Tombazis uisťuje, že k podraďovaniu na rovinkách nedôjde: Rýchlostný profil bude podobný | Magazín F1 - F1online.sk

Formula 1 je stále bližšie a bližšie začiatku novej éry. S novými motormi a novými autami vstúpi do ďalšej kapitoly. Ako to už býva, schvaľovanie nových predpisov sprevádzajú obavy aj politické boje. Najviac znepokojení boli v priebehu roka 2023 v Red Bulle, ale ich „katastrofické scenáre“ narazili na odpor. Aj FIA prostredníctvom svojho šéfa pre záležitosti monopostov Nikolasa Tombazisa uisťuje, že v roku 2026 rozhodne nebude autám na konci roviniek dochádzať „šťava“.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/137829/tombazis-uistuje-ze-k-podradovaniu-na-rovinkach-nedojde-rychlostny-profil-bude-podobny

Ona tedy ta kritika od RB nebyla obecná. V podstatě říkali od začátku, že to na řadě okruhů bude v pohodě, ale malér nastane na pár vysokorychlostních (Monza a tak), kde je obrovské procento trati na plný plyn a ve srovnání s tím jen relativně málo možností rekuperace či sekcí, kde bude v pohodě možné použít na dobíjení část výkonu spalováku.
A popravdě v tomto ohledu si myslím, že Tombazis prostě kecá a problém to místy bude, fyzika se neokecá.

Na druhé straně to ale možná nemusí vadit - tak dvě třetiny okruhů budou zřejmě bez problémů, pár na hraně a asi jen malé jednotky těch “špatných”. Na nich to ale paradoxně může být i docela zajímavé a přinášet zajímavé taktické varianty, kde jet naplno a kde pošetřit.

Red Bull může mít pravdu.
Určitě si nakoupil velké mozky napříč motorářským světem, takže určitě mají nějakou představu.
Jenže to říkat to v době, kdy nikdy neudělali žádný motor + jim sotva jel 1 válec, tak to není moc silná pozice.
Je to těžký. Renault to dělá 50 let a stále to neumí. :smiley:

distribuciu vykonu namapuju tak aby k tomu nedoslo. Ked je spalovak a elektro pomer 55:45 tak je jasne, ze spalovak pojde po cely cas.

Renaultu staci pozice kterou ma, na PR dostacujici. Z financniho hlediska se jim to udajne vyplati, mel jsem na to tema podklady, ale jsou fuc a hledat se mi to nechce, jedine jit do meho profilu a hledat zpetne v aktivite.

Poměr má být dokonce 50:50, ale nesmí se zapomenout na rekuperaci… Ta sice rozhodně nemá 100% účinnost, nicméně na řadě okruhů může být rekuperací získána i výrazně nadpoloviční část energie pro nabíjení a ve výsledku bude vše v pořádku - na rovinkách pojede na 100% spalovák i elektro z baterek, v pomalých úsecích spíš spalovák a možná dokáže i něco dodat do nabíjení a tak.
Celé riziko je skutečně o pár okruzích, kde je výrazně větší procento úseků, kde chceme 100% a naopak méně míst, vhodných k nabíjení (ať už rekuperací nebo ze spalováku).

rekuperacia je iba zo zadnych kolies, cize maximalne nejakych cca 40% energie. Aj to len v pripade, ze ucinnost systemu bude takmer 100%. Vacsinu energie do baterii bude musiet dodat spalovak pocas faz ked ked pilot brzdi pripadne nejde naplno. podla mna to bude uplne re​tardovany motor.

To je ale trochu mylný výpočet… Ano, dejme tomu by tak plusmínus sedělo, že rekuperace třeba na konci rovinky vrátí “jen” 40% energie. Jenže pozor - vrátí vrátí 40% z celku, ale z něj je 50% spalovák, elektro je JEN půlka. Takže vlastně kdyby sedělo 40% rekuperace, tak by to vlastně dělalo pro baterky 80%!
Reálně samozřejmě nebude účinnost ani náhodou bez ztrát, nicméně pokládám za docela reálné, že rekuperací, tedy vlastně “zadarmo” půjde získat nadpoloviční část nabití baterky, což už zas tak špatné není. Zbytek samozřejmě už půjde ze spalováku, ale na řadě tratí to prostě může sedět docela slušně a nebude to nijak v rozporu s teorií.
Otázkou je jen to, jak moc blbé to bude na pár extrémních tratích a vlastně i to, kolik tratí bude opravdu problémových…

jednu vec nechapes. elektromotor, ktory vie dodat 50% vykonu nevie rekuperovat 80%. nema nato vykon. inymy slovami ked tie sustavy oddelils tak elektromotor vie dodat 100% vykonu (v praxi je to povedzme 96%) tak nevie rekuperovat 180%.
K tomu vsetkemu aj keby tam dali vykonnejsi elektromotor tak zo zadnej napravy pri style ako sa brzdi v F1 viac ako 40% vykonu aj tak nezrekuperuje.

Tohle ale zatím nevíme - jen spekulace…
Aspoň jsem nikde neviděl jasnou specifikaci toho, jak přesně bude nastavena rekuperace (zda jen přes hlavní elektromotor anebo i jinak). To se týká i výkonu - maximální výkon při pohonu bude na 100% definován elektronicky (u řízení elektromotoru je to snadné) a nejde o absolutní limit motoru, bude se ale stejný limit týkat i brždění a rekuperace?
Fakt nevím, kompletní pravidla prostě ještě nejsou.
Jistěže se to dá udělat velmi zpraseně, ale zase bych doporučoval se trochu mírnit v tom prvoplánovém nadávání, ve skutečnosti to nemusí dopadnout zas tak špatně.

to vieme uz od cias kedy vynasli elektromotor. elektromotor o vykone 100kW nemoze vygenerovat 200kW.

hypoteticky by tam mohli namontovat nie 400kW elektromotor ale 800kW, to by sa ale nikam nepohli, pretoze pri brzdeni vacsinu energie absorbuju brzdy na prednych kolesach, miminum cca 60%. cim sa prudsie brzdi tym je to viac.
To znamena, ze energia z benzinu a baterie premenena na kineticku energiu auta skonci v pneumatikach ako teplo, na prekonanie odporu vzduchu a pri brzdeni na min 60% v prednych brzdach ako teplo a degradacia materialu. Moj triezvy odhad je, ze zrekuperovat zo zadnej napravy budu vediet tak 20-25% celkovej energie aj to som mozno este prestrelil.

1 Like

Lenze zacne zachvilu sezona 2024, uz by pravidla mali dostavat fibalnu podobu. Navyse, ked Famin minuky tyzden povedal, ze na zmeny pomerov vykonu medzi spalovakom a elektromotorom je uz neskoro, uz je zrejme nieco rozpracovane, takze teamy musia nejake predstavy mat.

Myslim vsak, ze helmutko ma pravdu a s tou rekuperaciou to nie je take ruzove, ako sa vsetci tvaria. Tolko energie nemaju kde zobrat a skonci to presne tak, ako povedal Horner: spalovak bude mat svoj podiel “vykonu” a zaroven bude fungovat a palit palivo na to, aby dobijal baterky, lebo rekuperacny system negeneruje tolko energie, aby pokryl poziadavky na vystupny vykon.