Kauza Bearmanovho kola odhalila nebezpečný nedostatok systémov | Magazín F1 - F1online.sk

Na štart druhej časti kvalifikácie sme čakali dlhé minúty. Dôvodom však nebolo len odstraňovanie následkov nehody Franca Colapinta, ale aj skúmanie posledného kola Olivera Bearmana z Q1. Haas bol skalopevne presvedčený o tom, že jeho kolo sa malo počítať a Bearman mal postúpiť do Q2, no FIA nesúhlasí. Tento spor má však ešte jedno podružné zistenie; podarilo sa odhaliť jeden vážny nedostatok systémov.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/199220/kauza-bearmanovho-kola-odhalila-nebezpecny-nedostatok-systemov

Z tohto športu sa stala totálna fraška, čiže ak by sme sa bavili o žltej napríklad, tak dostane +3 miesta lebo FIA má delay 5 sekúnd. Totálny nonsens ak to raz nesvieti na trati tak nech si svoje časy, kedy čo vyvesili strčia s prepáčením do prdele

1 Like

Akože Ollie mal predpokladať červenú vlajku, alebo ako majú fungovať?

mali by mat v rezii farebne pasiky, ze ake vlajky boli vytiahnute a potom to pustat v prelinacke, ako ked sa v hokeji odratavaju posledne desatiny sekundy pred koncom tretiny (ked skumaju, ci bol gol pred kpncom casu). princip je rovnaky, neviem preco by to nemalo fungovat tu.

uz ine je, ze sa naozaj maze kolo aj jazdcom, ktori su uz na cielovej ciare, mali by to v takomto pripade vzdy pustat, kedze ho rf neovplyvnila. aj ked uznavam ze pri cervenej je dolezitejsie pustit ju cim skor kvoli inym veciam a kolo nejakeho jazdca je menej podstatne, nez pripadny vyjazd sanitky.

Posouzení celé situace mi připadá zvláštní, snad platí, že RF (a všechno obdobné) platí od okamžiku zveřejnění závazným způsobem. Co je ten jejich zmiňovaný oficiální systém, když ne rozsvícení panelů atd., ze kterého se to teprve všichni dozvědí? To by si to taky mohli říct komisaři jenom mezi sebou a od té chvíle to platí… Na druhou stranu chápu, že už do toho Haas nepůjde, už by jim to nic nepřineslo. Škoda už byla napáchaná.

Pokud se vyvěsí kdekoliv červená vlajka, tak platí pro celou trať. A je prostě konec.

Absolutně nezáleží jestli tu vlajku viděl nebo neviděl. Nebo snad dostal trest za nezpomalení při RF?

Nemohol nič predpokladať. Rovnako aj v pretekoch sa žltá alebo červená nedá predpokladať. Pri týchto pravidlách je to súčasť hry. Niekto na tom môže získať a niekto na tom môže stratiť. Oliver ani Haas s tým nemohol urobiť nič. Červená bola vyvesená v nejakom čase a vtedy ešte Oliver to súťažné kolo nemal ukončené. Situácia sa vyvinula takto a zmazanie času bolo teda správne. Prečo sa to nerozsvieti na celom okruhu naraz - radšej sa k tomu nebudem vyjadrovať, lebo by som dostal pokutu od FIA.

Skôr verejnoprospešné práce.

Nejde přece jenom o smazané kolo, ale všichni se musejí od okamžiku vyvěšení RF začít chovat určitým způsobem, primárně jde o bezpečnost. Takže se nedá říct, že nezáleží na tom, s jakou prodlevou se to jezdci dozvěděli. Ale nakonec v článku je to v závěru popsáno přesně, jestli to FIA bude řešit uvidíme. Třeba si řeknou, že na nějakých 5 s nezáleží.

Když všichni, tak všichni. FiA evidentně nezvládá svou práci a proto bych napařil Sulayemovi pokutu třeba 500 000 Eur, protože má všem jít příkladem.

Většinou v místě nehody jsou žluté vlajky, dvojité žluté vlajky. Na základě nich by už už měl jezdec zpomalovat a měnit chování.

Spíš je otázka míra využití a citlivost využití v dané situaci.

Byl už konec Q, tak proč nenechali jezdce dojet?
Byla to taková rána, kde systém podle síly nárazu dal RF? Pokud to nebyla taková rána, tak velmi zbytečná RF.

Posouzení situace bývá často diskutabilní. S tím je asi lepší se smířit, je to prostě na komisařích/řediteli. Ale že existuje taková prodleva mě překvapilo. Přece jenom jde o nejsilnější rozhodnutí, moment, kdy se “zastavuje svět”. Proto od té chvíle není možné např. ani započítat kolo, protože se v tu chvíli nesoutěží. V dnešní době bychom ovšem měli mít k dispozici techniku, která zajistí, aby se to všichni dozvěděli v jeden okamžik, už snad není doba kouřových signálů :smile: .

Ja som to pisal v online ,ze Bearmann nemal cervenu,resp.prva cervena,ktoru videl bola na semafore ukoncujucom Q1. Az nasledne videl(mohol,mal vidiet)blikajucu cervenu na boku. Ak medzi zadanim cervenej do systému a skutocnym zobrazenim na paneli je 5sekund,mali jednoznacne pustit BEA do Q2. Nespravil nic zle,nemal ako vediet o cervenej.

Jde spíš o to, kterým okamžikem je závod zastavený (nebo přerušený) v natolik vážné situaci, že si vyžádá takový zásah. Z mého pohledu je těžko akceptovatelné, aby mezi oficiálním vyhlášením a okamžikem, kdy se to regulérně může dozvědět poslední jezdec na trati, uplynulo 5 s. To je hrozně moc, hrozí-li na trati vážné riziko. A dosud by mě vůbec nenapadlo, že to takhle mají.

Samozrejme mas pravdu. Ja reagujem konkretne na BEA,ze mal byt pusteny do q2

1 Like

Neměl. Máš to i v článku.
16:32:18 byla vyvěšena červená vlajka.
16:32:21 přejel Bearman přes cílovou čáru.

Červená vlajka je prostě STOP, konec, over. To není co by kdyby a milion spekulací jako u žlutých.
I kdyby červená vlajka byla vyvěšena na druhé straně tratě, tak platí pro celou trať. To není úsekové jako u žlutých.

1 Like

V clanku mas,ze pilotom sa zobrazila o 5 sekund neskor ako to dalo vedenie. Takze presiel cielom teoreticky 2s pred tym,ako mohol registrovat cervenu. A jedinu červenú videl na cielovej rovine