Tombazis: Pravidlá sa nerodili ľahko, ale elektrický prvok bol nevyhnutný | Magazín F1 - F1online.sk

Formula 1 sa v roku 2026 dočká veľkej revolúcie. Kým v roku 2022 sme mali „len“ nové aerodynamické pravidlá a pohonné jednotky zostali v podstate nezmenené, teraz nás čaká úplná zmena technických pravidiel pre motory aj monoposty. Za FIA všetko viedol úspešný inžinier Nikolas Tombazis, ktorý priznáva, že si to vyžiadalo to veľa práce a úsilia.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/179614/tombazis-pravidla-sa-nerodili-lahko-ale-elektricky-prvok-bol-nevyhnutny

povieme si potom,ked to zabali Audi ci RB powertrains mily Nikolas.

na konci dna tu budu dvaja dodavatelia a mrte technologickych spoluprac automobiliek vid Toyota, Ford, GM, Alpine a dalsi.

3 Likes

hceli sme tým vyslať správu aj v otázke životného prostredia,“ povedal Tombazis .

:clown_face: :clown_face: :clown_face: :star_struck:

1 Like

Je na tom strašně vidět zdlouhavost procesů v F1 (byť zrovna v tomto bodě pochopitelný)…
Oni navrhli pravidla v době, kdy dost automobilek vnímalo jako nejperspektivnější koncept něco ve stylu plug-in hybridu, tak hodili něco v tomto stylu i do pravidel. Jenže v mezičase v reálném světě tento koncept do velké míry odešel do propadliště dějin a prioritou jsou z jedné strany čisté elektromobily a z druhé se spíš zvažují spalováky na plně neutrální paliva (eventuelně vodík). Pravidla F1 2026 jsou tak v jistém smyslu “jízdou na mrtvém koni” a začíná to být na reakcích vidět. Jednak odchod Renaultu, ale hodně i velký propad nadšení u Audi - zjevně při vstupu do F1 čekali, že to pro ně bude mít daleko větší dopad do běžné praxe, ale asi moc ne…
Tohle bude ještě hodně zajímavé…
Mimochodem se docela začínám obávat další dominance Mercedesu postavené vyloženě na motorech, přijde mi, že jsou jediní, kdo se do toho ponořili opravdu naplno :frowning: Ale třeba zabere i Honda a Ferrari, případně divoká karta v podobě RBPT.

no a co, aj vyrobcov gum mate len 1, nevidim dovod preco by nemohol byt aj 1 motor. Teoreticky je potrebnych 2x20x3= 120 motorov za rok a je lacnejsie vyrobit 120x1 rovnaky motor ako 4x30 motorov alebo renault robi motory len sebe, takze iba 6.
a co sa tej elektriny tyka, tak to je kravina, iba to navysilo cenu v sporte, ktory sa snazi setrit a ma rozpoctovy strop. Vsetko zle. Baterky navysili hmotnost a teraz sa place, ze je auto velke a tazke a neda sa ovladat. Vyhodte do do paze a bude!

to su ale keci šetko eletromobili ta je hluposť a večin automobiliek už to vie ved napriklad audi v daka eletromobilite je dnes audi na pokraji krachu to same dalšie značky su na tom velmy zle kuprikladu Mercedes jeho AMG sa nepredavaju lebo nykto neche ich eletricke športiaky a prečo sudrahe a tažke skrata stavka na eletromobilitu je slepa cesta nebod posluchať aktivistov je hluposť aktivista neporacuje tak že si eletricke auto nekupi a normalne ludia to nekupia nehovoriac ty trohu bohaši ludia ktory tužia mať vykone auto ty chu mať V8 nie auto na baterky

Jde o to, ze zivotni prostredi nema s EV absolutne nic spolecnyho. Kdo to jeste nevi, tak je hloupej a mel by dovzdelat. Ze z auta nejde kour, tak to neznamena, ze ma nulovy emise nebo je setrny/setrnejsi nez spalovak. Tohle je utopie, od ktery uz vsichni opousti. Bohuzel to formula nestihla a od 2026 to bude naprosto nekoukatelny.

Ohledne audi se neni cemu divit. Koupili podil v teamu, kde se pravidelne jezdi posledni a predposledni misto. Do nedavna jim pit trval v prumeru 10 vterin a naznak zlepseni je nulovej.

A do toho obrovska kriza vo VW.

1 Like

Ja jsem za ni rad. Meli neskutecny slevy na OL. :slight_smile: A VW je kapitola sama o sobe. Deset let nejvydelecnejsi koncern, ktery nedaval do vyvoje/vyzkumu moc penez. Ted na to doplatili. Jako bonus nasypali dalsi miliardy do rivianu, kterej za 10 let ani jednou nebyl ziskovej. :smiley: Myslim si, ze top management jede na slusnym materialu.

Všichni chtěli, aby vstoupil nový motorář.
Kvůli novým motorářům se zrušilo MGU-H. Takže se ten výkon musel nahradit jinde.
Myslím, že se říkalo, že jen vývoj a provotní výroba MGU-H by vyšla na 1 mld. euro.

1 Like

Elektrika do F1 nepatrí. V nijakej podobe. Preteky vysávačov si možem urobiť aj doma

3 Likes

Elektriku at nasadej do letadel a lodi, jestli nekdy nekdo videl live leteckou a lodni provozni track mapu, tak vi kde lezi hlavni zdroje znecisteni.

1 Like

V mém kraji existuje jedna firma, která se chvástá, že postaví největší mrakodrap v České Republice.
Pozemek prý už mají, ale je malý a jedná se o poddolované území, kterému trochu schází pevná půda pod nohama. Nejedná se pouze o postavení takového mrakodrapu, ale musí se k němu dodat i inženýrské sítě a další zázemí jakým je třeba dostatek parkovacích míst. Pokud firma plánuje k parkování využít vykutané sloje, tak OK, ale kdo si postaví vůz do zatopené garáže, kde je problém se dostat a o návratu je zbytečné se bavit.

Popravdě se zmíněné firmě o stavbu mrakodrapu vůbec nejedná, ale je to tak šílený úlet, že je z reklamního hlediska mnohem účinnější, než předražená placená reklama.

S F1 ve stylu elektrocentrála to vidím podobně.

1 Like

Netreba byt negativista.

Partner RBR pre hybridnu cast ustrojenstva spolupracoval s Toyotou na pociatku hybridnej ery.
Dokonca su taki frajeri ze v dnesnej dobe dokazu predavat atmosfericky motor ktory vyvynuli s Mazdou(pred 15timi rokmi) a pchaju tam hybridnu sustamu podobnu aku robili s Toyotou a dokaze to jazdit s lepsimi spotrebami ako samotny hybrid od Toyoty.
Ford dokaze evidentne viac ako 5.0 Mustanga.

Nech nakoniec nie sme prekvapeni, aky vykon bude mat RBR aj v roku 2026 a Max pomaly ale isto dotiahne Lewisa v pocte titulov.

Audi a Mercedes v hybridnej/elektrickej sfere patria medzi najvacsich nenazrancov co sa tyka spotreby.

1 Like

Jak jsem psal výše - RBPT je divoká karta… Tohle může skončit debaklem, ale taky nemusí. Jednak mají partnery opravdu zajímavé a za druhé paradoxně “nezkušenost” může být i výhodou - styl práce nové pohonné jednotky bude hodně odlišný než dosud a dívat se na to zcela bez předsudků od nuly nemusí být marné.

Ve výrobě elektrocentrál je nejlepší Honda a ta už s novými motory spolupracovat s RB nebude.
Další kdo má s elektrocentrálou zkušenosti je Audi na Dakaru, ale nezdá se, že by se v Audi něco výrazného dělo.

Jestli máte pocit, že v F1 je bordel v rozhodování, popíši stav ve WRC.

V roce 2022 začaly jezdit hybridy, čtyřválce s turbem a restriktorem 36mm.
Letos, tedy po dvou sezónách se začalo řešit, že je to moc drahé a dva ze tří výrobců chtějí odejít. Tak letos v létě podepsala FIA smlouvu s centrálním dodavatelem hybridních částí do konce 2026, aby to zlevnilo, potom přijde změna.
No, a před pár dny kluci z FIA rozhodli, že příští týden se pojede poslední závod MS s hybridy a už v lednu na Monte Carlu pojedou nové specifikace jen čistě spalovací s neutrálním palivem, o 100 kg lehčí a restriktorem 35 mm…

Inženýři v F1 jsou břídilové, když potřebují na vývoj nového motoru pět let, tady těm borcům musí stačit měsíc…

4 Likes

I měsíc je moc, když tyhle kyseliny nikdy neměly vzniknout.
Kdyby se měla F1 řídit skutečným ECO, tak by o současné době hlásala jako o největší ekologické katastrofě F1.
Více Renaultů a teprve pak by se F1 chytla za nos.

Jsi zbytečně moc radikální Ferdo, ale já pro to mám pochopení.
Mám to hodně podobně, sice v jiných oblastech, ale taky trpím hroznými předsudky :slightly_smiling_face:.

4 Likes

Já to přece vím. Všichni kteří předběhli čas byli upalování. :grin:

1 Like