Boutsen: Kedysi sa o 80 percent úspechu staral jazdec. Dnes je všade elektronika… | Magazín F1 - F1online.sk

Ktovie, čo by povedali dnešní jazdci, keby ich odrazu niekto posadil do kokpitu na štarte pretekov v sezóne 1984? A ktovie, čo by na modernú Formulu 1 povedali hrdinovia kráľovnej motoršportu z osemdesiatych rokov, keby sa zrazu ocitli v dnešnom monoposte? Thierry Boutsen má jednu odpoveď: Piloti by si uvedomili, že v starých autách boli skutočným rozdielovým prvkom.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/150250/boutsen-kedysi-sa-o-80-percent-uspechu-staral-jazdec-dnes-je-vsade-elektronika

Ja si myslim ze je to horsie.
Jednoznacne.
MS v DRS, šetrení pneu, šetrení motora, šetrení paliva, hardware, software, rekuperacii, MGU = same blbosti.

Enzo Ferrari sa v 80. rokoch vyjadril, ze pomer zasluh auta a pilota sa presuva z 50:50 viac k zasluham auta.

1 Like

Vratil bych manualni razeni, to byl velkej filtr.

To muselo byt tesne pred umrtim v roce 1988, pro rok 1989 rozjelo ferrari revoluci s F189 a razenim za volantem.

1 Like

F640 (F639) bolo posledné, skutočne revolučné auto.

1 Like

Dnes je to tak 99% o autu.

Bohužel, tohle se FIA hrubě nepovedlo.

1 Like

Tak urcite je to jen o aute. 99% dela auto, ne 105% procent dela auto :grin:

Kdepak. Je to furt stejny. To za mejch mladejch let, to byla ucta ke stari, to za mejch mladejch let, to bylo tohle a tohle lepsi a my jsem byli lepsi.

Vezmeme to poporadku ne?

Rok 1950 Prvni oficialni mistrovstvi sveta v F1. Tam to urcite bylo jen o jezdcich. Auto to mohlo tehdy delat kolik? Za tohohle pana to bylo 20 - 25% tak tehdy to mohlo bejt kolik tak 10%? To je nic.

A jak ze to dopadlo?

  1. Giusepe Farina - Alfa Romeo
  2. Juan Manuel Fangio - Alfa Romea
  3. Luigi Fagioli - Alfa Romeo

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Dal uz nekoukam.
Jo a kdyby nekdo chtel vedet kolik ze se ucastnilo teamu? Tak to bylo 50 teamu.

Mimochodem Alfa Romeo vyhrala vsechny zavody v tom roce.

Jo jo, za starejch dobrejch casu to bylo o pilotovi. Ja jim dam ty pocitace a automatiku. Prominte, ale tohle je bozi. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ja bych skoro rekl ze ted je to uplne super.

3 Likes

Podle mě to o autu bylo vždycky, ale dřív měl jezdec takřka zásadní vliv na celkový vývoj, nastavení atd. To už neplatí.

Samozrejme ze je to o aute. Jenze pilot i kdyz nepromlouva do vyvoje, to mas pravdu, ovlivnuje vysledek fatalne. Bottas Hamiltona nikdy neporazil v sampionatu, Schumacher, bylo to jen autem? Max 2022, vzdyt Perez byl az treti.

Vzdy se v historii nasli dominantnejsi ery jednoho vozu. Ale nelze rict, my na to meli xkrat vetsi vliv nez dnesni piloti. To je zkratka blabol. Bez dobreho auta se nadalo vyhrat ani tenkrat. A i dnes plati, ze pokud jsou dve auta srovnatelna, rozhodne pilot. Tak tomu bylo tenkrat, tak tomu je dnes.

Tihle starci se nam snazi namluvit jak to za jejich casu bylo tezsi, nez je to dnes. Jenze tohle ctu neustale. Nejakej Senna pfff. To ti stari kozaci, treba Lauda, ti si to auto i postavili a co nejakej Lauda, co treba JIm Clark, ten to mel vsechno ve svych rukach. A uprime co je nejakej Jim Clark proti Fangiovi, Ascarimu. A to je do nekonecna.

Jochen Rindt by se Boutsenovi vysmal. A za par let, mozna desetileti, tohle mozna rekne Hamilton o budouci ere.

4 Likes

Ale jo, samozřejmě, že i teď umí pilot udělat velký rozdíl. To by jinak museli být všichni lidi stejní, což je nesmysl :smile: . Tihle staří zbrojnoši umí vždycky pobavit. Ale stále dokonalejší počítačové vymoženosti, simulátory atd. mají určitě vliv na vývoj auta, který dřív spočíval na pilotovi. A k tomu samozřejmě zákaz testování, to taky vliv pilota na vývoj snižuje.

1 Like

Na vyvoj urcite o tom neni sporu, s tim sto procent souhlas. Jen jeste doplnim, ale tohle je fakt muj nazor, tak to tak prosim brat.

Dnesni piloti jsou podle me na mnohem vyssi urovni nez byli tehdy. Tim netvrdim ze na vitezstvi maji vetsi vliv. Mluvim jen o rozdilech mezi nima.

V roce 1992 byl Nigel Mansel ve Wiliamsu spolu s Riccardo Patresem. Newey ve sve knize pise, ze navrhl auto s brutalnim pritlakem na tu dobu. A protoze nebyly posilovace, kladlo to na pilota a jeho fyzickou silu obrovske naroky. Mansel byl svalnatej Anglan.

Patrese byl klasickej Ital

No a Newey pise, ze proste Patrese to auto bez posilovace neutahnul. Proste fyzicky na to nemel. Kde je talent pilota, ne ze by ho Mansel nemel.

Kdyz se podivas na dnesni piloty, tak jsou tam nejruznejsi typy. Ale zalezi ciste na jejich dovednostech. Ano nekdo rekne, tenkrat byla potreba sila. Ano, byla, jenze nekteri dnesni piloti jsou taky spis svalovci.


Takze podle me, by se svym profi pristupem, konkurenci ktere celi, dnesni piloti, ty tehdejsi roztrhali na kusy.

1 Like

a co taky Nuvolari? ten si namiesto sedacky dal krabicu od pomarancov

Ukaž mi na jednoho současného svalovce, který by zvládl tohle.

Tieto nekonecne rozhovory o tom, z ktorej doby boli lepší borci sú zábavné :sunglasses:

nemas ani potuchy ako museli setrit tieto veci v minulosti. este viac ako dnes a bolo to daleko narocnejsie, kedze to za nich nesetrila elektronika, alebo musel sa o to postarat samotny jazdec
dnes je prakticky nemozne, aby jazdec chybnym radenim, alebo vytocenim otacok znicil motor, lebo elektronika to jednoducho nedovoli

to, ze vtedy sa o tom tolko nerozpravalo bol tym, ze nemali jazdci v autach vysielacky, takze sa nemohli desatkrat za kolo na nieco stazovat a inzinieri im nemohli hovorit ako maju jazdit aby boli rychlejsi a tym padom neboli taki rozmaznani ako ti dnesni co sa na vsetko stazuju

ono to vzdy bolo o aute, v zlom aute sa titul vyhrat nedal ani vtedy
len vtedy bolo viac moznosti ako jazdec moze spravit chybu a tou chybou znicit auto

Tady ho máš…A rozhodně to neměl z kopce. :innocent:

2 Likes

Jenže, vždyť to je skoro stejná generace :smiley: :smile:

1 Like

No to je vlastně pravda. :laughing: Snímek obrazovky 2024-04-15 2244