FIA zacelila ďalšiu šedú zónu. Tímy sa zjavne opäť „hrajú“ so senzormi prietoku paliva | Magazín F1 - F1online.sk

Od štartu sezóny 2026 a najväčšej zmeny pravidiel za dlhé roky nás delia už len týždne a v zákulisí sa nám zjavne rozbehla intenzívna zákopová vojna. V území nikoho stojí Medzinárodná automobilová federácia, ktorá sa uprostred prestrelky gigantov snaží doručiť fanúšikom vyrovnané pretekanie a rovnaké podmienky pre všetkých. Na poslednú chvíľu tak mení pravidlá, aby tímom zamedzila v skúmaní niektorých šedých zón.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/223729/fia-zacelila-dalsiu-sedu-zonu-timy-sa-zjavne-opat-hraju-so-senzormi-prietoku-paliva

Takže v pasti není Mercedes jak se nám snažily naznačit média, al samotná FIA, která zajistila vadné průtokoměry. :grin:

Asi by měla FIA průtokoměrům zajistit klimatizovaný pokojíček, aby mohly měřit při pokojové teplotě. :rofl:

ak je ten senzor zavisly od teploty ci uz vonkajsej, alebo teploty paliva tak ma mat ten senzor v sebe teplotne cidla a ma byt certifikovany pri akej teplote prostredia resp. paliva dava konrektne udaje.
ak nieco take ten senzor nema a nevie, ze je uz mimo pracovnej teploty no tak tam k nemu pripadne do palivoveho potrubia ma fia predpisat namontovanie teplotnych senzorov a stanovit povolenu teplotu pri ktorej moze ten senzor pracovat a ak sa teplota zvysi no tak auto bude diskvalifikovane lebo nesplnilo potrebne technicke podmienky prevadzky
alebo ak to nechcu hnat do extremu diskvalifikacie, ale preco nie ked za 0,1mm nizsiu podlahu diskvalifikacia je, tak nech takemu autu nahodia nejaky koeficient na spotrebu paliva, napr. o 5-10% menej

alebo jednoduchsie riesenie a na tie senzory namontovat snimac teploty a kto prekroci povolenu teplotu bude diskvalifikovany
by si videl ake klimatizacne pokojicky im timy navrhnu :slight_smile:

Tak na tohle si počkám. Protože tohle není otázka měření, ale dokazováním toho, že to co se děje v uvedeném prostoru je úmysl (nechápu jak by to mohlo být neúmyslné, když to vyvíjí team), anebo, že by ta konstrukce byla vytvořena jen pro účely obelstít senzor. Tak to přeji FIA hodně štěstí. :sweat_smile:.

Pod kapotou motoru nenajdeš místo, kde by se teplota během závodu neměnila. Taky je na různých okruzích jiná teplota, takže jediná možnost je vyrábět průtokoměry které nejsou na teplotu tak citlivé, nebo najít jiné řešení.

Preco tam dali zrovna obrazok stajne Mclaren. Ze vyhrali PK ? :smiley: Preco tam neni napriklad Haas…

mali jasne stanovit prevadzkove teploty pre ten senzor a timy nech sa s tym vysporiadaju ako chcu, len nech dodrzia ze teplota senzora/paliva ostane v stanovenych medziach

ziadne dokazovanie umyslu, prekroci sa teplota=porusenie pravidiel

Jenže to evidentně neudělali. Komponenty jsou pravděpodobně hotové. To asi nebude tak snadné do toho teď vhodit vidle.

jasne, ze sa meni teplota vnutri auta, ale snad ten prietokomer nema pracovnu teplotu od 20 do 25 stupnov :slight_smile:

plus samozrejme ma byt ten senzor riadne certifikovany pri akej teplote ake hodnoty hadze a ako sa to odlisuje od skutocnosti

prikazat namontovat teplotne senzory nemoze byt velky problem
jasne, do toho senzora teraz nahodit teplotne cidla je uz asi nerealne, aj ked zalezi co je to za firmu a ako velmi to fia chce a teda kolko by za to bola ochotna zaplatit, alebo donutit timy aby to zaplatili :slight_smile:

ale riesenie s externym teplotnym cidlom v blizkosti toho senzora pre timy nemoze byt az taky problem. senzorov a cidiel maju v aute stovky
no a dlhodobejsie riesenie je aby to bolo priamo sucast toho prietokomeru

No tak tam dají teploměr a co? Zjistí, že to teamy chladí a tím si pomáhají, nebo opačně, to je jedno. A jaký bude závěr? Dá FIA pokyn teamu předělat chlazení? Copak to jde jen tak. Vše podléhá homologaci. Byl tento typ chlazení proti pravidlům? Existovalo v době vývoje pravidlo zakazující chladit, nebo ohřívat senzor který vyvinula FIA?

Ten senzor je FIA, ona si to musí pořešit. Ať si to teplotně ošetří FIA. S tím teamy nic nemají.

Zatím se zdá, že problém je pouze v průtokoměrech.
Týmy už tak bojují s každým gramem a nemůžou na vozech stavět chladící věže jako u Temelínu.
Ideální řešení by bylo nalít do vozu před startem třeba 55 litrů a na všechny senzory se vykašlat.

zaujimave, že tuto šedu zonu vedia zaceliť tak rychlo a jednoducho :smiley:

tu nenechaju priestor pre tych “šikovných a inovatívych”, ktorí to chceli využiť :smiley:

Každý pokus o manipulaci či obcházení senzoru je podvod. Kdyby raději místo těchto hrátek rovnou tvrdě někoho klepli přes prsty, měli by pak klid. Takhle aby si laskavě sedli k celým pravidlům znova a všude to tam u svých senzorů a měřících metod dopsali, než zase budou čumět jak puci až jim to někdo někde ojeebe!

1 Like

FIA měsíc před začátkem sezóny zjistila, že mají pravidla děravá jak cedník.
Myslím, že 2026 bude velká sranda. :smiley:

Neboj. Však FIA zase povolí lanka na ruční ovládaní sytičů a zase vše pošlape jako hodinky.
Jen nevím jak si s tak jednoduchým ovládání poradí přetechnizovaná Honda. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Naco je taka formula. Rovno nech auto vyraba jeden nezavysly vyrobca a kazdy si da svoj lak. Uz je to cele saskaren. K nicomu inemu to neprosprieva. Len same spekulacia a odrby. Alebo s toho urobit Flinstonovske monoposty kde budu rozhodovat nohy pilotov.