Pripravil zákaz „mini DRS“ jednu z najväčších porážok McLarenu v sezóne? | Magazín F1 - F1online.sk

Keď sa snažíte vysvetliť výkonnostné výkyvy tímov v priebehu tejto sezóny, poriadne sa zapotíte. Las Vegas videlo nevídané povstanie Mercedesu a ani Ferrari celkom nenaplnilo očakávania, ale pohľad na McLaren bol nemenej šokujúci. Monopost MCL38 predviedol v priebehu tejto sezóny nevídanú univerzálnosť, ale tú vo Vegas nepotvrdil, čo viedlo k početným mediálnym špekuláciám.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/180947/pripravil-zakaz-mini-drs-jednu-z-najvacsich-porazok-mclarenu-v-sezone

V F1 se nic nedělá bezúčelně, na to je příliš drahá a příliš svázaná pravidly. Takže to samozřejmě považuji za možné, nakonec právě v Baku bylo zjevné, jakou měl Piastri proti Leclercovi rychlostní výhodu, Charles se fakticky nikdy nedostal k předjížděcímu manévru. To neznamená, že si o McLarenu myslím něco špatného, resp. horšího než o ostatních.

7 Likes

Vy nás ale dnes zásobujete fajn článkami pane Karfík :grinning: Tu to zas ide vyzerať.

4 Likes

Pro mě je v tomhle celá F1 taková hra “na četníky a na zloděje” pro dospělé. Vtip je jenom v tom, který z těch “zlodějů” dokáže před těmi “četníky” rychleji a déle utíkat :smile: .

2 Likes

Veľmi podobné ako v cyklistike :grinning:.

2 Likes

Bud v klidu. Na tomhle je alespon videt, ze bez ohledu na prislusnost, je nejaky ten hejt uplne zbytecnej.

Vezmi si Freda. Je to sympos, ale taky mel reci typu, McLaren a zadni kridlo neni zadna seda zona je to podvod a jestli RBR … atd.

No a najednou tu mame desky chranene titanovyma destickama a sup s tim dolu a hned. A kdo v tom je? Ferrari a Mercedes.

A jestli tohle pripravilo McLaren o titul? Na tak tim lepe pro tebe, pokud fandis Landovi. Pak je ta kritika na neho asi uplne mimo misu ne?

Mimochodem, pokud bych se podival ma vykyvy formy Ferrari a Mercedesu, tak ti museji uzavirat tajnou dohodu s FIA 'a 14 dni. A RBR po 6ti zavodech, superdohodu ala Ferrari 2019.

Ja to pisu porad, fandit teamum, to je ocistec, lepsi je fandit pilotum. Teamy, to jsou prodejny hmmmm, no nic je tu @Evap a neskutecny oje… eeee podvodnici.

Nejhorsi co slysis o pilotech je, napr. ja o Maxovi, ze jsou nesportovni a zakerni. No a tam si staci pockat, az to co vycitaji tomu tvemu, udela ten jejich. :grinning:

3 Likes

Já hlavně nerozumím tomu, proč se najednou začal ignorovat fakt, že McL má velmi malý top speed už dva roky, to se nezměnilo ani v Baku. Najednou tady lidi hledají senzaci, fakt mi přijde, že někteří viděli F1 max z rychlíku na wikipedii

Zrovna tím “mini DRS” se u mne McL popravdě trochu shodil, tohle v souladu s pravidly prostě nebylo a podle mne by vůbec nebyla od věci ani úvaha o DSQ.
Můžou mluvit o štěstí, že to FIA nakonec brala jen jako “šedou zónu”, kdy už v minulosti reagovali na podobné spory jen vydáním nějaké technické direktivy, která upřesnila výklad a něco omezila od dalších závodů - v tomto ohledu bylo rozhodnutí konzistentní.

Respektuji jako šikovnost u McL třeba flexibilitu předních křídel, konzultovali to s FIA a to byl příklad hledání “šedé zóny” v tom dobrém smyslu slova. Mini DRS ale podle mne bylo přes čáru a tohle bylo v nejlepším případě hodně “tmavě šedé” :frowning:

Ad titanové destičky - taky vtipné, ale tam mi to přišlo spíš jako klasická šedá zóna (formulace před novou TD to vyloženě nerozporovala) a rychlá reakce FIA mne celkem překvapila, u tohoto bych čekal spíš dopřesnění pro další rok. Ale člověk nikdy u FIA neví :slight_smile:

1 Like

Pokud má McLaren málou top speed už ty dva roky, nepomohlo by jim o to víc zařízení na zlepšení top speed? :thinking:

2 Likes

ale já píšu, že i v Baku ten top speed neměli bůh ví, jak dobrej oproti konkurenci :smiley: to by jim víc pomohlo porušení cost capu a svádět to na nejasnosti v pravidelch, nebo mít zařízení na změnu světlé výšky skrz vnitřek kokpitu :stuck_out_tongue:

Ryze faktická poznámka - vtip toho miniDRS nebyl ani tak v absolutním navýšení topspeedu, ale spíš v tom, že to umožnilo zvýšit rychlost, ale přitom bez dopadu na následné chování v zatáčce. Když nasadíš malé křídlo, tak to zrychlí také, ale budeš mít problém při brždění, možná i větší degradaci pneu a tak - něco za něco. Ta ohybem vzniklá díra v podstatě umožnila mít stejný topspeed i s o číslo větším křídlem, výhoda to byla hlavně v součtu, nedá se to brát čistě podle maximální rychlosti.

No, ale tak tady zaznívá argument ohledně rychlosti na rovince, že Leclerc neměl šanci, proto argumentuju, že tam dopad nebyl.
Jinak bylo video, kde se ukazoval pohyb klapek u Ferrari i RBR, u McL nejvíc viditelné. Po Austinu FIA řekla, že McL nebyl jediný tým, co musel upravovat všechny svoje zadní křídla. Ono by bylo dobré, kdyby ot příště FIA nasolila na stůl o všech, aby jsme si mohli ušetřit ty povídačky, jak to měl jen jeden tým

1 Like

Je pravda že top speed má MCL dlhodobo tragický. Či z alebo bez zakázaného DRS.

1 Like

Malý Top speed mají už dlouhé léta vozy s velkým přítlakem.
Naopak větší rychlost mívají týmy, které aero moc neumí udělat.
Tradičně Williams, Haas a letos i Renault.

Tohle je těžké posoudit - McL měl v Baku hodně dobré nájezdy na rovinku a patrně i možnost lépe najet do následné zatáčky, že se k němu Ferrari nedostalo na dostřel může být i o tomto.

Ad ohyby jinde - sorry, ale u nikoho kromě McL nemohla být řeč o vyloženě zásadním zvětšením mezery mezi křídlem a DRS klapkou, poukazování na někoho jiného je čirá výmluva. Mně přišlo, že více týmů mělo snahu zadní křídlo ohnout trochu podobně jako přední (kde to prošlapal hlavně McL), což se dělo, ale kolem DRS se u ostatních nedělo nic výrazného, spíš náhodné dopady celkového ohybu. U McL tam ale vznikala díra, které symbolická opravdu nebyla. Mohla to být i náhoda, že to takto vyšlo prostě konstrukcí křídla, ale ten rozdíl byl aspoň pro mne fakt do očí bijící a upřímně moc na náhodu nevěřím. Prostě dobrý nápad, ale tady už zašli moc daleko a tohle už FIA pustit nemohla…

1 Like

Mini DRS je blud.

1 Like

Takže FIA chtěla udělat výmluvu pro McL nebo z jakýho důvodu řekla, že další dva nebo tři týmy museli upravit všechny svá zadní křídla?

Ak to mcl mali a pomohlo im to, som stym za dobre a co, využili dierku a nic sa im nestalo… Klobuk dole kazdemu co vie najst skulinky :sunglasses: tu sa treba pozerat na FIA a ich neschopnosť

A tripple drs je co? 🫢😂

1 Like

Tripple je viac ako double :slightly_smiling_face:
A aj to s tou dierkou je fajn myšlienka :+1:

1 Like