Wolff upozorňuje McLaren: Práve ste si stanovili precedens | Magazín F1 - F1online.sk

Vo všeobecnosti existujú vo Formule 1 dva prístupy, ako manažovať dynamiku medzi jazdcami. Prvým je voľba tímovej jednotky, druhým rovnaké zaobchádzanie s oboma jazdcami a rovnosť príležitostí. McLaren si vo všeobecnosti zvolil druhú možnosť, ale posunul ju na oveľa vyššiu úroveň, čo sa podľa Tota Wolffa môže vypomstiť.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/213577/wolff-upozornuje-mclaren-prave-ste-si-stanovili-precedens

Mozno je to presne opacne.
Kvoli tomu co spravili prave nemusia mat problem.
Maju klud na oboj stranach garaze.
A piloti do buducna vedia, ze team ked im pokazi pitstop ich podrzi.
Co ak toto zabezpeci ze v McLarene nebude peklo ako mal Wolf za Rosberga ?

1 Like

Přesně tak, s dvěma poslušnejma pejskama bude všechno okej.

Ať už je příští rok a dominuje někdo jinej :slightly_smiling_face:

3 Likes

Znamena to, ze v poslednim zavode za predpokladu, ze jednomu jezdci nevyjde zastavka v boxu tak tym potresta druheho pilota tim, ze mu prikazou vzdat se vyhody? Chceme takoveho “ mistra sveta” ? Neni to uz manipulace z vysledky? Opravdu chceme takovyto boj o titul? Kde je hranice co je fer a co neni? Chceme aby o mistru sveta rozhodl tym nebo jezdec? Neni vse tak ruzove jak se na prvni pohled zda. Neni to cernobile. Dobre ci spatne rozhodnuti.

Pred nekolika lety byla zakazana tym rezie a ted kvitujeme manipulaci vysledku ze strany staje? Co sazkove kancelare? Fanousci motorsportu kteri nefandi MCL ci jezdci, ale zavodeni jako takovemu a vsemu co k tomu patri? Maji se smirit s tim, ze tym meni vysledky jak jim to vyhovuje? Je to spravne?

Tezke odpovedet. Co fanousek to jiny nazor. Za me se MCL pustil na tenky led a ja jim drzim palce at se pod nimi nepropadne…

3 Likes

Vies co, je mozne ze sa to prilis nafuklo.
V novembri si na to mozno ani nespomenieme, to sa uvidi.
V poslednych rozhodujucich pretekoch by Piastri povedal, ze si ide po titul a Landa nepusti, takto to vidim.
Kazdopadne si nespominam, kedy dvaja najvacsi konkurenti v jednom teame v boji o titul sa po sebe usmievali (zaciatok 1988, 1998, 2014 mozno), priali si v mediach pozitivne veci a celkovo mi to pride velmi uhladene.
Mozno po zisku titulu sa ten druhy tiez usmeje a zablahozela tomu druhemu, pripadne prinesie kvety …
Su fanuskovia ktori chcu vidiet nenavistne pohlady, hadzanie siltoviek, napatie ako v 2007, kontroverzie - asi o toto ide, ze to chce vacsina vidiet.
A v McLarene prave toto asi vidiet nechcu, ktovie ako to je.

Paradoxní je že tam prostě o ten zvrtaný pit jakoby nešlo, z pohledu McLarenu, jenže šlo a McLaren si vůbec neuvědomil co to na veřejnosti způsobí. Oni žádný tyhle věci kompenzovat nechtěj, a nedošlo jim v ten moment že přesně to dělaj a teď jsou hodně v pasti. Myslím že kdyby teď mohli vrátit čas, nevyměnili by je, no ještě lepší by bylo, kdyby to nehrotili do krajností kvůli jednomu kolu navíc doufání v SC a prostě o to kolo dřív udělali klasicky box v klasickém pořadí. Ta potenciální výhra kvůli jednomu kolu navíc vůbec nestojí do zasahování boje mezi jezdci. V postavení McLarenu fakt ne.

2 Likes

Mne to takmer nevadi ze sa to stalo.
Tento akoze precedens do buducna sa môze tykat vyhradne dlheho pitstopu, nevidim to ako významnú pascu.
Vyradenie pilota po technickej poruche alebo havarii do toho nespada, o tom ziadna.
Prilis sa to nafuklo myslim, aj Wolf si neodpustil do nich kopnut …

Stavil by som dost vysoku ciastku, ze ked sa to stane opacne, tak Norris Piastriho nepusti, pretoze team povie, ze “okolnosti su ine”.

5 Likes

Můj názor je, a tak jsem to ve sledu události pochopil, že oni žádné zkažené pity kompenzovat nechtějí, a ani to nikdy nebylo v plánu. V plánu bylo zachovat pořadí při pitech, jenže ten zkažený pit jim do toho hodil obrovský vidle, protože ve své podstatě kompenzovali právě ten zkažený pit. Co teď s tím, aby to nevypadalo blbě ohledně akcí budoucích, to už podle mě nikdo nevymyslí. A nějaké složité vysvětlování veřejnosti neprojde nikdy.

Zkažený pit je prostě součástí závodu, to je jediný možný přístup, napravovat chyby týmu druhým jezdcem nemůže výhledově přinést nic dobrého.

1 Like

Mas pravdu ano.
Videli sme mnozstvo zkazenych pitov a ziadne kompenzacie, a nikto sa nad tym ani nezastavil.
Toto je velmi specificky pripad, P2 + P3, kandidati na titul medzi ktorymi nie je ziadne auto, atd … to sa nestava casto.
Okolnosti boli ine :slight_smile:
Myslim ze McLaren ma paniku z roku 2007 a nechcu to mat ani milimeter.

1 Like

2007 nehrozí, ani Lando ani Piastri nemaj taková ega jako Ham a Alo. Naopak to co udělali teď, to by vytvořilo ono prostředí kde by se cítil jeden hodně znevýhodněn. Ten kdo by tu pozici přepustil by si totiž byl vědom že s největší pravděpodobností jemu taková chyba týmu kompenzována nebude.

2 Likes

Souhlasím s Tebou s jednou výjimkou - na tenký led se nepustil McLaren, tam je celá F1 povolením/ignorováním týmové režie. To byl ze strany týmů majstrštyk, který si už těžko nechají vzít, protože mají povolenou prakticky jakoukoli manipulaci s výsledkem, jiný důvod TR nemá (jaký taky). Rozdíl je jenom v tom, co kterou fanouškovskou skupinu momentálně rozčílí, no a výroky šéfů stájí mají taky jediný důvod - dostávat kolegy pod tlak. Morálku v tom netřeba hledat.

1 Like

A to je přesně to, na co narážel Totto s tím precedentem…
Touto změnou pořadí totiž jdou do obrovského rizika, že pokud se stane nějaká podobná chyba v budoucnu a rozhodnou jinak (třeba i fakticky správně, protože to bude jen podobné, ne stejné), tak už to prostě nevysvětlí vůbec a tým se jim může bez nadsázky rozsypat.

A jak tu někdo píše, že v listopadu si na to ani nevzpomeneme, tak to platí v případě, že se už nic podobného nestane a skoro bych dodal, že druhou podmínkou je, že buď bude mistrem Piastri anebo Lando vyhraje o víc než 6b. Pokud by ale třeba Lando vyhrál šampionát o 2b, tak to bude mít na talíři prakticky navždy, nic si nenalhávejme…

4 Likes

Povolení TR je jednoznačně správné, stav v minulosti byl čiré pokrytectví. Prostě se pokyny vydaly předem, nebo se pitstop opravdu cíleně zdržel atd., nedělejme si žádné iluze.
V tomto směru je to nyní daleko průhlednější a víceméně nebyl dlouho problém. Ovšem asi nikdo nepočítal s geniálními nápady McL ve jménu “spravedlivé image”, kdy se kolem toho hádají několik kol (loni Budapešť) nebo si dokonce vymyslí důvod k prohození, který dosud nikoho nenapadl, jako nyní. Fakt je to jejich specifikum, jinak jsou všichni dost v klidu a pokyny chodily vesměs celkem smysluplně. Třeba teď nedávno pokyn pro Russela, ať pustí v tu chvíli rychlejšího Antoneliho, nebo prohazování v Haasu či Sauberu - toho si nikdo celkem ani nevšimne a vše OK. McL ovšem má “skvělé nápady” a ještě k tomu na špici, kde to má extrémní dopad…

Týmová režie je ovlivnění výsledku závodu, vždycky. Pokud nám to nevadí, tak je to v pořádku a musíme počítat s jejím různým provedením. Teď je to jenom vidět a pokud by to rozproudilo obecnější debatu, tak jenom dobře. Pokud se bude debatovat o jednotlivém případu s tím, že ostatní jsou v pořádku, tak je to vlastně jedno - debata se povede bez užitku úplně stejně, jako ostatní debaty o jednotlivostech bez ohledu na celek.

1 Like

je to timovy sport. timova rezia je sucast. McLaren ma plne pravo zorganizovat svojich pilotov tak ako im to vyhovuje. Druha vec je, ci to je dobre a myslim, ze tymto smerom idu vsetky komentare, aj ten Wolffov. Pokial aplikuju timovu reziu na kompenzaciu pokazeneho pitstopu tak sa natiska otazka kde maju limity a ako to budu robit vo zvysku sezony. Nic viac nic menej.

3 Likes

V taktom pripade (o 2b) bude Lando točit stale dokola - za pokazenu zastavku v boxoch som nemohol ja.
Inak spomen si ako minuly rok, ked Lando realne utocil na titul mu do toho hodil vidly Oscar v Monze a realne ho ohrozil, mohli sa zrazit a obaja vypadnut.
Tu bola teamova rezia McLarenu úbohá a tento rok to otocili a viac to z boxov riadia.
Takto to vidim.

To je ovšem odpověď na otázky, jestli má tým právo ovlivnit pořadí jezdců v šampionátu i v případě přímého boje o titul - ano, v současné situaci má. Někdo se ptal, jestli se na tohle chceme dívat - tak asi chceme :woman_shrugging:.

1 Like

Hele může nám to vadit, ale jak píšu - je naprostá pitomost si myslet, že jí lze zabránit, zkušenosti z doby, kdy byla zakázaná jsou jasné. Tohle fakt není reálné téma k diskusi…

Pokud je povolena, tak je alespoň více pod kontrolou veřejnosti, kdy za to tým může schytat slušný “shitstrom” a v extrému i začít ztrácet sponzory atd. A přijde mi, že to takto i docela funguje, naprostá většina případů v podstatě nepohoršovala nikoho a nic se neřešilo, zjevně to nebylo vnímané jako problém. Že právě McL je výjimkou podle mne něco říká především právě o McL a jejich “papaya rules” a že problém bude spíš u nich, než u povolení TR…

No však ano - oni to prostě dělají blbě už od loňska. Umíš si představit, jakou by měli ostudu, kdyby nakonec Max útok Landa v závěru sezóny přesvědčivě neodrazil a vyhrál třeba jen o 5b, tedy o to, co “vrátil” Oscarovi v Maďarsku? Jenže se nepoučili a pořád si vymýšlejí a mají tu další problém…
Tentokrát mají kliku, že je už reálně nikdo nemůže ohrozit v získání titulu, tak si pro změnu udělají “pakárnu” v tom možném ovlivnění boje v rámci týmu. Není to lehká pozice, nezávidím jim to, ale rozhodně si teď nepomohli…

Problém McLarenu je sestavení silné dvojice v boji o titul, ta situace je neřešitelná v jakémkoli týmu. Proto se tomu ostatní týmy brání a vůbec tohle většinou neriskují (pokud je nebezpečí boje o titul :slight_smile: ). A hledat řešení v hlasitosti křiku davu je neštěstí v jakékoli situaci a vůbec se to netýká jenom F1, to si nemůžu pomoct. Správně se říká, že dav má inteligenci šestiletého dítěte.
Ale opravdu se tady neshodneme :slight_smile: .