FIA sprísni procedúry parc fermé, jeden tím je podozrivý z podvádzania | Magazín F1 - F1online.sk

Vo Formule 1 existuje len veľmi tenká hranica medzi tým, čo môžeme považovať za šikovné riešenie v rámci pravidiel a mimo nich. Okrem toho sa však občas objavia aj komponenty, ktoré boli navrhnuté a skonštruované vyslovene proti pravidlám. Jedna taká téma sa otvára pred víkendovou VC USA a týka sa porušovania parc fermé.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/174712/fia-sprisni-procedury-parc-ferme-jeden-tim-je-podozrivy-z-podvadzania

Normalne na mečiara - skutok sa nestal a hotovo.

1 Like

Jestli opravdu tohle někdo porušil, tak DQ ze sezóny, tady není o čem. Je že FIA přichází s tím, že něco zpřísní, ale žádný tresty nepadnou, protože je někdo při podezření. To je letos další zpřísnění během sezóny, úplnou náhodou asi … z tohohle se chce grcat, jak FIA není schopná dohlížet na dodržování vlastních pravidel

2 Likes

Jak to chápu (četl jsem něco i v anglickém originále), tak se našel způsob, jak to udělat, ale nemají skutečně žádný důkaz o tom, že by to bylo reálně použito. A je dost problém uvažovat o trestu, když fakt nemá reálný podklad.
Jistě, bylo by lákavé nedělat na základě informací nic a “nalíčit past” na další GP, ale jednak se nikomu nechce to kažení pověsti F1, hlavně se ale asi o této věci ví na více místech (přišly na to další týmy) a tak by bylo dost nejisté, zda by “past vyšla”. Možná je opravdu lepší jen zamezit opakování…

Ale samozřejmě to píšu podle současných informací, je klidně možné, že vylezou další informace, které by to změnily. Nedivil bych se, kdyby nyní usilovně běžela analýza všemožných technických fotek, které všechny týmy pořizují a pokud by na nich našli dost hodnověrné podklady, tak se ještě může dít ledacos…

Jenže to je ten problém. FIA prý nemá nikdy důkazy o porušení pravidel, ale přesto přichází zpřísňování během sezóny. To z ničeho nic si uvědomili dírů v pravidlech? (I když tady to není ani díra v pravidlech, to je jasné porušení parc ferme). O tom píšu, FIA mění a zpřísňuje pravidla, ale nikdy se nevyvodí proč to tak je, což je za mě špatně

2 Likes

Kdy začíná platit pravidlo parc fermé je jasné každému, ale kdy přesně tohle pravidlo končí se moc nepíše. Před závodem je přece dost času na různé úpravy a nastavení výšky podvozku se dá udělat i na startovní čáře.

Podla tohto je uz neskoro :smile: to je komedia doprdele

3 Likes

absolutne nerozumiem, toto je skoro to iste ako Mercedesacky DAS

az na par rozdielov

Mercedes vedel, ze nieco take sa skryt neda a tak vsetko s FIA komunikoval/konzultoval. Mozeme polemizovat preco to potom FIA od dalsej sezony zakazala, ale to je teraz nepodstatne. Co chcem povedat, tak ak su nejake vykresy dokonca dostupne vsetkym, nehovoriac o tom, ze FIA ma pristup aj k rade dalsich (uz tajnych pre kazdy team), tak nejaky takyto system tam vidiet proste museli. Ak je tam tlacidlo, proste sa na to pozriem detailne a poziadam team o vysvetlenie, na co to je. Takato vec sa neda proste skryt…

Opat raz saskaren zo strany FIA a team ktory to robi, co samozrejme zial nevieme dokazat, ak to pouzil, tak vedome podvadzal. Ziadna seda zona, cire podvadzanie.

1 Like

Nekontrolujú sa náhodou autá po závode? Môžu si ich ľahko porovnať čo bolo pred závodom a čo je po závode

1 Like

To by si FIA musela zapsat všechny hodnoty nastavení vozů po kvaldě. Během závodu taky dochází kvůli otřesům i běžnému opotřebování materiálů a tím by bylo měření nepřesné.

1 Like

Smutné a frustrující.

FIA nemala nič sprísňovať. Mala to skrátka bez varovania skontrolovať a rovno diskvalifikovať ten tím, ktorý to porušuje.

4 Likes

Z mého pohledu pokud tam prokazatelně existuje mechanismus který dokáže změnit ono nastavení bez použití nástrojů, jen tlačítkem na volantu, tak je to porušení pravidel samo o sobě, když už tam tu větu maj, no a zjištění kdo a kdy to takto mohl dělat je z oficiálně odevzdaných papírů v pohodě možné. FIA si ale prostě nic nechce komplikovat a nemá koule jít po předním týmu. Kdyby to měl jen tým druhé poloviny pole možná se toho využije na silné bububu, teď se ale jen přistoupí na to jak tomu zamezit, než trestat. F1 začala být komická válka s nelegálními věci, kde se netrestá a kdo to nezkouší brzdí svůj tým.

2 Likes

Na pravý rozruch používá FIA Sulayema se svými sexistickými útoky a jiné bezpředmětné kauzy.
Dodržování technických pravidel zcela ponechává na týmech samotných. Přece je mnohem pohodlnější nechat za sebe pracovat druhé a pak už jen přidat pár písmen do pravidel. Ty totiž zvládne písařka.

1 Like

Ktorý tím to asi tak môže byť? :thinking:

Logicky vychádza jedine McLaren. :racing_car:

Po 2,5 roku platnosti súčasných pravidiel zrazu z ničoho nič taký raketový progres. :arrow_double_up:

Z tímu, ktorý sa len pomaly z chvosta poľa dostal do top 4 tímov, pričom na RB stále strácal, sa zrazu v priebehu pár týždňov stal tím s dominantným monopostom. A to už má McLaren kauzy, ktoré odhaľujú, že nechodí len na hranu, ale aj za hranu pravidiel:

  • diery v brzdách (proti pravidlám)
  • flexi predné krídla (na hrane, ale kontroverzne povolené od FIA)
  • flexi zadné krídla (podľa prípadu RB z 2021 by to mala FIA zakázať, ale nezakázala)
  • mini DRS (proti pravidlám)

Navyše keď McLaren sa začínal zlepšovať tak, že vždy bol silný až v záver stintov. V prvej časti stintu zaostávali za RB, ale potom ho začali neuveriteľne dobiehať a mali s prehľadom najlepšie tempo (Imola, Miami). V skratke čím prázdnejšia nádrž (ako v kvalifikácii), tým lepšie tempo. Ale neskôr bol McLaren takto silný už počas celého stintu.

Žeby to bolo úpravou svetlej výšky auta pri plnej nádrži? :thinking:

PS: Netvrdím, že to je McLaren, len logicky je najviac podozrivý. Múdrejší budeme už v nedeľu. Uvidíme, či bude mať McLaren stále takú prevahu.

1 Like

Nemůžou to měnit i při zastávce boxech? Na startu? Nebo i za jízdy? Po konci závodu? :thinking: Není každý pokyn na volantu zaznamenáván a monitorován? Pokud ne asi je na čase. Ale počítám že je ne?

2 Likes

Při zastávce v boxech během závodu můžou, ale nesmí používat žádné pevně uchycené páčky, nebo táhla. Nastavování musí provádět mechanik pomoci nářadí a to je zdlouhavé.
V tomto případě má prý některý tým pomůcku podobnou třeba jako byl systém DAS, nebo skrytou páčku, která se dala ovládat kolenem.

2 Likes

Co se týče nastavování monopostu (celku) během jízd, tak není od FIA monitorován. Na otázku, jestli to můžou měnit během boxů, tak za mě ne, to by si prodlužovali stop. Na konci závodu právě skrz parc ferme to ale teoreticky měnit jde. Během jízdy by to šlo přes určitý mechanismus, kdy například se odkloní vzduch přes přední křídlo (nastavují si jezdci klapky během jizdy o stupeň, v boxech můžou upravit stupně dva až tři).

2 Likes

Ktovie, ci po zavode pocas dojazdoveho kola to “tlacitkom” nevratia opat na stav pred zavodom :grinning: a to by sedelo pri kontrole

1 Like

Nemusí ani tlačítkem, stačí mechanismus při používání aero :neutral_face:

2 Likes