Prepisy vysielačiek ukazujú, že McLaren vedel o probléme už na začiatku pretekov | Magazín F1 - F1online.sk

Z odvysielaných vysielačiek v priamom prenose VC Las Vegas sme nezískali úplný obraz o tom, či si McLaren uvedomoval – a ak áno, do akej miery – problém s opotrebovaním dosky. Snaha zaútočiť na Maxa Verstappena v druhej polovici pretekov neznela ako výzva na úspornú jazdu. Úplný prepis vysielačiek oboch pilotov však ukazuje, že inžinieri si boli plne vedomí toho, že to s nastavením svetlej výšky prepískli.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/221088/prepisy-vysielaciek-ukazuju-ze-mclaren-vedel-o-probleme-uz-na-zaciatku-pretekov

Je to zaujimave, zaroven je to presne to, preco sa auta nekazia a nie je tam ten element, ze do posledneho kola môze ktokolvek odstupit pre konstruktersku chybu a alebo unavu materialov. Vsade milion senzorov, 1000 pocitacov to kontroluje a to nie je dobre. Pocet senzorov by som obmedzil a data z auta by som povolil stahovat az po pretekoch. Komunikacia by mala byt vyhradne z jadcom, z auta by nemali dostavat ziadne info.

3 Likes

Veru tak. A zakázať inštrukcie jazdcovi ako jazdiť s autom, kedy ktoré tlačidlo stlačiť, kedy ako upraviť balans, prípadne využiť vyšší výkon. Nechať to všetko na jazdca a dávať mu len info o stratégii, situácii na trati a prípadne časoch ostatných pilotov.

2 Likes

kludne nech tam maju senzory, len by som im nedovolil ich pozerat pocas zavodu. Ked sa nieco do.kazi, tak po zavode nech zistia pricinu a do dalsieho zavodu napravia. Ale nie, ze v realnom case budu zistovat opotrebovanie dosky. Na druhu stranu, kwa, nech si opotrebuju aj 5cm z dosky, koho to zaujima, co su toto za pravidla??? Nato tam je, aby sa opotrebovala!

Nie je to otázka na Wolffa, ktorý presadil technickú direktívu v 2022, ktorá zarezala Ferrari, pretože Wolff nariekal o bezpečnosti, lebo nevedeli nastaviť vlastné auto?

Nie, je to uz poriadne stare pravidlo, je kvoli bezpecnosti, timy nastavovali auta extremne nizko z coho vdaka comu boli rychlejsi, no boli velke nehody v rychlych zakrutach, ked auta nabehli na hrbol…

2 Likes

Suhlasim.

V tomto pripade je ale zaujimave ze Mclaren to vedel od zaciatku, a kvoli Pole position riskol toto nastavenie… pritom bez toho mohli skoncit ja neviem mozno 3. a 5. ako Max pred rokom a uz by mali titul prakticky isty… vobec nechapem ten risk ked Landovi stacilo zbierat stvrte miesta…

Myslím, že tohle pravidlo vzniklo někde kolem roku 1980.

Ok, ale opotrebovanie dosky podlahy sa nikdy nemeralo, čo sa pamätám. Rieši sa to až posledné roky.

pokial viem ten konkretny kus podlahy sa zavidedol v 94’ po Imole…

2 Likes

Vies, Hamilton prejde po trave, prask 10 sekund.
Piastri narazi do Antonelliho, dalsich 10 sekund.
Trestaju a tlacia co to dá (okrem Bortoleta posledne)
Ale tlacit na stajne aby data z auta mali v pc az po pretekoch, to ne.
A prave to by dodalo pretekom element nevypocitatelnosti.
O štrku hned za bielou ciarou ani nehovorim.
Spolu s tazkymi autobusmi s prednym pluhom na sneh sa F1 neubera dobrym smerom …

Ano, ale nezachytil som, ze by sa niekedy riesila miera jeho opotrebovania. Az do sucasnych pravidiel.

Nepřišlo tohle pravidlo už v roce 1982? Z tohoto článku není moc jasné.

Referenční rovina F1,Formule 1, construct, konstrukce | Constructors F1

Doska v priebehu sezony 94.
Ayrton tu nie je medzi nami vraj aj preto, lebo mal auto prilis nizko.

Budu věřit a zapamatuji si to. :+1:

FIA zaviedla meranie opotrebenia spodnej dosky do pravidiel v roku 1994 ako reakciu na bezpečnostné krízy. Prvý známy prípad aplikácie bol diskvalifikácia Michaela Schumachera v Imole 1994, čo sa stalo ikonickým momentom v histórii technických regulácií F1. * Michael Schumacher – Imola 1994 Prvý precedens. Schumacher vyhral, ale bol diskvalifikovaný, pretože jeho Benetton mal nadmerne opotrebovanú spodnú dosku. FIA tým ukázala, že nové pravidlo bude striktne uplatňované.

  • Rubens Barrichello – 1994 (Belgicko) Barrichello bol diskvalifikovaný po tom, čo jeho Jordan neprešiel kontrolou hrúbky dosky. Tento prípad potvrdil, že FIA bude trestať aj menšie tímy rovnako ako top jazdcov.
  • Jarno Trulli – 2001 (USA GP) Trulliho Jordan bol vylúčený zo závodu, pretože spodná doska bola opotrebovaná viac, než povoľovali pravidlá.
  • Daniel Ricciardo – 2014 (Austrália) Hoci tento prípad nebol priamo o planku, ale o palivový prietok, FIA v rovnakom období zdôraznila, že technické pravidlá (vrátane planku) sú absolútne a bez výnimiek.
  • Lewis Hamilton & Charles Leclerc – Austin 2023 (USA GP) Obaja jazdci boli diskvalifikovaní po tom, čo FIA zistila, že ich spodné dosky mali nadmerné opotrebenie. Hamilton prišiel o druhé miesto, Leclerc o štvrté.
  • Lando Norris & Oscar Piastri – Las Vegas 2025 Obaja McLareny boli diskvalifikovaní po tom, čo technickí delegáti FIA zistili, že hrúbka planku klesla pod povolených 9 mm. Norris prišiel o druhé miesto, Piastri o štvrté + Hamilton v Číne
4 Likes
  • Pravidlo od 1994: Zavedené po tragédiách v Imole, aby sa monoposty nedali jazdiť extrémne nízko.
  • Meranie hrúbky planku: Minimálna hrúbka je dnes 9 mm. Ak je po pretekoch menšia, monopost je automaticky nelegálny.
  • Bez výnimiek: FIA vždy zdôrazňuje, že opotrebenie planku je objektívne merateľné a nie je možné ho ospravedlniť „náhodou“ či prejazdom cez obrubníky.

Hamilton v Číně taky.

Najskôr to bolo ale takto: * Doska sa musela tiahnuť od 330 mm za prednou osou kolies až po os zadných kolies.

  • Mala šírku 300 mm ± 2 mm a musela byť rovnomerne hrubá pri novom stave.
  • Ak bola po pretekoch opotrebovaná o viac než povolenú toleranciu, monopost bol automaticky nelegálny dnes je povolenie na max 9 mm

čítaj , napísal som ho tam

1 Like