Albon avizuje, že piloti budú mať plné ruky práce: Tí šikovní získajú v roku 2026 výhodu | Magazín F1 - F1online.sk

Formula 1 o rok zažije celkový prerod. Menia sa pravidlá pohonných jednotiek aj šasi, čo dá zabrať nielen inžinierom, ale aj jazdcom, ktorí si budú musieť zvyknúť na celkom iný spôsob práce s monopostom. Alex Albon upozorňuje, že niektorí môžu objaviť aj rôzne triky a vychytávky, nuž a svojou šikovnosťou získať výhodu nad súpermi.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/211214/albon-avizuje-ze-piloti-budu-mat-plne-ruky-prace-ti-sikovni-ziskaju-v-roku-2026-vyhodu

To bude zase neštěstí pro Alonsa který dává hodiny při každém mokrém závodu.

Očekávám velký propadák a nevoli k téhle koncepci ze všech stran. Možná to dojde tak daleko, že si některý další motorář vezme příklad z Renaultu a dá F1 vale.

F1 by mala byť o tom, kto je lepší pilot (lepší na brzdách, v prejazde zákrut, v súbojoch koleso na koleso) a nie kto je lepší stratég a manažér baterky.

1 Like

aky vyznam ma prepnut auto v polke rovinky do rezimu rekuperacie?

“vypnut” motor a nechat plachtit tak to vyznam ma, ale naco preboha spomalovat auto rekuperaciou?

ale predsa vzdy to bolo aj o tom, ze kto lepsie manazoval zdroje auta
kedysi museli davat pozor na zivotnost motora ked ho vedeli velmi jednoducho znicit prilisnym tlacenim na plyn, kedze ten motor nebol oblepeny milionom senzorov vdaka ktorym nasledne elektronika urcovala kolko je mozne z toho motora dostat vykonu
manazovat gumy museli vzdy aj ked sa o tom tolko nerozpravalo ako v pirelli ere a niektori byvali jazdci hovorili, ze to bolo este narocnejsie ako v dnesnej ere vyplakavania

vzdy sa v f1 nieco manazovalo, len neboli zverejnene vysielackove komunikacie resp. kedysi neboli ziadne, tak sa nevedelo o tom co vsetko pocas preteku jazdci musia manazovat

manazovat vykon motora v case ked to za jazdca nerobila elektronika a kedy bol motor na 1 pretek bolo este narocnejsie ako je dnesne manazovanie gum. lebo kto dokazal motor dostat do stavu, ze sa rozpadol po odmavani sachovnicovej vlajky tak ten vyhraval, kedze z motora dostal presne tolko kolko v tom motore presne bolo :slight_smile:
kto to prepiskol tak tomu motor vybuchol
kto jazdil na istotu tak stracal cas na kolo :slight_smile:

taky, ze motor bude dobijat bateriu a nie pohanat kolesa. mozno to budu vediet kombinovat napr tak, ze 300 kW pojde na kolesa a 100kW do baterie. To “plachtenie” aj pri aktivnej aero bude pri tych rychlostiach na rovinke vyzerat ako brzdenie.

1 Like

Tak to by musela byt F1 spec series jako, aby se doopravdy ukázalo, kdo je nejlepší pilot.

a toto si ako predstavujes s jednym kersom? ten kers moze fungovat bud v rezime motora, alebo v rezime generatora. nemoze fungovat naraz v oboch rezimoch

a toto ma aky vyznam v momente kedy potrebujes zrychlovat? a na rovinke zrychlovat potrebujes(ak mas palivo/energiu) az do momentu brzdenia
aky ma vyznam vypnut na rovinke prepnut motor do rezimu nabijania baterii(nie rekuperacie, to je aktivne spomalovanie kersom) so vsetkymi stratami co to prinasa a nedat ten vykon zo spalovaku priamo na kolesa, lebo spravne pises ze to “plachtenie” pri aerof1(aj ked bude vyznamne osekane) znamena vyrazne spomalovanie

nabijanie baterie spalovakom ma vyznam v casti trate kde nepotrebujes cely vykon spalovaku a vtedy prepnes kers do rezimu generatora a spalovak vytocis na maximum a cez kers regulujes kolko vykonu ide na kolesa a zvysok vykonu pojde do baterie
len je sranda, ze tymto sposobom vlastne povolili dlhe roky zakazanu kontrolu trakcie :slight_smile:

to by museli dostat uplne identicke auta s identickym nastavenim
lenze aj to by nebolo uplne ferove, lebo ak by dane auto sadlo jazdeckemu stylu niektoreho jazdca tak ten by mal velku vyhodu

Ano, samozřejmě, máš pravdu, ale pořád je spec series blíž rovnosti než 5 výrobců motoru a 11 výrobců šasi.

kedze pri brdzeni ci prejazdoch zakrut kedy sa nejde na plny plyn bude spalovak fungovat ako generator, predpokladam, ze to bude mozne aj v polovici rovinky. To ci bude auto pomalsie zrychlovat, “plachtit” alebo mierne spomalovat zalezi na tom ako ten vykon rozlozia a ako budu mat efektivne aero. V tom, ze ICE bude pohanat aj kolesa aj KERS naraz nevidim ziaden problem.

normalne sa ide na plny plyn 60-70% casu. Budu musiet robit kompromisy. Vypustit zvysok rovinky je prorodzene miesto na takyto kompromis. Zaujimave to bude pri subojoch.

Ale suboje v tom, kto zacne na konci rovinky plachtit neskor mozu mat nieco do seba.

Aha. Čiže autá pôjdu na rovinke 400 km/h, ale zároveň sa budú v úplne random miestach prepínať do režimu rekuperácie / dobíjania batérie, takže napríklad v polovici rovinky zrazu začnú spomalovať ďaleko pred brzdnou zónou…

What could possibly go wrong, napríklad v takom Baku, keď pôjde druhý pilot pri súboji v tesnom split-streame?

Inak ale koncept umožňujúci využívať boost kdekoľvek podľa potreby je nepochybne správna cesta ako podporiť súboje na trati – namiesto artificiálneho DRS ktoré má len 1 pilot, to bude fér a možno ešte oveľa efektívnejšie. Podobne ako v časoch KERS, vtedy sa predbiehalo pomerne dosť.

1 Like

Presne tak, primarne sa jedna o pneumatiky, ale ani to nema nikto rad a kazdy by mal najradsej gumy, ktore drzia niekolko kol dobry vykon, a potom pride drop a je najefektivnejsie prezut na nove a spravit kludne o 1-2 pitstopy naviac a tlacit velku cast pretekov ako manazovat od startu do ciela.

Ale na manazovanie baterie a vyuzivanie roznych boostov a podobnych hluposti, co nemaju nic s tym kto je lepsi pilot ako taky (lepsia surova rychlost a lepsi v subojoch), je tu Formula E, pripadne Need For Speed a pouzivanie N2O. Navyse ked aj efektivita tych baterii bude v kazdom time ina.

1 Like

Hej, musi to byt cista fantazia sledovat suboj, kde dvaja idu po rovinke vedla seba a cakat komu skor dojde bateria a do brzdneho bodu doplachti prvy. :sweat_smile:

mozne to bude ked bude kers prepnuty do modu generatora tak moze cast vykonu spalovacieho motora pouzit na nabijanie baterii, ale aky ma vyznam spomalovat auto na rovinke kde praveze potrebujes dodat do koliest co najviac vykonu?

navyse kedze aero odpor rastie s druhou mocninou rychlosti tak je nezmysel tlacit auto na maximalku a minut si baterku v polke rovinky a potom len “plachtit”, ovela lepsie je rozlozit ten vykon tak aby si tu energiu baterky minul az ku koncu rovinky. spalovak pustit na plnno celu rovinku a energiu do kersu nadavkovat tak aby auto plynulo zrychlovalo az do konca rovinky

samozrejme pri utocno/obrannych manevroch to moze byt inak, ale najrychlesi cas na kolo s obmedzenym mnozstvom energie bude vtedy ked ti baterka vystaci az do konca rovinky a nie, ze si ju minies do polky vytiahnes to na 400km/h s brutalnym odporom vzduchu a potom motor vypnes a budes plachtit

ja osobne neverim tym reciam, ze niekto nastavi auto tak, ze mu stava v baterke dojde v polke rovinky. to je proste nezmysel mat takto nastavenu elektricku cast toho motora
stat sa to moze ak to niekto zle spocita/nasimuluje, ale casom oni pridu na to ako to nastavovat tak aby z tej obmedzenej energie dostali maximum vykonu na trat vtedy ked je to potrebne

to je uplna blbost, nikto nebude na rovinke(pred brzdovou zonou aby ma niekto nechytil za slovo) rekuperovat, cize nezacne brzdit kersom aby nabijal baterku

a ani nebude na rovinke nabijat baterku, ale rovno bude posielat vykon na kolesa. samozrejme mimo brzdnej zony, tam by to teoreticky islo nechat pusteny spalovak a ak by mal kers vacsiu brzdnu silu aka je potrebna pre brzdenie auta, ze sa to pouzije pre nabijanie baterky spalovakom

no lenze vyrobit take gumy nieje mozne, pripadne je to velmi drahe a dalo by sa to asi len po fakt masivnom testovani priamo na trati
lenze stale tam bude problem, ze sa vzdy najde niekto kto bude chciet ten stint natiahnut a snazit sa usetrit pitstop a bude tu gumu tlacit do extremom ktore nasledne nevydrzi a potom bude nariekat, ze su gumy nekvalitne ako to bolo v prvych rokoch s pirelli

Skvělá diskuse, kluci.

Ještě je ale třeba do těch strategií počítat s tím, že se plánuje skoro o třetinu nižší limit paliva a navíc energetická hustota syntetického bude asi nižší…
Tak mě teda není jasné, kde vezmou palivo na to dodatečné točení generátorem.

Myslím, že už musí vědět, že 50:50 nebude fungovat.

1 Like