Fanúšikovia už môžu kontrolovať komisárov: FIA zverejnila Smernice o jazdeckých štandardoch | Magazín F1 - F1online.sk

Po takmer siedmich mesiacoch sme sa dočkali. Medzinárodná automobilová federácia už na jeseň minulého roka avizovala prepracovanie Smerníc o jazdeckých štandardoch s tým, že súčasťou Medzinárodného športového kódexu FIA sa mali stať na začiatku januára. Síce s takmer sedemmesačným oneskorením, ale napokon sme sa ich predsa len dočkali.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/204944/fanusikovia-uz-mozu-kontrolovat-komisarov-fia-zverejnila-smernice-o-jazdeckych-standardoch

Komisari zlyhali v Spanielsku, ked za incident Russell - Verstappen z T1 britský Džordžík nedostal trest. :slight_smile:

Podľa mňa nie. On nezískal výhodu, Max si pozíciu po výjazde mimo trate udržal. Zbabrali to v Red Bulle, memali mu kázať vrátiť pozíciu.
Trest by mal dostať v prípade ak získal pozíciu a nevrátil ju.

3 Likes

Nechápeš ma, vysvetlím. :slight_smile:

Pilot, aby mal právo na ponechanie miesta na vnútrajšku zákruty, tak musí celý manéver uskutočniť kontrolovaným spôbosom. George tam na vjazde do zákruty dostal mierny šmyk, ktorý musel korigovať, čiže nemal právo na zákrutu - Max to skrátil a nechal si pozíciu pred Georgom, všetko ok, len RB rozhodol zle a hovoril Maxovi nech vráti pozíciu.

Problém pre Georga však je, že aj napriek tomu, že mu tam Max nechal miesto, tak George kvôli tej korekcii kolidoval s Maxom, takže to je spôsobenie kolízie a keďže všetci vieme, že na následky by sa pozerať nemalo, tak mal prísť trest. Nebyť tam výbehová zóna, ktorá Maxovi dovolí bezpečne opustiť trať, ale napríklad štrk alebo tráva, tak Max by prišiel o niekoľko pozícii kvôli kolízii, ktorú spôsobil George.

To je blbosť. Ťukance, ktoré ani nespôsobia poškodenie si istotne trest nezasluhujú. Miera poškodenia súperovho autá často popisuje aj mieru oprávnenosti na predbiehací manéver. Nemôžeme žiadať od pilotov aby predbiehali len vtedy keď je stopercentne že predbiehací manéver zvládne bez pošmyknutia. To už by fakt bola len obiehačka.

Povedz subjektívne, mal by byt ten manéver potrestaný ak si odmysliš mena účastníkov?

Podľa mňa nie a na to sú rám v tých štandardoch tie body ktoré musia komisári tiež zvažovať.

2 Likes

a toto je problem, ze kazdy to posudzuje podla toho kto v tom bol zapojeny a co je najhorsie, ze aj komisari to posudzuju podla toho kto to spravil a nie co spravil. na niektorych maju prisnejsi meter, na niektorych miernejsich, niekto mal dlho az imunitu a neskor mu spravili vlastny kilometer podla ktoreho meraju atd. :slight_smile:

1 Like

Dalsi dokument k nicomu. Stale komisari maju pravomoc ku kazdemu incidentu pristupovat individualne. Dokedy oni budu vediet, ktorych aut sa to tyka, nikdy to nebude spravodlive.

Znova, treba komisarom zakazat sledovanie VC, akychkolvek live dat a pri posudzovani incidentu im pustit virtualnu podobu incidentu, kde vzdy bude predbiehane auto jednej farby(hnede) a predbiehajuce druhej(fialove). A k tomu poskytnut telemetriu, takisto bez mien. Komisari nebudu mat tucha o koho ide, na ktorej pozicii sa boj odohrava a potom sa mozme bavit o nejakej forme nezaujatosti. Dnes sa toto musi dat urobit aj v realnom case, co vsak vobec nie je podmienka.

Nemôžeš to takto zovšeobecniť, lebo tým len zohľadnuješ následok a veľmi podobný manéver môže v jednom prípade skončiť len ťukancom a v druhom prípade defektom alebo iným poškodením. Chceš teda trestať manévre alebo následky?

To netvrdím, ale keď pilot nemá auto pod kontrolou a spôsobí tak kontakt, tak je to nezmyselná divebomba.

Keby bolo na mne, ja by som netrestal asi polovicu dnešných potrestaných manévrov, ale nastavil by som tak pravidlá pre všetkých. Pretekanie strašne vymäklo za posledných 5-10-20 rokov. Ešte takých 10 rokov dozadu sa Hamilton s Rosbergom vytláčali pomaly každý pretek (pilot na vonkajšku to vedel stiahnuť alebo vyšiel mimo trať ak tam bol asfalt), párkrát došlo ku kontaktu (myslím že Rakúsko posledné kolo neviem ktorý rok) a nepamätám sa, že by niekto z nich dostal trest. A boli to skvelé súboje. Dnes keby takúto jazdu predvedie Max, tak je trestaný za každý jeden takýto súboj.

Ale podľa aktuálnych pravidiel skrátka prišlo ku kontaktu, ktorý zavinil pilot útokom, pri ktorom nemal auto pod kontrolou, takže by som v tomto prípade dal trest. U mňa to nie je o menách. Aj Maxovi za minuloročné Maďarsko a jeho divebombu na Hamiltona by som dal trest, aby si si nemyslel, že to teraz píšem len preto, že bol poškodený môj obľúbený pilot.

Výsmech už je len to, že Norris nedostal žiadne trestné body za kolíziu s Piastrim, no v tréningu sa rozdávajú trestné body ako zadarmo aj keď je to často chyba tímu a nie pilota.

Pred prichodom Maxa Verstappena, platili iste nepisane pravidla… Sice sa jazdilo tvrdo, ale stale tam bola urcita miera… Prisiel Max, a posunul to na uplne novy level. Nejake nepisane pravidla uz vobec neplatia… Co nie je napisane na papieri neplati, sporne situacie sa uz nevyriesia same… Pre FIA bolo stastie ze Hamilton s Rosbergom boli timovi kolegovia, sef timu nevyplakaval po kazdej kolizii, a neziadal trest pre toho druheho… Prisiel cas, kedy to uz ale bolo treba vyriesit, a uprimne, ziadne pisane pravidla neporiasie vsetky situacie spravne… Vzdy je kazda sporta situacia trochu jedinecna, a treba skor subjektivne posudit mieru zavinenia a potrebu trstat… FIA to teraz urobila alibisticky, pridali do rpavidiel tych par bodov, ktore musia komisari zvazit, aby nemuseli ist doslova podla pravidiel. Uvidime aky to bude mat dlhodoby efekt.

To netvrdím, ale keď pilot nemá auto pod kontrolou a spôsobí tak kontakt, tak je to nezmyselná divebomba.

Toto si nemyslim, ze sa da zovseobecnit… Podobne ako tvoja argumentacie na moje slova… Existuju ovela horsie dive bomby ako predviedol Russell. On dostla iba mierny smyk, ktory skorigoval a ostalo by aj miesto pre dalsie auto, aj ked pochopitelne Max reagoval tak, ako reagoval, a vysiel mimo trat…

1 Like