Hamiltonov rekord pre Norrisa nič neznamená: S takým autom by mal vyhrať každé preteky | F1online.sk

Okolnosti Lewisovej jazdy za rekordom budú diskutované ešte dlho a pochopiteľne môžeme spomenúť najmä nevídanú dominanciu Mercedesu, ktorá mu k tomuto rekordu veľmi pomohla. Pilot McLarenu Lando Norris síce podobne ako jeho kolegovia športovo ocenil Hamiltonov historický zápis, no rád by ho uviedol do perspektívy aktuálnych okolností.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/14445/hamiltonov-rekord-pre-norrisa-nic-neznamena-s-takym-autom-by-mal-vyhrat-kazde-preteky

Súhlasím s Landom. Áno, Lewis vyhral najviac krát. Nik iný v F1 nestál na najvyššom stupienku viac krát ako on. No Lando to povedal po lopate a má pravdu chalanisko.

Nechapem, co sa teraz vsetci zacinaju tvarit, ze Hamiltonove rekordy maju mensiu hodnotu, lebo ich ziskal v najrychlejsom aute. Ano, ziskal, tak ako vsetci ostatni rekordmani. Hamilton mal mozno najdominantnejsie auto v historii, to nepopieram, no primerane tomu budu aj jeho rekordy najvacsie.
Druhy Schumacher mal mozno menej dominantne auto ako Hamilton, no v porovnani s inymi jazdcami v historickych tabulkach, je kvalita techniky, s ktorou ziskal svoje rekordy, tiez bezprecedentna, o porovnani s inymi spickovymi jazdcami jeho generacie radsej uplne pomlcim.
Treti Vettel to iste a takto sa da pokracovat.
Takze sa tu preboha netvarme, ze len Hamiltonove rekordy stracaju vahu, lebo mal dominantne auto. Je uprimne smutne, ze Vettel, ktory je v historickych tabulkach treti za Hamiltonom a Schumacherom, a kvoli Hamiltonovej dominantnej technike prisiel o niekolko sanci bojovat o titul, vie voci Hamiltonovi prejavit respekt a jeho rekordy plne uznava. No Norris, ktory pri vsetkej ucte v F1 zatial nedosiahol nic, si otvara usta.

1 Like

Mna skôr sere ako si Mercedes nanútil tieto motory a vyvíjal ich X rokov pred ostatnými a toto je dôsledok - dominancia a prekonávanie rekordov

Za tieto motory okrem Mercedesu lobovalo aj Ferrari a Renault.
Ako si prisiel na to, ze ich nanutil Mercedes a vyvijal ich vela rokov pred ostatnymi?

podla Montezemola vyvijali uz od roku 2007 a vyjadril sa ze nechcel posadit Ferrari ako odporcu vyvoja novych motorov…

a ta dominancia ktoru mali v 2014 by tomu aj naznacovala

Montezemolo sa odvolal na Laudu, ktory vsak pravdivost tychto informacií nikdy nepotvrdil. Zo strany Montezemola sa tiez jednalo len o jednorazove vyjadrenie do medii, ktore v niektorych castiach posobi absolutne nedoveryhodne. Reci o tom, ze Ferrari vedome podporovalo motory, o ktorych vedelo, ze zabezpecia Mercedesu oborvsky naskok, lebo nechcelo vyzerat zbabelo, su evidentne nezmyselne. Montezemolove vyjadrenie ohladom ,tajneho’’ vyvoja od roku 2007 nie je nic viac nez jedna nepodlozena spekulacia, ktora nema s faktom nic spolocne.
Dominancia Mercedesu v roku 2014 sa da vysvetlit aj bez toho.

Ferrari teda vobec nie.
Renault pretlacal stvorvalce. Todt to urobil velmi lisiacky ked FIA tiez tlacila na I4. Potom akoze velkodusne ustupil Ferrari a pridali 2 valce. Zo strany Ferrari to bola “limitacia skod”. V ziadnom pripade neslo o to, ze pretlacali sucane PU.

K tomu Norrisovi. ano kazdy ma svoju pravdu. Hamilton je podla mna lepsi pilot v aute ako bol Schumacher. Je rychlejsi a ma lepsi prehlad. Mimo auta, tak to si uz nemyslim. Bez debaty mal velke stastie na stajne, ale napr taky Vettel mal podla mna stastie vacsie na stajnu. Netreba zabudat, ze Lauda si ho vybral ako buduceho sampiona a to mal dalsich asi 20 moznosti. Nelanaril Vettela ani Alonsa ani Hulkenberga ani Raikkonena.

Motorar ako Mercedes neprestajne vyvija rozne veci. Vobec by som sa nedivil keby na niecom uz pracovali v 2007 a pritom to vobec nemuselo suvisiet priamo s F1. Linku Brawn - Todt by som vobec nepodcenoval. Ross velmi dobre vedel ake ma Jean nazory postoje a predstavy o buducnosti F1 a ver, ze pri predaji svojej stajne Mercedesu a nasledne pri vytvarani jej strategie svoje znalosti velmi efektivne skapitalizoval.

1 Like

Souhlasím s Landem. Svou myšlenku jsem zdůvodňoval už dříve, takže jen stručně: Hamilton fakticky nepodstupuje něco, co tvoří páteř sportu, samotnou ideu sportu, a to souboj. Plán jistě plní brilantně a nikdo nemůže pochybovat, že i ve světě bez deformující dominance jednoho týmu by by výrazným a velmi úspěšným pilotem, mistrem světa. Ale ne pilotem s tímto rekordním zápisem, navíc tak rychle.

I Schumacher měl roky, kdy musel tvrdě bojovat a třeba prohrál. Hamilton v Mercedesu s výjimkou roku 2016, kdy měl na rozdíl od Schumachera, uznejme, silného soupeře ve vlastním kolegovi, to tak nemá.

Djokovič, Nadal a Federer měli/mají velké soupeře v sobě navzájem, Navrátilová bojovala s Evertovou a zažila příchod Grafové, Grafová měla Selešovou, příklady se najdou i v jiných sportech. Bolt byl nejlepší, protože byl prostě nejlepší, rychlejší tretry nedostával. Hamilton to má v porovnání s těmito šampiony snadné. On už prakticky ani neví, co je to tlak. V každém závodě má auto, s kterým se ten závod dá vyhrát, a v podstatné většině závodů má auto, o kterém ví, že na ně konkurence nemá. To se potom jezdí v hodně velké pohodě a “suverenitě”.

Lando povedal pravdu. Aj ked poronavat rozlicne obdobia sa neda to je jasne, ale ked niekto ma k dispozicii 20+ pretekov, ziadnu konkurenciu a kolegu na extrem levely rubensa tak sa to lahko dosahuje.

Tak asi nemělo smysl, aby do Mercedesu v průběhu roku 2012 Lauda lanařil Vettela, který v té době jezdil v Red Bullu a bral tituly. Lauda uvažoval realisticky a vycítil, že spojení mezi McLarenem a Hamiltonem slábne (kromě jiného Hamilton tlačil na Bernieho Ecclestona, ať mu pomůže dostat se do Red Bullu). Z omezeného množství velkých jmen - nikoli dvaceti - vybral to, kde se snoubily schopnosti s dostupností. Vettel prostě dostupný nebyl, byl spokojen v RB, zatímco Hamilton dával najevo zaječí úmysly.

1 Like

Lewis mal kazdy rok auto, s ktorym sa dali vyhrat preteky.
A tak tomu aj bolo.
Povedzte mi, ktory pilot v historii mal 14 rokov po sebe k dispozicii vitaznu káru ?
Kto mal tolko stastia ?

Hamilton ten rekord síce drží, ale to ešte neznamená, že aj je skutočne najlepším pilotom F1 v histórii. Je to výsledkom obdobia, v ktorom má Mercedes neporovnateľne lepšie auto i motor než ostatní. Takúto dominanciu F1 snáď ešte nezažila a snáď sa to čoskoro skončí.

Michael mal tiež dominantné auto, ale tam si myslím, že bol ten rozdiel v aute oveľa menší a väčšiu rolu zohrávali jazdecké schopnosti (a taktiež stratégia - vďaka tomu, že sa mohlo tankovať, boli preteky oveľa viac o stratégii, a úprimne mi to dosť chýba). Tie rozostupy medzi samotnými autami neboli také obrovské a Michael o tie tituly častokrát musel tvrdo súperiť (a mnohokrát aj prehral).

A to ani nehovorím o ešte dávnejších dobách, keď to bolo zasa o niečom úplne inom, ale to som ani nezažil, čiže ťažko povedať… Každopádne si myslím, že Hamiltonov rekord je skutočne skôr výsledkom ohromne dominantnej doby a netvrdil by som, že je najlepším pilotom F1 a že je nevyhnutne lepší než M. Sch., Senna či Prost. Aj keď kvalitu mu uprieť nemožno a medzi tých velikánov sa rozhodne radí.

To je nepochybne pravda, no tato veta sa da uplne rovnaku pouzit aj pri hodnoteni rekordnych zapisov jazdcov, ktori su v historickych tabulkach za Hamiltonom. Sedi to aj na Schumachera, aj na Vettela.

Podla mna je uvazovanie, kde sa Schumacher alebo Vettel porovnaju s Hamiltonom a ich rekordy sa oznacia za ,slinejsie’’, lebo nemali taku dominantnu techniku, chybne. Ano, Hamilton mal lepsiu techniku ako taky Schumacher- ale primerane tomu aj Schumacherove rekordy prekonal.
Ale ako Schumacherov rekord obstoji, ked porovname jeho podmienky s takym Hakkinenom? Hakkinen mal tri sezony v rukach auto, ktore bolo schopne bojovat o titul a vsetky tri bolo Ferrari velmi vyrovnany super. Schumacher naproti tomu sedel v aute, ktore bolo schopne bojovat o titul desat sezon, z toho mal dve sezony obrovsku technicku prevahu nad zvyskom startoveho pola.
Aku vahu teda maju Schumacherove rekordy oproti Hakkinenovym uspechom?
Vettel sedel styri sezony po sebe v najlepsom aute, z toho dva roky bolo jeho auto absolutne dominantne. Naproti tomu taky Alonso sedel v najlepsom aute len dve sezony a v oboch pripadoch to bol tesny suboj s McLarenom alebo Ferrari.

Myslim, ze je zjavne, ze rekordy v F1 sa nedaju zhadzovat len kvoli technickej prevahe. F1 nie je sport jazdcov- je to sport o jazdcoch a technike.

Z Vettela ale nikdo nedělal “nejlepšího pilota vůbec”, dokonce “ani” ustavujícího pilota éry. A Schumacher měl vždycky srovnávací poznámku pod čarou: Senna.

Hlavní problém ale vidím v té disproporci, kterou vyrobila éra Mercedesu: mimo Hamiltona prakticky neexistuje v F1 jiný pilot, který by se mu výsledkově byť jen blížil (částečně s dílčí výjimkou Nica Rosberga). Vedle Hamiltonových statistik za posledních sedm let jsou všichni mimo Mercedes jen piloti nižší kategorie. A naprosto tu chybí zatěžkávací zkouška v podobě dramatu, kdy nikdo nemá nic jisté: i Vettel prošel roky 2010 a 2012. Hamilton to měl v roce 2008, ale v Mercedesu jsou všechny jeho tituly typ “rozhodnuto s velkým předstihem”.

To, co zpochybňuji, je prostě ten božský status fenomenálního pilota, který svými schopnostmi poslal všechny ostatní piloty na výsledkové smetiště dějin.

Nemyslim si, ze by z Hamiltona niekto robil bozskeho fenomenalneho pilota, ktori vsetkych ostatnych poslal na smetisko dejin. Pri jeho statistikach sa samozrejme neda vyhnut otazke, ci je najlepsi pilot vobec, ale aj tato debata sa vedie skor v ramci porovnania Hamiltona, Schumachera a Sennu, pricom nikto nespochybnuje, ze rozdiely medzi nimi boli minimalne.

Ano, aj podla mna je skoda, ze Hamiltonove tituly su do velkej miery jednoznacna zalezitost a poriadny boj sme zazili len v sezonach 2014 a 2016( ale v roku 2015 sa Hamilton jednoznacne presadil nad silnym timovym kolegom), ale to podla mna nijak neznevazuje Hamiltonove statistiky.
Treba si uvedomit, ze take rekordy, ako maju Hamilton, Schumacher alebo Vettel sa na zaklade jazdeckych schopnosti ziskat nedaju. Na prekonanie rekordu je potrebna dominancia a to, ci sa niekto dostane do dominantneho auta je otazka stastia. A Hamilton mal pocas svojej kariery obrovske stastie, ze sa dostal do takeho dominantneho auta, to sa samozrejme neda popriet. No stastie je nevyhnutnou sucastou rekordu, podla mna dokonca ovela dolezitejsou, nez schopnosti jazdca. Ostatne nie je nahoda, ze skvelych jazdcov su tucty, no rekorderov len zopar.

Len krátko:

  1. to auto majú dvaja

  2. rovnako ako to v ktorom sedíš ty, milý Lando", majú dvaja. A si v ňom druhý (posledný, ak by som to chcel napísať škaredo). O čom to vypovedá?