Newey prezradil, čo spája Verstappena s Vettelom, a že kedysi pracoval ako “detektív Poirot” | Magazín F1 - F1online.sk

Adrian Newey ako najúspešnejší konštruktér vo Formule 1 pracoval s mnohými majstrami sveta a dnes už aj legendami športu. Zažil rôzne éry, a tak môže porovnávať. V najnovšom rozhovore prezradil, prečo je spätná väzba jazdca aj v dnešnej dobe veľmi dôležitá a v čom sa môže líšiť.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/150197/newey-prezradil-co-spaja-verstappena-s-vettelom-a-ze-kedysi-pracoval-ako-detektiv-poirot

Vidím že to tady nikoho nezajímá, tak trochu něčím přiložíme, klid v RedBullu totiž pokračuje :grin:

Kdo získá Adriana Neweye?

Nejen budoucnost Maxe Verstappena v Red Bullu je nejistá. Adriana Neweyho pronásleduje i konkurence. Ve hře jsou Ferrari a Aston Martin. Newey by však byl k dispozici až v roce 2026.

Kdybyste neznali pozadí, byli byste spekulacemi kolem Red Bullu překvapeni. Hlavní aktéři boje o moc se na závodní dráze chovají, jako by v týmu, který vyhrál šampionát, nikdy žádné turbulence nebyly.

Skoro by se dalo mluvit o dokonalém světě, nebo alespoň o běžném chodu věcí, když si Christian Horner, Helmut Marko, Max Verstappen nebo Adrian Newey povídají nebo dokonce společně jedí u stolu. Nejeden pozorovatel si říká, zda se jim nezdálo to, co už týdny plní sportovní stránky nebo internetové portály příběhy.

V Red Bullu totiž existují dva světy. Na povrchu se všichni snaží dělat svou práci co nejprofesionálněji, aby mašinérie úspěchu běžela dál hladce. V zákulisí však pokračuje přetahování o reorganizaci společnosti a závodních operací.

Strach z rozpadu impéria

Christian Horner se vidí jako nový generál s podporou thajských většinových vlastníků a chce rakouskou část co nejvíce marginalizovat. Všechny pokusy druhé strany Hornerovi v tom zabránit zatím selhaly.

Několik členů týmu se obává, že by vzpoura mohla otřást říší. Patří mezi ně i Max Verstappen a Adrian Newey. Trojnásobný mistr světa už dal jasně najevo, že jeho pokračování v týmu závisí na tom, co se stane se sportovním ředitelem Red Bullu Helmutem Markem.

Právě muž ze Štýrského Hradce je klíčem k Verstappenově budoucnosti. Pokud Marko odejde nebo bude muset odejít, Verstappen může odejít. Mercedes na tento okamžik teprve čeká. Nejlepší pojistkou pro Red Bull je, že Mercedes v tuto chvíli není atraktivní volbou. Red Bull vyhrává. Mercedes jede pozadu.

Odchod by byl dvojnásobnou ztrátou.

Verstappen by byl pro Red Bull ztrátou, kterou nelze kompenzovat. Také proto, že alternativy jsou stále řidší a řidší. Lewis Hamilton se dlouhodobě zavázal Ferrari, Fernando Alonso zůstává u Aston Martinu, Lando Norris se oženil s McLarenem. A na Carlose Sainze tlačí Audi, aby se rozhodl.

Ztráta Adriana Neweyho by byla stejně velká. Přestože hvězdný designér nyní pracuje pro Formuli 1 jen na částečný úvazek a všechny vozy Red Bullu posledních let byly společným produktem š.p.i.č.k.o.v.é konstrukční kanceláře, hodnotu 65letého Angličana bychom neměli podceňovat.

Newey je jedním z mála inženýrů na scéně, kteří dokonale rozumí koncepci závodního vozu a mají více zkušeností než kdokoli jiný. Éra Groundeffectu ukázala, že tyto dvě vlastnosti jsou klíčem k úspěchu.

Ztráta Neweyho by Red Bull zasáhla hned dvakrát. Samotný tým by přišel o nejvyšší technickou autoritu. A co hůř, konkurence by získala zkušenosti, které nutně potřebuje.

Ferrari nebo Aston Martin?

Newey sice žije ve svém vlastním technickém světě, ale jeho tykadla vždycky dobře vycítila, když se v týmu něco dělo. Nic nesnáší víc než vnitřní politiku. Od té doby, co se to v Red Bullu zvrtlo, konkurence ochutnala krev. Jestli někdy existovala šance, jak Neweyho z Red Bullu vystrnadit, pak je to právě teď.

Nejdéle sloužící konstruktér ve startovním poli má prý nabídky od Ferrari a Aston Martinu. Mercedes se do honu na mistra zatím nezapojil. Zřejmě z obavy, že by ikona, jakou je Newey, mohla způsobit příliš velké vnitřní nepokoje. Přesto by jeho odborné znalosti byly právě teď žádané a pro Verstappena by to byl další důvod, proč Mercedesu říci ano.

Ačkoli Aston Martin by měl výhodu v umístění svého sídla v Anglii, u Ferrari by se mohla naplnit dříve neopětovaná láska Neweyho. Po 30 let měl Newey vždy dobré důvody nepracovat pro závodní tým z Maranella. Na konci jeho kariéry by to však byl vrcholný úspěch. A tentokrát to zjevně myslí vážně. Newey byl nedávno spatřen na letišti v Boloni.

Newey není k dispozici do roku 2026

Ať už ho získá kdokoli, bude si muset počkat. Muž, jehož vozy vyhrály dvanáct titulů konstruktérů, má stále ještě smlouvu do konce roku 2025. Nejprve musí Newey dodat silniční hyperautomobil Red Bull RB17. Ten by měl stát na kolech v září 2025.

Pokud se poté vysněné manželství s Ferrari skutečně uskuteční, Gerhard Berger předpovídá Ferrari druhou Schumacherovu éru. “S Hamiltonem místo Michaela.” A pokud se z toho skutečně vyklube Aston Martin, pak by Fernando Alonso hrál tento poker správně. Newey před několika měsíci v jednom rozhovoru řekl, že lituje, že s Alonsem nikdy nespolupracoval. To by se mohlo změnit.

3 Likes

Není to článek o Wolffovi a Mercedesu, tak to nikoho nezajímá. :see_no_evil::hear_no_evil:

2 Likes

To se mu to navrhujou auta, kdyz dostava zpetnou vazbu od nejlepsiho. :grin:

1 Like

Tak prý RedBull provede nové interní vyšetřování kolem Hornera a bude to tentokrát provádět jiný právník. Důvodem je zpochybnění objektivity původního právníka.

1 Like

Jakože ten objektivní osobní právník Yoovidhyů, nebyl objektivní? :smiley:

1 Like

Vypadá to tak :smile: Myslím že Rakouská strana to zkouší s více proevropskou institucí :grin: To poslední jen spekuluji :slightly_smiling_face:

Hele, Alonso tam nejde, takže ať se perou a způsobí svou válkou co největší škody. Ostatní potřebují pomoci a oceňme když tam dělaj co mohou.

1 Like

Ty si riadny kral :joy:

3 Likes

Já ne, Horner :grin:

Ty ale v inom slova zmysle :face_with_hand_over_mouth::joy:

3 Likes

Newey ma kontrakt do konca 2025 - predpokladam, ze tam je aj nejaka klauzula o nutenej dovolenke ak sa po skonceni kontraktu rozhodne is ku konkurencii. Aj keby tam nic take nebolo tak prve auto, na ktorom bude pracovat je pre sezonu 2027, ale realne je to 2028. To uz bude oslavovat sedemdesiatku. Je presun do talianska realny? to ano, je pravdepodobny? tak to neviem.

Možná tam je u Helmutova klauzule, těžko se tam vyznat :eyes:

Myslim si ze RB je jeho finale, ma svoj vek, mladsi uz nebude, dokazal vo svojej kariere maximum co mohol… to su uz len take sny, priania fanusikov aby postavil este majstrovsky voz pre Ferrari alebo Aston…je to kral, a uz davno patri medzi legendy ako G.Murray, P.Head, alebo Barnard…

Netušil jsem, že umělá inteligence už nahradila redaktory.

Jakpak by si takový redaktor znalý motorismu dokázal představit tento názor?

To si jako jezdec říká třeba: V téhle zatáčce jsou silentbloky moc tvrdé, chtělo by to přidat více kačuku. V téhle zatáčce zase silentbloky nějak divně rezonují. Tady bych přidal více silika.
No v téhle zatáčce je to hotová katastrofa. Tady se motor tak moc vlní, že jestli do silentbloků nedáme aspoň trochu sazí, tak máme po závodě.

Možná se ale hodně pletu. Třeba měl pan redaktor na mysli zcela jiné jízdní vlastností motoru.
Rád bych se dozvěděl jaké?

krivka krutaku napr, mozno do istej miery TC cez modulaciu elektromotora…

Zeptej se Alonsa. Ten odpaloval motor za motorem a jeho kolega nic. :smiley:

To co píšeš je chod motoru, ještě přesněji mapa motoru. Né jízdní vlastnosti motoru. Leda by to psal vyhodňar domácím slangem, kde jehaju na motore.

Tomu se říká cit pro motor. :grin: