Horner sa Verstappenovho odchodu nebojí: To je len taký hluk | Magazín F1 - F1online.sk

Christianovi Hornerovi musia niekedy stavať vlasy dupkom, keď sa na formulových portáloch dočíta, akú búdu zas naňho ušil Helmut Marko. Jedna z nich sa týka Maxa Verstappena, ktorého výstupnú klauzulu spomína už od začiatku sezóny. Aby dal Christian Horner veci na pravú mieru, verejnosti nepriamo odkázal, že Verstappen nikam neodchádza.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/195856/horner-sa-verstappenovho-odchodu-neboji-to-je-len-taky-hluk

Tak , Horner sa nebal ani odchodu Adriana Newey-ho . Hlavne , ze on zostane.

1 Like

Tak velkej hluk imho hlavně bude, pokud tam dlouhodobě zůstane.

2 Likes

Ked sa Verstappen nedostane do Q3, potom Horny zisti co hluk vlastne je.

1 Like

Horny má štěstí, že je Saudská trať, která je pro Red Bull skvělá.
Klidně to vidím na první řadu. Druhá nejhůř.

3 Likes

ktovie ci maxo nelutuje, ze neprestupil do mercedesu uz v tomto roku
ked sa pozrie na vysledky russella a pripocita k nim tu jeho genialitu ktoru mu cele jeho okolie pripisuje tak musi lutovat, lebo by dnes viedol sampionat
a tiez do buduceho roku je mercedes daleko daleko istejsia volba na boj o titul ako rb

v minulom roku urcite wolff mal velky zaujem o maxa, minimalne preto aby ukazal, ze odchod lujza jeho timu imidzovo nijak neublizil ale aj z jazdeckeho hladiska by to bola pre mercedes dobra volba
lenze tento rok uz ten zaujem urcite zo strany wolffa a mercedesu nieje taky velky

Ako OK, pozrime sa na to trochu kvantitatívne.

Maxova hodnota spočíva v tom, že je NAJ jazdec v poli.
A aj osobne si myslím, že výraznejšie než bol na vrchole Lewis, skôr podobne Schumacherovi.
Takže napríklad sa dá uvažovať, že by naozaj teraz bol v Mercedese na čele poradia.
A možno ho trochu preceňujeme.

V každom prípade, pre prestupy nie je úplne podstatná realita, ale čo si jednotliví šéfovia myslia.
Čo sa týka iných vecí, v prípade Schumachera či Hamiltona bola myslím silnejšia mediálna pozornosť aj trhy a mediálný imidž, ktoré reprezentovali. Jednoducho boli väčšia značka. Max o také niečo hlavne nestojí, ale zase aj objektívne má v tomto trochu horšie karty.
Na vec tiež vplýva, že pozadie F1 už tiež autoritársky neriadi Bernie, ktorý viaceré veľké prestupy - ako ten Schumiho do Ferrari - strategicky podporoval a mal v nich “prsty”.


Čiže zhrnuté - Max sa môže na trhu pohybovať viacmenej voľne ako ďaleko najväčšia jazdecká hviezda. Podstatné je jedine kam chce ísť on, za akých podmienok a či to danému tímu za to stojí čisto po jazdeckej stránke.


Teraz nasledovná dôležitá otázka - ak teda niekto chce to čo Max je (TOP jazdec) v akom časovom horizonte to má zmysel? Max má tohto roku 28 rokov, resp. kvôli dátumu narodenia je to taká trochu hra s číslami. Povedzme, že je realistické očakávať, že NAJ jazdcom bude ešte cca 5 rokov, tj. sezóny 2026 - 2030. Približne tak to bolo u predchádzajúcich superhviezd. Cca okolo (keď už je tá Veľká noc) kristových rokov sa začína objavovať jeden alebo aj viacero vyzývateľov. Ešte to hneď nemusí znamenať, že nezískajú titul. V adekvátnom aute často s prstom v nose (Michael 2004, Lewis 2020), ale už to neznamená, že sú jasne NAJ a ceteris paribus (vyrovnané autá) získajú titul.

To by u Maxa sedelo aj časovo, okolo tohto času už zrejme bude dozrievať nasledovná generácia - jasne dnes tam každý vidí Andreu Kimiho a je to dosť pravdepodobné, ale tak nechajme to ísť postupne. Môže to byť on, ale zatiaľ je tam veľa projekcie a ešte treba urobiť veľa krokov. Niet dôvod podceňovať ani o len čosi vyše roka staršieho Ollieho Bearmena, konieckoncov Andrea Kimi zatiaľ kvalitatívne asi nepredviedol až o toľko viac ako Ollie pri jeho náročnom debute takto pred rokom za Ferrari. Skrátka nech chlapci makajú a uvidíme.


Takže aby to danému tímu za to stálo, musí mať pocit, že potrebuje NAJ jazdca na nasledujúcich približne 5 rokov ako rozdielový (len on získa pri vyrovnanom poli titul) alebo motivačný faktor (pozrite inižinieri kto za nás jazdí, ak urobíte aspoň čosi schopné, vyhráme) alebo samozrejme oboje naraz.


Samozrejme je to ťahák aj pre sponzorov, ale ako som vravel - v tomto Maxa asi za úplnú najťažšiu váhu považovať nemožno. Určite sa nepôjde roztrhať s propágaciou, skôr bude chcieť viac voľna pre svoje veci.

Teraz ktoré tímy by ako mohli mať podľa toho realistický záujem

Mercedes
Toto ich sám prihlásil ako číslo 1 do debaty. Ako viacerí už píšu, teraz je to také všeljaké. Možno naozaj túto sezónu mať Maxa, tak sú ešte vyššie. Ale bavíme sa o 2026-2030,takže záleží aké auto budú mať tam. Btw. odhadujem, že nové pravidlá nakoniec budú platiť dlhšie, lebo aj tohto roku sa myslím ukazuje, že 4-ročný cyklus je zbytočne krátky a nákladný.

Ak dominantné, na čo sú stalé predpoklady, tak asi George stačí a AKA bude dozrievať.
Ak to bude tesné, mohli byť Maxa potrebovať. Otázka však je či kvôli maximálne 5 rokom Maxovej TOP výkonnosti riskovať to, čo si Toto myslí, že bude 10 rokov podobnej dominancie AKA.
Ak to dopadne ako teraz, ktovie čo bude s Mercedesom ak bude 10 rokov mimo boja o titul - tam by Maxova prítomnosť mohla slúžiť aj ako ťahák aj ako motivácia, ale neviem či by samotný Max vtedy mal záujem.
Ak by ale mal, mohlo by to držať tím pokope a brániť napr. zajačím úmyslom, že Mercedes z F1 odíde - a to treba zdôrazniť, že je to u tohto tímu asi najväčšie riziko. Nie nutne veľké, ale drvivá väčšina ostatných tímov je viac nastavená v F1 zostať.

Rezumé - naozaj to veľmi nedáva zmysel, ibaže by Toto naozaj veľmi chcel a aj Max veľmi chcel a bude to fungovať len ak budú mať auto on-par s ostatnými bojujúcimi o titul. Pri dominantnom aute samozrejme Max vyhrá, ale otázka je aký bude zase tlak tú dominanciu podkopať.

Aston Martin
Newey, Honda a potrebujú Maxa aj ako statement. Pravdepodobnosť, že oni dodajú dominantné auto je drasticky nižšia ako u Mercedesu.
Navyše potrebujú potvrdiť, že celý projekt dáva zmysel. Riskujú maximálne Alonsa a možno Strolla ak si ten povie, že už ho to aj tak nebaví.

Rezumé - Aston Martin by ho mal chcieť všetkými desiatimi, a asi aj chce. Jediná otázka či chce Max a má to v hlave zrovnané sa zaviazať na projekt a la Michael vo Ferrari - úspech asi nepríde hneď a treba s tým rátať.

McLaren
Jasné, vôbec sa nespomína - byť ale Zakom tak riešim to. Je otázka nakoľko ich dvojica vydrží harmonická. Áno, viacerí v tom majú jasno, ale naozaj by som nedal úplne ruku do ohňa či je až tak úplne topková a trochu to nekryje výborné auto. Jediný problém by asi boli peniaze.

Inak ale McLaren z F1 určite neodíde a vždy bude potrebovať ťahák na sponzorov a jazdca dávajúceho naj výsledky. Hlavne keď sa teraz dostali opäť na vrchol a potrebujú to tam stabilizovať. Nebolo by nič horšie, ak by sa zrazu opäť ocitli v strede poľa.

Rezumé - vôbec sa o tom nehovorí, ale aspoň zákulisne by sa malo. Kedysi práve Ron vedel robiť takéto prekvapivé ťahy - viď. Alonso 2005 a hoci nie vždy vyšli, v zásade to nebola zlá taktika a potvrdzovala úroveň a životaschopnosť

Ferrari
Podobný prípad ak McLaren. Vôbec sa nehovorí ale oni ho potrebujú ešte viac - aj keď pravda na úspech, nie na prežitie (Ferrari prežije automaticky). Bohužiaľ si to teraz trochu zahatali s Lewisom, ale tak keď pôjde sezóna takto ďalej? Navyše pri všetkej úcte, ešte niekto verí, že Ferrari bez tlaku absolútne najlepšieho jazdca postaví aj absolútne najlepší monopost?

Samozrejme je tam problém Leclerca - lenže aj to, Leclerc je v podstate rovnako starý ako Max. Kým Max má ešte cca 5 rokov možno dominancie. Charles má 5 rokov najviac na to získať aspoň ten jeden titul.

Rezumé - tu mal Max skončiť, ale ten rez tam asi nikto neurobí

Red Bull
Dajme si ich na záver aj keď sám som si nie istý, či je to najviac pravdepodobná možnosť. Rozpadá sa štruktúra, Didi tu už nie je, Marko má svoje roky, Newey je preč. Vzhľadom na marketingový rast F1 je asi vylúčené, že by RB zvažoval odchod ako by možno zvažoval pred 10 rokmi. Ale odpískanie motorového projektu a celkovo prechod na “stredovú stajňu” čerpajúcu rentu z pozornosti F1 bez najvyšších ambícií je veľmi realistický scenár.
Potom by síce prítomnosť Maxa veľmi prospievala, ale zároveň by ho úplne životne nepotrebovali a on by samozrejme bol vrcholne nespokojný.

Ergo - Max by potreboval od Hornera a spol. silné záruky a jasné kroky, že “to tu nebalíme”. Navyše mám pocit, že chlapci trochu ťažia z Maxovej povahy, ktorý toto až tak nerieši a naopak ľudia, ktorí to okolo neho riešia majú pre zmenu krátku zápalnú šnúru. Taký Senna, Prost alebo Schumacher by už dávno sami proaktívne pokukovali inde.

Rezumé - samozrejme, že ho chcú a potrebujú, ale ako keby trochu rezignovali na adekvátnu snahu. Chce to jasné ukázať, že nekončíme a stojíme o Teba - niečo ako v manželstve, ktoré ovládla rutina.

Audi a Alpine - to je taká kombinácia všetkého, ale hlavne to nestojí za reč kvôli (a) nutnosti dlhodobo tím ťahať zo spodu a (b) stále chýbajú ešte viac ako u RB jasné záruky, že ten projekt je životaschopný.

Toľko za mňa.

1 Like

A co z toho je pravda?

Tak a je to tady, vime ze v F1 plati opaky toho co se rekne.