Táto otázka má oveľa zložitejšiu odpoveď ako by sa mohlo zdať…
FAKT 1 - dnešná jazdecká konkurencia je oveľa silnejšia ako pred 10, 20 rokmi, a niekde úplne inde ako bola pred 40 a viac rokmi…
- už len to, že jazdci majú k dispozícii simulátor a najazdia tisícky kilometrov, kým sadnú do ozajstného auta zaručuje, že správanie auta poznajú a vedia čo čakať, a tak aj menej talentovaný jazdec môže dnes jazdiť rýchlejšie ako oveľa talentovanejší v minulosti.
- jazdci majú k dispozícii celý rad dát, na základe ktorých môžu svoju jazdu prispôsobovať a nemusia ísť za hranice rozumného rizika, aby našli limity auta.
- navyše si myslím, že dnešná životná úroveň ľudí vo vyspelom svete, umožňuje oveľa širšej skupine mladíkov a dokonca aj dievčat, venovať sa motoršportu, takže sa do športu dostáva aj viac talentovaných nádejí, takže tí menej talentovaní rýchlo odpadnú, keď sa nedokážu presadiť ani v F4.
Výsledkom je, že početnosť jazdeckých chýb, je oveľa nižšia ako v minulosti, a vôbec to nemusí súvisieť s tým, že sa autá ľahšie ovládajú.
FAKT 2 - technológie brutálne napredujú a hoci ich využívanie sa snažia obmedzovať kvôli bezpečnosti len do určitej miery, takže ten vplyv tam stále je.
- v minulosti sme napríklad videli trakčnú kontrolu, ktorá šport úplne zabila, a bola rýchlo znova zakázaná.
FAKT 3 - početnosť chýb u pretekárov, ktorých považujeme za š■■■■■ v obore, tiež klesla. Či už Senna, Prost, Hill, Villeneuve alebo Schumacher, sem tam nejakú chybu urobili. Dnes sa zdá, že pretekári na čele robia chýb len minimum.
Ak by sme predpokladali, že šp1čkoví pretekári sú približne rovnako dobrí, ako boli aj v minulosti, početnosť chýb v kontexte s lepšími technológiami naznačuje, že autá sa skutočne ľahšie ovládajú.
No a pravda bude samozrejme niekde medzi tým.