Verstappen v závere „jazdil po ľade“, v Monaku nečaká zázraky | Magazín F1 - F1online.sk

Aj keď Max Verstappen nezískal pole position s nejakým drvivým náskokom, pred nedeľnými pretekmi sme očakávali rovnaký obraz, aký sme sledovali v posledných dvoch rokoch. Dlho to presne tak aj vyzeralo, ale v posledných pätnástich kolách sa holandský pretekár ocitol v záberoch kamier oveľa častejšie, ako bol zvyknutý.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/154566/verstappen-v-zavere-jazdil-po-lade-v-monaku-necaka-zazraky

Zaujímavé, hlavne tento prepad v oblasti výkonu monopostu. Veľa ľudí, vlastne, skoro všetci sme očakávali, že RB bude po tak dominantných sezónach pokračovať vo výkonoch až do zmeny pravidiel (určite s čiastočným dotiahnutím od ostatných) ale prišlo to myslím skôr ako sme to všetci čakali.

Otázkou je, či je to dočasný výpadok, nejaký dlhodobejší následok. A taktiež by bolo zaujímavé vedieť, či ide o skôr experimentovanie zo strany RB ktoré sa nevydarilo (resp. presnejšie “prekombinovanie” koncepčné) alebo proste ľudia ktorý odišli dokázali tak vyzdvihnúť iné teamy.

Na druhú stranu, mali sme tu veľký výkonostný skok aj v AM a vieme ako to dopadlo. Logicky, je skoro na nejaké súdy, iba čas ukáže ale som zvedavý.

Ako fanúšik F1 sa teším, ako fanúšik RB nie.

8 Likes

Tento pohlad mi pride trochu pesimisticky.

V prvom rade treba povedat, ze Verstappen este vzdy predviedol mimoriadne silny a suverenny vstup do sezony - vyhral 5 zo 7 pretekov a a obidva sprinty, raz skoncil druhy a vyhral aj vsetky kvalifikacie. V sampionate ma napriek jednemu vypadku naskok 50 bodov. To je mimoriadne silne.

Je pravda, ze v poslednych dvoch pretekoch sa naskok Red Bullu urcite vyrazne skresal (co je pre sport fantasticke, najma ked sa na nich dokazal dotiahnut tim ako McLaren, ktory ma obrovske mnozstvo fanusikov roky cakajucich na vitazstva), no podla mna je prirodzene, ze bez vyraznej zmeny pravidiel sa skor ci neskor rozdiely medzi monopostami zmensuju a udrzat si dominantnu prevahu je coraz narocnejsie. Akonahle sa nejaky tim nachadza na spicke a ma velky naskok, ma zaroven aj mensi priestor na zlepsenie a je kvoli tomu vystaveny riziku, ze sa konkurecnia dotiahne, najma ked dokaze prebrat klucovych ludi (ako to urobil McLaren).

Ja si skor myslim, ze si Red Bull zasluzi uznanie za to, ze aj po dvoch dominantnych rokoch dokazal svoj koncept auta vyrazne prerobit a vydali sa novou cestou, ktorou zaskocili konkurenciu, vdaka comu maju aj tento silny vstup do sezony. Vdaka ich novemu konceptu vidim aj dobry potencial, ze by v priebehu sezony este mohli trochu odskocit, ale to sa samozrejme este ukaze.

Jednoznacne si ale treba uvedomit, ze posledne dve sezony a najma sezona 2023 boli jednoducho velmi vynimocne a neda sa cakat, ze sa taka dominancia podari zopakovat. Co je aj dobre, tak to ma v sporte byt. Ale tato sezona je tak trochu navrat do reality, aj ked aj tento rok zatial plati, ze Red Bull ma obrovsku a neobvyklu prevahu.

5 Likes

Je to zajímavé. RB je pořád favorit ale očividně to nebude taková nuda jak se čekalo :slightly_smiling_face:

4 Likes

@rHapo @Unleash_the_lion Řekl bych, že letošní monopost RBR je citlivější na podmínky na trati než byl loni. Verstappen začal ztrácet v závěru, kdy se nad okruhem trochu zatáhlo a teplota trati klesla. Pokud nešlo o pouhou koincidenci a Verstappen měl problém se ztrátou přilnavosti v důsledku poklesu teploty, pak se dost možná trochu zúžilo provozní okno současného RBR. Což by nemuselo být tak viditelné, nebýt toho, že McLaren se objektivně zlepšil + Lando měl velmi dobrý management pneumatik v druhém stintu, jak lze odvodit z týmových rádií.

Pokud má RBR užší optimální okno než loni (loňský monopost poměrně překopali), pak Verstappen bude zranitelnější. Ale, souhlas s @Unleash_the_lion, i tak má Verstappen skvělý vstup do sezóny a zapomínat nelze ani na to, že i s “pouze” vyrovnaným monopostem právě on umí udělat sérii výher, jako kdyby měl dominantní vůz (viz první pol. sezóny 21). Navíc je v této době suverénní v kvalifikacích, což pro Landa představuje výzvu. I loni v Monaku měl RB slabší vyhlídky, ale Verstappen zvládl fantasticky Q3.

7 Likes

20-30s propad vykonnosti behem jednoho resp. dvou zavodnich vikendu, navic po podezrele predcasnem odchodu hlavniho designera neni normalni…

Newey v Mclarenu? Umim si to predstavit, po dnesku.

1 Like

tiez si kladiem tie iste otazky. Zda sa akoby sa za dva vikendy sa dominancia RB vytratila. Co je nevidane. A este v case ked odchadza Newey. Co moze a nemusi suvisiet.
A tiez je badat nastup formy Mclarenu. @rHapo @Unleash_the_lion @Bretnix @bob mate tusenie cim to bude ?

1 Like

Kdyz to odlehcim tak Newey ma zrejme tajny cheat ktery vzal Red Bullu a dal ho Mclarenu :swimming_man:

Propad jasne souvisi s odchodem Neweyho a je technickeho charakteru, v jake rovine presne netvrdim, nebavime se o par desetinach.

Pripomenu tajnou dohodu Ferrari vs FIA, nakonec byla potvrzena, jeji obsah nikoliv.

Neweyho odchod moze mat (uz teraz) nejaky vplyv, ale nemyslim si, ze je to hlavny dovod…

Skor sa zda, ze aktualny monopost je po pozmeneni konceptu tazsie nastavitelny a citlivejsi na zmeny podmienok (optimalne okno teplot) a ostatni, najma McLaren a Ferrari, sa s ich novinkami dotiahli.

Konkurencia, najma McLaren, priniesla efektivne vylepsenia, vdaka ktorym sa dotiahla a Red Bull na to s novym konceptom este nedokazal uplne nadviazat. Po dvoch dominantnych rokoch sa naskok prirodzene zmensil.

Fanusikovia si velmi lahko zvykaju na dominancie a dominantny tim vdaka tomu okolo seba velmi lahko vytvori auru neporazitelnosti, no byt na cele a nastavovat latku po dobu niekolkych rokov je velmi tazke.

Ovela viac za tym nie je. Odchod Neweyho zatial urcite nie je faktor.

4 Likes

Ja by som to nevidel ako drasticky prepad vykonnosti monopostu RB, ale skor velky skok dopredu vykonnosti monopostu McLaren v kombinacii s podmienkami na trati.

Ferrari je stale s prehladom za RB (aj ked evoluciou logicky trochu blizsie), Mercedes, Aston a ine timy su tak isto stale so zhruba rovnakym rozdielom vzadu, len McLaren poskocil dopredu. preskocil vsetkych vratane Ferrari a dotahuje sa na RB.

Otazka je kolko z toho je realna vykonnost McLarenu a kolko podmienky na trati, ktore nesadli RB, lebo opat to bol stint na hardoch a zaver pretekov, v ktorych mal McLaren navrch. V uvode vsak Max s prehladom budoval naskok. Na Pereza ako referencny bod sa pozerat nemozme, lebo ten mal rovnaku krizu aj pred rokom po Baku aj ked Max vsetkych demoloval rozdielom triedy.

2 Likes

Chtěl si říct, že Verstappenův monopost na dálkové ovládání demoloval, jinak je totiž Verstappen naprosto přece průměrný jezdec :grinning:

1 Like

Suhlasim, ale myslim ze Ferrari sa dotiahlo viac nez len trochu, no velky pokrok McLarenu a mozno aj samotna trat v Imole, to az tak neukazali…

Pred Miami Ferrari vzdy stracalo 20+ sekund na Maxa a to som si takmer isty, ze vtedy na to Max nemusel tlacit skoro cely zavod ako teraz a vcera to bolo 8s a kto vie kolko by to bolo ak by Charles nechyboval a tlacil do uplneho konca ako Lando…

Cize zatial co prve VC sa zdalo, ze minulorocna dominancia RB pokracuje (aj ked mensia), posledne 2 VC sa o dominancii neda hovorit a az dalsie VC ukazu ako presne je to s rozlozenim sil, no rozhodne je to tesnejsie a pre divaka zaujimavejsie, nez sa nedavno zdalo :slight_smile:

1 Like

Taktiež ako Fred a Leclerc povedali. Predtým boli na konci 25+ sec vzadu teraz 7 sec a to na trati ktorá sedí Mcl a RB. Takže teraz sú TOP 3 tímy na istej výkonnosti a vždy je vpredu ten podľa momentálnach podmienok.

1 Like

@Matti @Nordotor mate pravdu, ze Ferrari je blizsie ako na zaciatku sezony, ale len znizili startu z 20s na 10s a aj to cez vikendy, ktore sa Max vzdy v zavere trapil na hardoch. Skutocny a asi najreprezentativnejsi “reality check” co sa tyka tempa tychto troch timov pride v Rakusku.

Otazka je pre mna Monako. Tam to asi standardne rozhodne Q a v tej by som skor favorizoval McL a Ferrari pred RBR. A az tak by som sa necudoval, keby RBR vobec nie je na podiu a su tam dva McL a Leclerc.

Ferrari aj McLaren uz priniesli masivne upgrady. Nevies ako je na tom RB, ci a kedy chysta nieco vacsie? Teraz som zachytil len upravene okraje podlahy a podobne drobnosti, ale nie cely balik. Navyse je mozne, ze RB sa pomalicky zacina orientovat uz aj na 2025. :slight_smile:

RB doniesli veľký upgrade len rozdelený medzi Čínu a Imolu tuším

Tak to asi slabo promovali narozdiel od Ferrari a McLarenu. Alebo to chceli spravit potichu. Zachytil som len tu upravenu podlahu v Imole a nejake standardne drobne vylepsenia, ktore sa nosia skoro kazdy vikend. :smiley:

Vacsinou suhlas, ale to stiahnutie je podla mna vacsie nez z 20s straty na 10s a stale by som nepodcenoval ten zaver Charlesa po tej chybe.

Este tuto sezonu bolo viac zavodov kde Max bol uz v 3 kole davno jasne mimo DRS a v 5 kole mal vacsi naskok nez teraz po 15-20 a viacmenej potom len udrziaval a setril. Teraz na to moc priestor nie je a aj vcera nebolo daleko od chyby pri jednom nevydarenom prejazde sikany, co je ok, ale znak ze musi tlacit viac a dlhsie a napriek tomu je naskok v cieli znacne nizsi nez byval…

No urcite treba este pockat, Miami ani Imolu by som za uplne reprezentativne nepocital, Monako samozrejme podobne, Rakusko poslednu dobu RB velmi sedelo a rozostupy tam byvaju casto tesne aj ked inde nie, skor tu Kanadu a Spanielsko by som videl ako meradlo :slight_smile:

Charles povedal, že Kanada reálne ukáže ako na tom sú

1 Like

K technickému expertovi mám daleko, ale řekl bych, že RBR může trochu “doplácet” na své inovace - asi tam budou vedlejší efekty, s kterými se tým musí obeznámit a zareagovat na ně. Který prvek přesně dělá problémy, to už je mimo mé schopnosti, ale možná napoví nové video z the-race; ještě jsem neměl kdy se na ně podívat.

2 Likes