Marko nie je celkom spokojný s trestom pre Piastriho: Mal ho dostať už Russell | Magazín F1 - F1online.sk

Bude trest pre Oscara Piastriho na Veľkej cene Veľkej Británie historickým precedensom? Faktom je, že penalizácia za podobný priestupok je vo Formule 1 historický unikát, avšak to neznamená, že trest nebol spravodlivý. V tejto chvíli sa zdá, že s ním sú všetci spokojní, pretože nepoškodil ich jazdca, ale čo keď sa za podobné počínanie začnú rozdávať tresty na pravidelnej báze?


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/207800/marko-nie-je-celkom-spokojny-s-trestom-pre-piastriho-mal-ho-dostat-uz-russell

Az na to, ze Verstappen na to jezdecky nema, takze updaty jsou letos zbytecny, plus Red Bull oficialne letosek uzavrel a soustredi se na rok 2026. Ale fanaticky a osamoceny Marko dal bojuje o titul, to je neskutecny, pripomina mi Hitlera v poslednim tazeni.

Tak v případě Russella se dá dokonce polemizovat o úmyslu aby nachytal Maxe, no jeho chování bylo v pořádku, slyšeli jsme. Asi Russelle a Piastriho sečetli, a dali ochutnat Piastrimu :man_shrugging:

3 Likes

Prej unikát a precedens…
Ano, vše je jednou poprvé. A také máme tu nějaká pravidla a předpisy a v těch se píše, že toto se nesmí dělat. Oscar Piastri to udělal 2x, ale trest dostal jenom jednou.
Zcela v pořádku.

Rozdíl oproti Kanadě se situací s George Russelem byl v tom, že v Kanadě SC eště blikal, tudíž se nechystal restart. O to ale šlo více o úmysl…

2 Likes

problem tu je v tom, ze Oscar za to prve mal dostat nejake varovanie alebo nieco… lebo toto bolo najhorsie: ak urobil 2x to iste a len raz dostal penalizaciu, je to vtip od FIA opat raz, ak na to ani neupozornia, obzvlast, ak sa ohanaju tym, ze sa to opakovalo…

4 Likes

No mal, ale to by fia musela byť konzistentná. Oscar spravil hlúposť, uz Džordža to nebolo až také okaté a hlavne bola iná viditeľnosť

Zase bych z toho nedelal hororovou zalezitost. Max nema vedle pilota na prvnim miste co delat (Kanada) a muze bejt rad ze nedostal pentli spolu s Georgem.
Druhy pripad je jiny. Dest, Max vcelku v poklidu slabe brzdi a v okamziku akce Oscara je velmi daleko. No a trosku to prihraje ala Fernando, ale Oscar si za to muze sam. Platne je to Maxovi prd po jeho chybe a Oscarovi se jeho hry vymsti. The end. Protest nepodan a jak poukazal Oscar, pokud by staj chtela a citila krivdu, mohla to z orchestrovat podle sebe.

1 Like

To nadržování Anglánům je hnus, souhlasím :stuck_out_tongue:

Ono by stačilo aby se lépe teda stanovily mantinely, zejména když tam RedBull podával protest proti tomu chování Russella, no to jsme u té konzistence. Někdy se chce trestat a někdy ne, to je ten problém. A díky pravidlům se vlastně okecá jakýkoliv postoj tak či onak. Vyžral to zrovna Piastri který nic neovlivnil a jen bojuje o titul, že.

2 Likes

Mali ho varovat za prvy krat alebo mu dat trest tam, druhy krat by to nespravil a zavod by sa mozno vyvijal inak, kedze bol druhy SC. Toto bola manipulacia so zavodom zo strany FIA. Ak spravil presne to iste aj predtym, mal dostat trest, pri druhom SC by bola strata eliminovana a mal by sancu Norrisa predbehnut. Je to len umele dramatizovanie sampionatu a nekonzistentnost komisarov. To je najvacsi problem

2 Likes

Pak to můžeš brát tak, že namísto trestu ho napomínali.
A protože by to pak podruhé neudělal, tak bys to bral taky ovlivnění závodu od komisařů?

Prostě pravidla jsou vágní. Komisař si může vybrat, co chce. Musel bys definovat tlaky brzd pri restartu.

Musím se přiznat, že mě se všechna rozhodnutí v těhle případech líbí.
Russell byl v Kanadě na facku jak schválně zabrzdil a pak hned bonzoval a to přitom byl jasný dojezd pod SC. Ale reálně nikoho neohrozil, takže správně bez trestu.
Kdežto při druhém restartu Piastri si vzhledem k podmínkám na trati počínal nebezpečně a ohrozil minimálně Maxe, takže správně trest. Při prvním restartu si taky pravděpodobně nepočínal dobře ale nikoho přímo neohrozil, takže správně bez trestu.

A co týká Maxe, tak on porušil pozici aut za SC, ale to pravidlo chápu tak, že je mířené proti tomu, aby se zneuživala lepší pozice a tady očividně to nebyly ty případy, takže správně bez trestu.

2 Likes

A to je pravidlo, že musí někoho ohrozit? Prostě za tu stejnou věc buď trestej vždy stejně nebo netrestej, takhle se tu vytváří guláš, kde si pak komisaři můžou vymyslet co chtějí

1 Like

Tak Piastri dostal trest za nebezpečnou jízdu, ne? A tam se tak nějak předpokládá, že musíš někoho ohrozit. A všechno v pravidlech neobsáhneš, to už je pak úděl rozhodčích rozhodovat.

2 Likes

Russell neměl nebezpečnou jízdu a nikoho neohrozil a Piasti jo? No, mě vlastně více smrdí to Russellovo počínání. A pokud Max teda nebyl ohrožen, jak to že se ocitl vedle něho v postavení mimo pravidla?

No nic, já to nezměním, přijde mi ta pentle Piastriho vzhledem k tomu všemu jako velmi nešťastná.

Piastri dostal trest za porušení procedury restartu SC, ne za nebezpečnou jízdu


Co víc je zarážející, že v oficiálním dokumentu komisaři napsali, že šlo o jasné porušení pravidla 55.15, ale Piastri udělal tohle i při prvním restartu. Takže co ty popisuješ se stalo, Max tam na chvíli předjel Piastriho a bylo to víc vidět, tak se to trestalo. Jenže to je zásadní problém, prostě buď tu stejnou věc trestám stejně nebo ne, nečekám, jestli to ovlivní někoho dalšího

Na tresty udělené v závodě se nedá odvolat, jen na tresty udělené po závodě se dá odovlat.
McLaren se mohl maximálně obrátit na komisaře pro objasnění trestu dle nastavených procesů

The team can ask for a Right of Review. A RoR is done by the original stewards that made the decision. An RoR must include new, discovered, relevant information that was not available to the Stewards at the time they made their decision.

If a decision is made (i.e., if a penalty is assessed), the team can appeal, and that will go to the FIA International Court of Appeals (ICA) in Paris, and can take weeks to set up. However, time penalties, stop and go, stop and hold, and drive-through penalties cannot be appealed.

A team can protest the results of the session (such as the qualifying results or race classification), and that will go to the Stewards of the event. They will summon both aggrieved parties to hear the protest.

Piastri dostal jednoznacne trest za nebezpecnou jizdu. Je to popsano v rozhodnuti s odkazem na clanek 55.15 kde je jasne napsano ze se pilot musi vyvarovat chovani ktere by mohlo ohrozit jezdce za nim.

1 Like

No ale ve zdůvodnění máš popsanou nebezpečnou jízdu a ohrožení právě Maxe.

2 Likes

No máš, a já ukazuju na to, že Piastri udělal stejnou věc, ale tam se Max před něj nedostal. Takže se netrestalo to, že Piastri brzdil, ale, že se tam Max dostal před něj. A zase se dostáváme k tomu, že máš trestat samotnou akci a ne následnou reakci