Testy flexibility predných krídel sa nezmenia, vyhlásil Tombazis | Magazín F1 - F1online.sk

Bude rok 2025 rokom flexibility? Už v uplynulej sezóne sme videli, že ohybné komponenty môžu rozhodnúť o osude šampionátu. Aj keď sa nemálo pozornosti v uplynulej sezóne sústredilo na zadné krídla, témou zostávajú aj tie predné. Zdá sa, že na tom sa nič nezmení a FIA dopredu avizuje, že v novom roku neplánuje zmeniť testy flexibility predných krídel.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/184638/testy-flexibility-prednych-kridel-sa-nezmenia-vyhlasil-tombazis

Tak hlavně že v roce 2023 měnili přímo pravidla v průběhu sezony kde terčem byl Aston Martin. Všichni si jsou rovni a někteří ještě rovnější :+1:

1 Like

Copak se letos pravidla neměnily? Stačí si připomenout zadní křídlo McLarenu, nebo brzdy Red Bullu.

Copak se měnili pravidla na testy flexibility? Máš odpověď v článku

To bylo nelegální už podle starých pravidel :smiley:

3 Likes

@HellHogr
Tak proč FIA požádala, aby McL sám své křídlo upravil a proč tak musely učinit i další týmy?

Protože se tak dohodli slovo dohodli je důležité.Šlo o to, že soupeři by museli reagovat a stálo by to neskutečné další peníze, to není cesta. Dohoda byla taková, aby všichni měli ± “stejný” průhyb, aby to ostatní nemuseli vylepšovat.

Jinými slovy, FIA jasně deklarovala že testy se nebudou měnit, to by pak stálo všechny stalo další zbytečné peníze , přestože se to bude ohýbat dál. Co projde, je legální, přestože se to prohýbá.

Přesně tak. Najít skulinu v pravidlech není podvod. Kdyby ano, tak by FIA McLaren potrestala, případně direktivně vlásenkové křídla zakázala.
Na druhou stranu tresty nejsou žádoucí. Nejspíše proto, že by se roztočila spirála penalizací napříč celým spektrem startovního roštu.
Otázkou je proč tak FIA nekoná.

Situsi, žadný pravidla se neměnily, jen některé týmy dostali nařízeno křídlo upravit a Aston tam byl taky. Šlo to proti duchu pravidel a FIA nechtěla měnit měřící metodu , nešlo o zátěž, ale o další měřící bod. To že je to ASI nejvíce ovlivnilo je možné, jenže během chvilky by to ostatní měli taky a to není v zájmu F1 v utracení peněz.

Třeba Mclaren ohybá křídla, ale v rámci měřících bodů, to samé další týmy, někomu to jde lépe, někomu hůře. Pokud se na tu problematiku podíváš logicky, je to nastavené dobře. Ohybat se bude vždy…

1 Like

… a vždy může FIA ohledně flexibility konat, jako konala v tom roce 2023 :man_shrugging:

FIA se rozhodla jednat poté, co dospěla k závěru, že týmy využívají sofistikované systémy, které otáčejí části předního a zadního křídla způsobem, který nelze odhalit statickými zátěžovými testy. Federace uvádí především čtyři způsoby, kterým stáje obcházejí technická pravidla, resp. zátěžové testy, ale jejich skutečný počet je pravděpodobně mnohem vyšší.

Za ilegální považuje

  • Prvky křídla, které se mohou posouvat vertikálně, podélně nebo příčně vzhledem ke karoserii, ke které jsou připevněny.
  • Prvky křídla, které mohou rotovat vzhledem ke karoserii, ke které jsou připevněny, jako například otáčení kolem bodu upevnění.
  • Konstrukce, které využívají elastomerická těsnění, poddajné části profilu křídla nebo tenký flexibilní laminát na spoji, který se může buď zdeformovat, vychýlit z roviny nebo zkroutit, aby umožnil lokalizované vychýlení vzhledem ke karoserii, ke které je komponent připevněn.
  • Design, který využívá „měkké“ zadní hrany křídlových prvků, ve snaze zabránit „lokalizovanému praskání“ v důsledku flexibility konstrukce komponentů.

Jediné povolené výjimky jsou v oblasti montáže podlahy, karoserie v přední části podlahy a otvorů pro utěsnění klapek předních křídel.

FIA už v minulosti podezřívala týmy z obcházení pravidel a zpravidla postupovala cestou zpřísňování zátěžových testů. Na některých inženýrů však byla krátká. S jistou dávkou šikovnosti se jim totiž daří představovat řešení, která splňují všechny statické zátěžové testy, ale v reálných podmínkách se přece jen ohýbají či rotují.

Proto se tentokrát rozhodla pro jiné řešení – každá jedna ze stájí bude povinna zaslat Mezinárodní automobilové federaci technické výkresy a průřezy, na kterých budou zobrazena upevnění prvků předního křídla k nosu, prvků zadního křídla ke koncovým lištám, zadní nárazové konstrukci a pylonům. Týmy budou muset také dodat podrobné obrázky, které znázorňují upevnění pylonů zadního křídla k zadní nárazové konstrukci.

1 Like

Vždyť taky koná, všichn křídla upravují, pokud jsou vyzváni a ne vždy se to taky dozvíš a ne vždy se o tom píše.

Ono tehdy šlo zřejmě o to, že Astonu a prý i Mercedesu to bylo Flexibilní díky “gumovému” držáku. Což logicky je zakázané, protože je to navržené s tím že se to bude prohýbat díky uložení, tak je to FIA pojmenováno jako mechanismus, který to umožňuje prohyb.

No, FIA je někdy hodně hrrr a někdy se jí vůbec nechce, že. Jako nechápu že nechtěli ani reagovat na to když byl internet plný záběrů jak se to McLarenu ohýbá (miniDRS), RedBull je k tomu vlastně donutil. Nepřistupuje k tomu stejně, tím jsem si jistý.

1 Like

Já jsem si dal asi nesplnitelnou novoroční výzvu, zrušit ignor list.
Snad to vydržím alespoň do toho nového roku…

Vám ostatním navrhuji dát si novoroční závazek, že omezíte ten soustavný a stále se opakující hysterický pláč nad stále stejnými tématy.
:kissing_heart:

1 Like

Tak to že se něco ohýbá, neznamená že porušuješ pravidla. To už by jsi snad vědět měl, proto se testy nemění a nechávají jak jsou. AM měl problém, že uložení křídla úmyslně naladil tak, aby se to prohýbalo-mohlo prohýbat. Kdyby se prohýbalo pouze pod tíhou a uložení křídla by bylo pevné, problém by nebyl. Prostě pokud se křídlo prohýbá “materiálově” a zároveň splní zatěž testy je to ok.

Ale to nedává smysl, protože zadní křídlo McL z Baku taky procházelo testy a pak to upravovali (nebyli teda jediní). 2023 FIA změnila ne jen pravidla, respektive vyšla TD, ale taky změnili testy na posuzování a to je sakra rozdíl v přístupu, když jednou to změní a podruhé ne.

1 Like

Jako, a proč myslíš že tlak RedBullu najednou stačil k jinému postoji FIA? To je přesně to že FIA nemá jednotný metr, sama z toho dělá jen politickou šaškárnu a jak jsem psal, někdy je najednou hodně hrrr a někdy se k tomu nemá, při tom zrovna ty otvírající se škvíry McLarenu byly jednoznačně účelové a zasáhnout se mělo, u mě bez debat. Teď u těch předních křídel měla též zasáhnout když se očividně jedná o účelovou flexibilní záležitost, tak přeci FIA mluvila že bude u těchto záležitostí okamžitě jednat že v tom konkurenční boj nechce. Najednou na to prdí, najednou žádné dovysvětlení že tento mechanismus považuje za nelegální nevypouští atd. Za mě když už to takto záleží na libovůli spravedlivé FIA, tak to raději ať si nechá s flexibilitou hrát všechny týmy, jen předloží své testy a dělejte si co chcete.

1 Like

Už za Charlieho vzniklo pravidlo které říká, zaplať poplatek a můžeš podat protest. Za peníze se budeme dodržování pravidel zabývat.
Hodně známý případ byl v 09 když Brawn, Toyota a Williams přišli s dvojitými difuzory.

Protože tu máme nejdepresivnější, nejnudnější a nejzbytečnější týden v roce, cítím nutnost Vám zase trochu napravit duše a srovnat morální hodnoty.

Na základě těch vašich úvah nade mnou, z nichž ani jedna nedává byť jen náznak logiky, vám napíšu několik absolutních pravd, které je nutné si zapamatovat a předávat jako to dříve dělali křesťanští misionáři.

  • každá mocenská struktura je
    efektivnější než demokracie

  • korupce má ozdravný účinek

  • nic jako sociální rovnost
    neexistuje

  • vykořisťování je základem
    jakéhokoliv pokroku

A v F1 to vše platí desetinásobně.

Přeji hodně rovnosti a bratrství do nového roku všem skautíkům.

  • Efektivnější v čem? Když je potřeba něco konkrétně rozhodnout, tak ano, ale celkově je paradoxně v delším běhu demokracie efektivnější. A nebo si myslíš, že je náhoda, že nejvyspělejší státy jsou téměř výhradně demokratické?

  • možná, nevím?

  • Ano. A ještě bych dodal, že tak je to správně :smiley:

  • “jakéhokoliv” je dost zavazující termín, zvol spíš něco jako “většiny” a budu asi souhlasit.

Všeho s mírou. Ceaușescu, Husain, Pinochet, Džugašvili, Hitler a mnozí další jasně dokazují, že mocenská struktura roste pouze do vlastního zániku.