Tak obsirneji.
Vetsina sportu vznikla spontalne. Lide si hrali. Proto se sportovnim klanim rika hra, i kdyz je to spis souboj. Ve fotbale bezne slysis “hra zacala”. A lide kdyz si hrali, tak vytvorili pravidla. Tvurci puvodnich pravidel jsou tedy samotni hraci.
Tvrdi se, ze napr. rugby vzniklo tak ze pri fotbalovem klani jeden hrac vzal mic do rukou a bezel s nim k brane. To nebylo zakazano. Az pozdeji se pravidla rozdelila a menila se az do dnesni podoby.
Nicmene pravidla a dohled nad nimy si ve vetsine sportu, udrzuji sportovni asociace, ktere primo podlehaji narodnim asociacim a ty zase klubovym zastupcum.
Kdyz to zjednodusim. Tvorbu pravidel a dohled nad nimy kontroluji a ovladaji kluby, prostrednictvim svych volenych zastupcu.
Ale nektere sporty vznikly jinak. Nepriklad na komercni bazi. Nekdo vymyslel nejakou disciplinu a vypsal soutez o odmenu, stanovil pravidla a ustanovil nad jejich dohledem rozhodci. V tomto pripade nejsou tvurci pravidel hraci, pripadne kluby a jejich zastupci, ale prave ten majitel te souteze.
Je to jako nekde je demokracie, kde vladne lid a nekde despocie, nebo tyranie, kde vladne jedinec, despota, nebo drive tyran.
A tak vznikl motorsport. Prvni zavod v historii vypsal francouzsky denik Le Petit Journal. Urcil pravidla, trasu, rozhodci. A jiz prvni zavod byl kontroverzni. Prestoze prvni zavod vyhral hrabe de Dion, byl diskvalifikovan.
FIA je sice asociace kde vedeni je voleno (prezidenty autoklubu), bohuzel ale motorsport nemuze byt z logiky veci veden stejne jako fotbal. Jsou zde nejruznejsi motoristicka klani, ktera nemohou mit spolecna pravidla.
Nicmene pro vetsi pochopeni doporucuji si neco precist FISA, CSI, FOCA.
Pak mozna pochopis proc si myslim ze neni dobry napad posilovat pravomoce FIA, na ukor staji.
V kazdem pripade motorsport a podobne discipliny (jachting, letecka akrobacie) a tvorba jeho pravidel je uplne neco jineho nez ostatni sporty a nelze je vubec pomerovat.