Briatore: Platy jazdcov by mali byť súčasťou rozpočtového stropu | Magazín F1 - F1online.sk

Formula 1 spravila vďaka zavedeniu rozpočtového stropu veľký posun z hľadiska vyrovnanosti tímov v štartovom poli. Ešte stále je však v pravidlách čo vylepšovať. Súčasný boss Alpinu Flavio Briatore navrhuje, aby do rozpočtu spadal aj plat jazdca. Každý tím by sa tak mohol rozhodnúť, či radšej investuje do techniky, alebo si priplatí za lepšieho pilota.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/203483/briatore-platy-jazdcov-by-mali-byt-sucastou-rozpoctoveho-stropu

zalezi, ci sa bude ratat aj plat sefa timu, co neni sef. flavio chce mat asi pod stropom co najviac poloziek, ktore vie optimalizovat cez cash. :slight_smile:

pricom teda napad to neni zly, ale platove rozdiely u jazdcov su take velke, ze by to robilo v timoch prilis velke rozdiely, cize by sa to muselo bud spojit s polozkou top manazeri timu, alebo ratat napr iba 10 percent ich platov. inak za to budu hlasovat len naplakavaci s beckovymi lacnymi jazdcami, a nie top timy.

To je zas rozumu. Tak aj jemu vadí koľko zarábajú jazdci. Ale to už mu nevadí, že koľko peňazí donesú aj sponzori tých jazdcov do tímu? Aj to by potom malo mať strop, že určitú sumu a nič navyše :man_facepalming:

1 Like

2 dolezite faktory, inflacia a popularita F1, oba prispeli vyraznym sposobom k tomu, ze sa v F1 toci omnoho viac penazi, myslel som, ze takymto zakladom flavio chape, podla mna len hra blbeho na kamery

Takže pokud dají Colapintovi sponzoři XX mega, tak to taky strhneme ze stropu?

a preco len 10%?
ty by si nechcel aby sa ukazalo, ze ci za vysledkami je jazdec, alebo inzinieri?
ved nech sa kazdy tim sam rozhodne ci chce prachy minut na plat jedneho jazdca, alebo ci tie prachy da 100vke inzinierov

tak isto by tam mali byt platy vsetkych zamestnancov, vratane sefov timu a to samozrejme aj s ich vsetkymi benefitmi a ak je niekto akcionarom timu cize teoreticky si moze dovolit mat minimalny plat tak v jeho pripade by sa do stropu zapocital najvyssi plat sefa timu

a preco nie?
ved nech tie prachy daju sponzori timu a nech tim da jazdcovi o to vyssi plat

ak by zacali zapocitavat plat tak ina moznost ani nieje, lebo keby sa tam nepocitali ine prijmy jazdca tak sa to da potom lahko obchadzat ked by jazdec od timu bral minimum a zvysok by mu vyplacali priamo sponzori uz akoze mimo rozpocet timu

a co to teraz nefunguje?

Presne tak - dalo by sa to ľahko obchádzať a nemyslím, že toto sa vzhľadom na históriu F1 (a spôsob ako funguje) dá reálne odfiltrovať.

Už súčasný rozpočtový strop dal zabrať a myslím, že vcelku funguje. Nemám to ako dokázať, ale keďže ekonomika F1 je tiež jedno moje hobby (resp. v minulosti), tak čosi podobné som ako myšlienku pri každej príležitosti šíril tak od 2004tého.

Platy sú ale mimo debatu - na to za príliš veľa jazdcami ide často šík sponzorov a navyše je celkovo jazdcov príliš málo.
Isto aj v takej NHL či NBA sa dá hovoriť, že niekto môže zobrať nižší plat a spoznor to pokryje, ale tam (1) sa to pokiaľ viem jednoducho nedeje, (2) len absolútne superstars majú signifikantné príjmy aj mimo platu a (3) systém je predovšetkým nastavený pre stovky bežných hráčov.

Isto, keby to teoreticky fungovalo, bolo by to zaujímavé. Berieme radšej Maxa za 50 mega a bude menej na vývoj, alebo stačia nováčikovia a niekto ako Hulk, ktorý s radosťou zajazdí aj za 5?

Ale v F1 to fakt realistické nie je. Aj kvôli tej väzbe na sponzorov, aj kvôli tomu, že v F1 takmer nie je “stredná trieda” - buď niekto patrí do širšej elity a tak nejako sa dúfa, že by mohol mať titul ak už šampiónom už rovno nebol. Alebo sú tam takí, že sú radi, že sú radi, alebo si krútia svoje nováčikovské roky v snahe ukázať sa, že by do tej elity mohli patriť.

Samozrejme viem, že to všetko vieš, len to zhrňujem, že rozpočtový strop pre jazdcov ako je v téme, by bol fajn, ale je asi mimo reality.

Já mu rozumím, velký kus pravdy má. I pilot je zboží a třeba Verstappena si pak logicky může dovolit jen pár týmů. U ostatních je to finančně neprůchodné a protože to není pod stropem, je tlak na peníze u všech.
něajý strop by tam dát také mohli, s tím že pilot dostane k dispozici mít někde nějakou reklamu, aby se mu to kompenzovalo.

V NHL, NFL a podobne sa to nedeje a to z jednoducheho dovodu. Nie je to mozne. Sponzor timu, nemoze byt zaroven sponzorom hraca. Tim nemoze ani najat hracovu manzelku, ci mamu ako upratovacku na stadione… Respektive, taketo “tahy” su mozne no najprv ich musi posudit a schvalit liga, aby sa zabranilo akymkolvek nejasnostiam ohladom mozneho obchadzania platoveho stropu… V F1 je to prakticky nemozne…
Poznam dokonca priklad z NFL, kde si hrac chcel prenajat studio, ktore tim pouziva na produkciu video obsahu, na to aby v nom mohol tocit vlastny podcast. Jednalo sa de facto o fazulky (v porovnani s platom cez 10 milionov rocne), no aj tak mu to nemohli dat zadarmo a ani so zlavou, skratka zaplatil plnohodnotnu sumu za prenajom. A musela to posudit a schvalit liga.

Flavio by nemal byt v f1, ale s týmto súhlasím do stropu započítať aj jazdcov, aj šéfov, aj mechanikov

Toto sa nikdy neustrazi. Jazdec bude pretekat za 1$ ale nahodou v tom istom podpoise reklamnu zmluvu za 80 melka mimo F1. Jazdcom nemozu zakazat prijmy mimo F1.

Podvodník Sulayem si pobrečí, že FIA bere méně než jezdci, a další podvodník Briatore mu leze do zadku s nesmyslama.

2 Likes

tak pred par rokmi aj rozpoctovy strop na vyvoj bol povazovany za mimo realitu, lebo vraj sa to bude dat velmi lahko obchadzat a neni toho kto by to ukontroloval. na zaciatku boli aj nejake pochybnosti a aj snahy to obchadzat cez “vypozicku” spriaznenych inzinierov z plachetnicovych divizii timov, ale dnes sa uz o tom velmi nehovori takze asi to fia nejak zaplatala, takze rovnako je to mozne spravit aj platmi jazdcov
nieje problem aby pri podpise jazdeckej zmluvy museli vsetci osobni sponzori bud ukoncit zmluvu s jazdcom, alebo sa stat sporozorom/partnerom timu a peniaze pre jazdca sa najprv stanu peniazmi timu a az ten ich nasledne pouzije na plat jazdca a tak to bude vsetko zauctovane vramci stropu
zo zaciatku tam budu samozrejme nejake nejasnosti a pokusy o obchadzanie, ale tiez sa to casom vychyta a tiez ak tim da niekomu plat 20mega tak tazko mu to nejakymi klucakami dorovnaju na 70

taketo hlasy boli aj pri zavedeni rozpoctoveho stropu a dnes to funguje a az take lahke obchadzat to nieje

fakt si myslis, ze by sa to dalo tak primitivne obchadzat?
jazdcom mozu velmi lahko zakazat prijmy mimo f1 a ktory jazdec s tym nebude suhlasit tak jednoducho nebude jazdit v f1

cize cim viac osobnych sponzorov by pilot mal tym menej penazi by mala stajna na vyvoj? ved to je uplna sprostost.

1 Like

hlupost akurat pre teba, lebo sa na to pozeras tak aby ti z toho vysla hlupost

ty si aj terajsi rozpoctovy strop povazoval za hlupost a ze to nebudu vediet nijak kontrolovat a dnes vacsina ludi ci uz z fia, fom, timov, novinarov,… ten krok schvaluju a aj pociatocne problemy ktore boli ocakavane sa vyriesili

Jen jeden můj poznatek ohledně kontroly využívání větrného tunelu Redbullu tak, jak to navrhl kontrolní orgán.
Mají tam v dispečinku prý fyzický sešit, kam se zapisuje každé spuštění, čas a firma…
Takhle sofistikovaně prý jsou napsaná celková “pravidla budgetary control”, jak to prý nazývají :grinning:.
Ještě že v tomhle byznysu nepracuju já, páč by mě s takhle sofistikovaně napsanými pravidly museli časem určitě vaporizovat jako v 1984.

2 Likes

ano, bol som skepticky ohladom rozpoctoveho stropu a ukazalo sa, ze to je silny nastroj ako spravit F1 viac lukrativnou. Lenze toto je trochu ina zalezitost.

Na jednej strane mozes obmedzit minanie stajne, ale nemozes obmedzit prijem jednotlivov. Radovi zamestnanci su nieco ine ako sportovci. Oni nemaju osobnych sponzoroveby napr Oracle zacal vyplacat inzinierom sponzoring bez toho aby bol oficialny sponzor. Neviem ci by to pre sponzora vobec takto fungovalo. A bolo by dovodne podozrenie, ze sa to deje za ucelom obchadzania nariadenia, pretoze kazdemu je jasne, ze nikto nebude platit radovemu zamestnancovi 100k rocne za to, ze nosi logo na siltovke. Na druhej strane kazdy pilot v F1 je lukrativna znacka a maju osobnych sponzorov, vzdy mali a mat budu.

Ked zoberiem ako priklad Hamiltona, tak jeho mega plat je cisto komercna zalezitost a sportu sa to tyka len okrajovo. Hypoteticky keby jeho plat orezali koli nejakemu stropu tak na vykonnost stajne ani jeho vykonnost to nebude mat absolutne ziaden vplyv.