Cenná výnimka z rozpočtového stropu: Mercedes budú poháňať výhradne biopalivá | Magazín F1 - F1online.sk

Ekológia a rozpočtový strop sú v súčasnosti dve z najdôležitejších tém vo Formule 1. Ako sa ukazuje, schopnosť „narábať“ s rozpočtovým stropom sa stáva dôležitou súčasťou úspechu. Veľké tímy hľadajú stále kreatívnejšie spôsoby, ako tieto pravidlá využiť vo svoj prospech. Ako dokumentuje nasledujúci príklad, stále platí, že čím väčšia a bohatšia stajňa, tým lepšie výhody môže čerpať.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/96675/cenna-vynimka-z-rozpoctoveho-stropu-mercedes-budu-pohanat-vyhradne-biopaliva

A kdo bude kontrolovat že je to BIO?
Bude to na čestné pionýrské?

Jedna vec je oklamať FIA, druhá oklamať daňový úrad. Teda za predpokladu, že FIA prezerá daňové dokumenty a nedostáva iné výpisy.

Jen houšť a větší kapky! Baví mě sledovat, jak si člověk vynalézavý před naoktrojovaným rovnostářstvím vždycky poradí.

1 Like

Ještě by mohli oddělit výrobnu, přejmenovat a kupovat díly za korunu. :smiley:

To by neprošlo, z moci úřední by jim to FIA kontrola přepočítala na “cenu běžnou” :slight_smile:. Ale určitě se ještě nějakých překvapení dočkáme, nemám strach :smile: !

Jenže, co je vlastně bežná cena…
Když je vývoj, výroba. atd…

Když udělám kg těsta a bude mě stát 40kč…
A udělám z toho jednu 100g housku, tak to bude houska za 40.
Ale když udělám 3 housky, tak furt dohorady stojí 40.
A 10 housek bude furt za 40.

To by mě zajímalo, jak se to tam účtuje…

Když se žádná neprodá, tak jsi přišel o hmotných 40 Kč plus náklady na výrobu.

to je viac menej nepodstatne zo sportoveho hladiska. im neslo o to usetrit, ale vynat to zo stropu. V najhorsom pripade s nimi v ramci setrenia pojde este zapecatena cisterna.

U náhradních dílů by to asi bylo porovnání, jaké náklady na stejný díl mají ostatní týmy. Pokud by všichni vykazovali korunu, tak by to asi bylo jedno :smile: , ale určitě by se případně dalo využít i porovnání mimo F1. Nebojím se, že by si zrovna v tomhle kontroloři neporadili…

Myslím to tak, že třeba vývoj, pracovní postup, materiál, práce atd… bude stát třeba 1milion korun.
Ale když vyrobí 5 křídel, tak to stát 5 mega nebude, takže mě zajímá, jak to mají počítané.

Někdo má na křídlech 10 lidí… někdo 5,7… :smiley:

Většina dílů je naceněná podle návrhů Ferrari.
Třeba výroba vlastní převodovky výjde lacněji než cena, kterou určuje norma.
Stejným způsobem bude určitě neceněné šasi, křídla, nápravy i volanty a další díly.

pekna hlupost zo strany fia ktora zas pomaha tym bohatym timom
ked uz chceli byt akoze eco tak mali timom odpustit rozdiel v cene medze fosilnym palivom a tym bio
toto len zvyhodni bohate timy ktore teraz vsetky do jedneho(tie co s vynimkami prekracuju rozpoctovy strop) prejdu na to “bio” lebo im to uvolni peniaze pod rozpoctovym stropom

navyse dnesne bio paliva su vsetko moze len nie bio
kto uz dohliadne ci na vyrobu bio paliva sa nepouzivalo fosilne palivo? je to potom stale bio? :slight_smile:

Ropa je taky Bio.

  1. je vedecky dokazane a su na to studie, ktore hovoria, ze pouzivanie bio paliv prvej generacie, ma horsi vplyv na zivotne prostredie ako pouzivanie ropy. Takze uz ta prva veta z clanku:
    “Ekológia a rozpočtový strop sú v súčasnosti dve z najdôležitejších tém vo Formule 1.” je hoax.
    Keby ekologia bola dolezita, bio paliva prvej generacie by rozhodne neboli povolene. Nie to este dalsie vyhody za estra nicenie zivotneho prostredia.

  2. FIA si vymysli rozpoctovy strop, aby obmedzila bohate teamy, a potom ide vymyslat barlicku ako bohatym teamom umoznit minat peniaze. co dodat

Rozpočtový strop po jistých událostech již nemá význam, a není to jen RedBullem.

1 Like

Nejedná sa o biopalivo vyrábané esterifikáciou, ale o hydrokrakovanie či hydrogenáciu rastlinných tukov – palivo HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil). Je produkované z odpadu, použitých olejov a tukov. Spĺňa normu, takže môže byť použité v neupravených dieslových motoroch (zatiaľčo biopalivá vyrábané esterifikáciou nemôžu bez úpravy motora byť použité vo väčšej koncentrácii než tuším 10%), dokonca je čistejšie (jeho spaľovanie produkuje menej emisií, vrátane CO2 a menej zanáša filtre motora). Ak by bolo vyrábané výhradne z odpadu, tak výrobca uvádza dokonca celkové 90% zníženie emisií CO2, ale toľko odpadu nevyprodukujeme :slight_smile:

A kto z FIA im bude čumieť do nádrží, či tam je skutočne dáké biopalivo?

1 Like

pokial by to bola pravda a bolo by to vyrabane z odpadu, tak sa nejedna o biopalivo prvej generacie. A potom by to malo vyznam.
Nic menej vela paliva z opdadu nevyprodukujeme. Mozno pre par kamionov pre team Mercedes to
bude stacit, ale na masove pouzitie nie.
A to znizenie emisii CO2 o 90% to je take, no. Nezmanena to, ze by emisie CO2 z vyfuku boli o 90% mensie. Ono mozno to palivo lepsie hori, ale urcite neposkoci ucinnost teplotneho motora k 95% len preto, ze tam niekto dal HVO100. Skor ide o to, ako sa to zapocita. Emisie CO2 budu rovnako (mozno par percent rozdiel na vrub lepsieho spalovania), ale pointa je, ze sa do atmosfery nedostal extra uhlik z ropy, ale iba ten co uz bol ulozeny v biomase napr. v podobe dreva/trstiny/hnoja atd.
Kazdopadne pri tychto zelenych veciach treba byt obozretny. Velka cast su podvody.
Napr.

Tak kolik může mít tým kamionu?
10-15?
Průměrná spotřeba 35L.
Na 1000km to máš 350L.

350x15 = 5250L*1,5€

A máš třeba 7-8 tisíc euro na 1000km cestě.