Norris v Imole doplatil aj na počasie: Čakali sme nižšie teploty | Magazín F1 - F1online.sk

Pneumatiky sú alfou a omegou súčasnej Formuly 1. Ak sa vám ich podarí dostať do optimálneho pracovného okna, hravo môžete získať niekoľko desatín sekundy, a v opačnom prípade ich stratiť. Preto je dôležité správne prečítať a interpretovať predpoveď počasia, čo sa McLarenu v Imole nepodarilo.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/155128/norris-v-imole-doplatil-aj-na-pocasie-cakali-sme-nizsie-teploty

A to nemozu v boxoch zmenit sklon kridla?

To niekto vobec chce take pneumatiky, ktore opatovne ozivaju na zaklade teploty? Nebolo by lepsie mat pneumatiky, na ktore pilot moze X kol tlacit a potom pride nenavratny prepad vykonnosti?

Nechce ich nikto, nemyslim si vsak, ze tam je problem. Takyto “nursing” pneumatik si vymysleli teamy, nemyslim, ze je to dane v specke. Kazdy tlaci na to, aby mal co najmenej pitstopov. V boxoch sa ti moze hocico prihodit, zdrzat ta, zacnu ti horiet brzdy, zle utiahnes koleso a si mimo. Vsetci preferuju jeden pitstop a radsej jazdia jak babky. V boxoch stratis 20-30s, pretek ma vacsinou okolo 60kol. V praxi to znamena, ze ist o pol sekundy pomalsie kazde kolo je stale vyhodnejsie ako ist do boxov.

Riesenie za mna? Povinne 3 a na niektorych tratiach mozno aj 4 zastavky. A kazdy nech si obuje co chce. Zvysit alokaciu gum.

A nebolo by ziadne “20kol som zahrieval gumy aby som mohol 5 kol na konci zatlacit, inak by mi nevydrzali.” Ked nasilu budu musiet ist do boxov viackrat, nebudu musiet nic takto setrit a chovat sa k tomu ako k miminu.

Keby nebol povinny aj ten jeden pitstop co je teraz, tak si to vsetci s3ru od startu do ciela na tvrdych…

2 Likes

Větší počet pitstopů by byl kontraproduktivní, všichni by jezdili 20 kol naplno a pak do boxů. Strategie žádná, naopak neúměrné vyčerpání. Viděli jsme to vloni v Kataru.

1 Like

jo uz som to isiel pisat akurat, musim sakra citat cele prispevky a ne len kusok :smiley:

2 Likes

V tom mas zrejme kusok pravdu, ale Katar bol extrem, vacsiu zasluhu na vycerpani mala neumerna horucava ako tempo. A na druhej strane, nemaju to dnes zbytocne moc jednoduche? Mozno netreba ist do opacneho extremu ale toto setrenie sa mi vobec nepaci. A strategiu by nie nevyhnutne museli mat vsetci rovnaku, ak by sa dal bohatsi vyber gum. Ze RBR zajazdi napriklad 20 kol na makkej, 20 kol na strednej a 20 kol na makkej rovnakym tempom neznamena, ze tak isto to da aj McLaren ci Ferrari. Niekto s agresivnym autom by mozno uvital tvrdsiu zmes a dral ju na plne obratky pocas 20tich kol, pocas ktorych bude taky RBR setrit makke gumy, lebo ich autu to vyhovuje viac. Praveze mne to pride sterilne teraz a nevidim tam ziadnu strategiu. Inu strategiu volia iba ti co sa im nevydarila kvalifikacia a riskuju nieco ine ako ostatni. Podla mna je to z toho dovodu, ze pri dnesnom pocte povinnych zastavok a aktualnej alokacii pneumatik je proste pre kazdu VC spravna len jedna strategia a tej sa vsetci snazia prisposobit auto a malokomu to ide.

1 Like

Těžko říct. V Kataru si piloti kromě horka stěžovali hlavně na to, že odjezdili v podstatě vždycky 20 kvalifikačních kol, pak byla povinná zastávka. Tím se prostor pro strategii zúžil, něco jiného se nikomu nevyplatilo. K čemu šetřit gumy, když by byl větší počet povinných zastávek, to se vyplatí tomu, kdo zastávku vynechá.

Suhlasim.
Nieco treba urobit, lebo sucasne strategie su moc predvidatelne a nudne, a hlavne to viac setrenia nez tlacenia, je velmi zle…
Ist do druheho extremu asi tiez nie je riesenie, ale povinne 2 pity by snad tiez pomohli, podporene adekvatnejsimi rozdielmi medzi vykonnostou a vydrzou pneu.
A ja osobne (mozno nepopularne) by som kludne privital aj navrat tankovania, aj ked to sa asi nestane z viacerych dovodov, najma bezpecnost…
Bola by to dalsia premenna a miestami o dovod navyse ist aj 3 krat, nie len s maksimi pneu, ale aj lahsim monopostom…

4 kliky na prednom krídle mu ale mohli urobiť pri zástavke v boxoch keď menili pneumatiky, lebo to už vedeli aké je počasie. Ale ako sa hovorí, po bitve je každý generál :slight_smile:

No jo, len v Katare ak si dobre spominam mali nadefinovane, ze sada moze odjazdit len tusim 20 kol a bolo jedno ci je tvrda alebo makka. Tam uz dostali ozaj ze tvrde mantinely ako pracovat s pneu. Je to samozrejme len teoria a moja domnienka, ale ak by mali nadefinovane 2-3 pitstopy, mozu si vybrat, ci na tvrdej budu 30 kol, a potom skocia rovno 2x po 15 kol na makku. Alebo budu 3 stinty 20kol setrit makke. Podla mna to otvara moznosti.

A ked povyjmem strategiu, nutene pitstopy by priniesli aj akciu v boxoch, chudakov chalanov je vidiet 2x za pretek ked prezuvaju dve auta, ja by som im doprial viac screen timeu :smiley: a ako som pisal Josovi, v boxoch sa sem tam nieco nezadari, cize aj to prinasa prvok nepredvidatelnosti a priestor na vybocenie zo sterilneho kruzenia

Aj mne by sa tankovanie pacilo, ale zmieril som sa s tym, ze to uz sa asi nevrati nikdy. Jedine, ze by to niekto pretlacil ako opatrenie na znizenie rozmerov a vahy monopostov. Predsalen, teraz maju myslim dovolenych 100kg paliva, co je cca 135L paliva a to nie je mala nadrz. Ja mam v aute takmer 70L nadrz a uz to je riadna krava…

1 Like

Nevím, to bychom viděli. Každý pitstop potřebuje nějaký čas, aby přinesl užitek, jinak je to ztráta času. Když jich bude moc, sníží se počet možností, jak ten ztracený čas dohnat, a nejvýhodnější strategie bude jenom jedna stejná pro všechny. Ale možná to vidím moc černě :slight_smile: .

A co Barca 2013, kde vítěz vyhrál na strategii 4 pitstopů a žádné nařízení od Pirelli, která má sada max kol?

Pamatuješ si dobře poslední vítězství.

1 Like

To se klidně může stát, že se strategie více pitstopů ukáže jako nejvýhodnější - ostatní vsadí na to, že i na horších pneu budou rychlejší. Když je budou mít ale všichni nařízené, tak zmizí jakákoli překvapivá strategie a případná výhoda.

Už je to tady.

No nařízene je špatná cesta s tím určitě souhlasím. Jen si myslím, že týmy radši budou kroužit na starých a pomalejším pneu, než jít to boxů

https://www.autosport.com/f1/news/williams-in-advanced-talks-with-sainz-over-2025-f1-deal/10614476/