim vystúpil Toto Wolff.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/196367/dojde-k-znizeniu-vykonu-elektrickej-casti-motora-to-je-vtip-reaguje-nahnevany-wolff

Vím o kamenolomu, kde by mohli elektrocentrály bezpečně odstřelit. :boom:

1 Like

Zrovna u účinnosti rekuperace si nemyslím, že by měly být mezi výrobci motorů velké rozdíly, tam je množství energie dost dané. Pokud některý okruh nedává prostor pro dostatečné dobíjení při brždění, tak to buď bude dost naprd anebo se to bude dohánět extrémním dobíjením ze spalováku, což možná nebude až tak naprd sportovně, ale zase to bude o to hůře vypadat.

Podle mne tohle Totto moc dobře ví a vlastně mu ani moc nejde o nějaké zmenšení výhody Mercedesu (navíc zatím jen hypotetické), ale spíš se bojí, že by povolení jedné změny mohlo spustit lavinu daleko závažnějších změn.

Zase sa RedBull snaží vyhrať za zeleným stolom a nie na trati :man_shrugging:t2:

ziaden okruh nedoda dostatocne mnozstvo casu na rekuperaciu 8,5MJ energie. Uhrnny cas ked sa na okruhu brzdi je par sekund a to pochybujem, ze budu vediet zrekuperovat 350kW/s pocas celeho brzdenia. Potrebovali by 23s kedy by vedeli pri rekuperacii vyuzit cely vykon 350kW. Brzdi sa podla mna tak max do 10s, niektore okruhy mozno 5s.

efektivita spalovaku bude klucova.

Všechno, co sníží znovu naplánovanou super dominanci Mercedesu, bereme všema deseti :sunglasses:

2 Likes

Přitom stačí nekecat a makat, že jo Dejve?

Ak naozaj v sezone 2026 bude pilot nuteny na konci rovinky este pred brzdenim ubrat, bude to asi totalny, najvacsi vysmech celej F1 a toho, o co sa tam snazia…

To je jedno, ze na niektorych okruhoch, a len niekolko m, ale totalne to zmeni obraz o F1 ako o elite vo svete technologii…

To na to nevedeli prist skor?

4 Likes

A o tom to je, někdo odvede lepší prác a někdo horší, to tak bývá, ale není důvod měnit pravidla skrze snahu snížit dopady za svoji špatně odvedenou práci

Ta myšlenka “pro každého stejně” ale ignoruje tu “maličkost”, která tu už padla - totiž že F1 má být královská kategorie, u které nikdo nepochybuje, že je vrcholem. A pokud nové jednotky prostě z důvodu nesmyslného zadání povedou k parodickým situacím typu zvolnění na konci rovinky anebo k průjezdu pomalou sekcí s motorem na plný plyn kvůli dobíjení, tak to sice bude stejné, ale pověst F1 to může nesmírně srazit. Není prostě možné uvažovat o férovosti pro všechny jako jediném dostatečném kritériu, musí se zvažovat i atraktivita disciplíny jako takové.

Já se popravdě u nových pravidel bojím spíš toho širšího dopadu. Lepší práce některého motoráře se může (a taky nemusí) projevit první sezónu, ale divil bych se, kdyby se to nejhůř druhý rok výrazně nesrovnalo. Jenže pokud je v návrhu nějaká principiální chyba narušující dojem ze závodu, tak ta tu může zůstat po celé trvání pravidel, což už by bylo hodně zlé :frowning:

Inak aj Fred sa vyjadril viacmenej proti meneniu už navrhnutého

Jsi mě hecnul, abych to spočítal :slightly_smiling_face:

Takže

Hmotnost: 850 kg
Max rychlost před brzděním: až 340 km/h (94 m/s), min. rychlost 60km/h.

Počet brzdných zón na okruhu: 7–10 větších (Spa, Monza), až 15–20 malých u městských okruhů

Teoretické maximum energie z jednoho brzdění:
E = ½ * m * v²
Z 94 m/s na 16.6 m/s
E = 0.5 × 850 × (94² − 16.6²) = 3.6 MJ
Takže z jednoho intenzivního brzdění můžeš získat teoreticky až 3,6 MJ.

Monza má cca 5–6 velkých brzdných zón
Singapur může mít i 15 menších brzdných zón

Takže za jedno kolo je k dispozici 10–30 MJ kinetické energie k rekuperaci, pokud bys měl perfektní systém bez ztrát.

Elektromotory / generátory mají účinnost 90–95 %.
Můj odhad je, že pokročilé systémy by mohly reálně zachytit cca 60–70 % z dostupné kinetické energie – což je cca:
6–20 MJ na kolo, podle tratě.

Možná jsem to trochu “optimalizoval”, ale takhle to říká fyzika, takže skutečnost bude tak o 20% nižší.

Samozřejmě by ten systém byl plný yttria, baria, dysprosia, terbia a grafenu a určitě ještě něčeho jiného a hodně drahého…

2 Likes

a zaratal si len jednu napravu a to este zadnu, ktora sa podiela na brzdeni tak max 40%? navyse akonahle rychlost klesne pod urcitu hodnotu, klesne aj pritlak a tym padom nebudes moct vyuzit kers naplno. jednoducho by si zablokoval kolesa.
Zaratal si aj odpor? Nezaratal si ani brzdny ucinok normalnych brzd, ktore budu aj na zadnej naprave. Aby si 850kg ubrzdil za 1s z 350 na 150 tak potrebujes daleko vacsi brzdny vykon ako 350kW.
Nemozes len ratat aka kineticka energia je teoreticky k dispozicii.

5% heavy breaking je 4.2s.

4 Likes

Pred 2014 sa hovorilo presne o tom istom. V Austrálii (2014) sme to videli dosť výrazne, že autá išli z plynu ďaleko pred koncom rovinky. Potom menej a menej a po pár pretekoch sa na to úplne zabudlo. Aj napriek žetónovému systému vypúšťanie koncov roviniek vymizlo a pokojne tomu môže byť tak aj budúci rok. Len sa okolo toho robí opäť haló, lebo niektorí neodviedli dostatočne dobrú prácu.

Čo povieš, že F1 zmeníme na flinstonovcov? Normálne urobíme dieru do podlahy a oni si to krásne odbehajú.

1 Like

Píšu, že jsem to “zoptimalizoval” :grinning:
Proto je tam těch mínus 20%…

Kdyby totiž ne, počítal bych to hodinu, nikdo by to do konce nedočetl a stejně by to bylo nepřesně…

Ale pravdu samozřejmě máš.

2 Likes

To už by byla skoro atletika a Alonso by dostal infarkt na konci cílovky…

Na odstrel ani nepotrebuješ kameňlom. Dá sa to aj na otvorenom mori. Stačí na to fosílne palivo.

ono to take komplikovane nieje. Ked si vezmem tu Monzu. 4.2s je heavy breaking. tak teoreticky by mohlo 350kW kers dodavat 100% moznej energie do baterie po dobu 4.2s. To je presne 1.47MJ. To je strop pre monzu. Nech nezerem a zaratam nejake lift off + light breaking tak mozu nieco pridat. Dame 2 MJ? Nemyslim, ze z brzdenia budu vediet zrekuperovat viac ako 2 MJ. OK, oni su podstatne sikovnejsi ako ja, tak to zrovnaju na 3.

PS nezaratal som horsie aero a tym padom mozne dlhsie brzdne drahy. To ale ideme smerom k F2.

3 Likes

To by měli výrobci moc pohodlné a příroda za lidské zvěrstva nemůže. Jen ať si hezky sklidí co sami zaseli.