AlphaTauri sledujeme oveľa pozornejšie než iné zákaznícke tímy, priznal Tombazis | Magazín F1 - F1online.sk

Výrazné zlepšenie formy Scuderie AlphaTauri vyvolalo v padoku Formuly 1 ďalšiu sériu podozrení. Ako to už v našom športe býva, kvalitné výsledky zákazníckeho tímu s úzkym prepojením na továreň vyvoláva zakaždým nemalú pozornosť. V minulosti smerovala kritika a obvinenia skôr na tím Haas, v jesennej fáze tejto sezóny zas zaujalo AlphaTauri.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/137337/alphatauri-sledujeme-ovela-pozornejsie-nez-ine-zakaznicke-timy-priznal-tombazis

Zajímavé, že FIA nezajímá Haas, který si sám nevyrábí téměř nic a sídlí přímo v objektu Ferrari.

Haas skoncil posledny, preto to nikoho nezaujima. AT ziskala par bodovych umiestneni na konci sezony a tak sa naskytla dobra prilezitost hladat za tym Red Bull :blush:

Tomu rozumím, ale to neznamená, že Haas může jezdit s kopií Ferrari, ale AT nesmí.
Přitom je AT mnohem více konstruktérem i výrobcem, než Haas, který si neumí sám vyrobit ani šasi.

Všechny tyhle B týmy se musejí hlídat stejně, ale víme, jak to FIA ma s hlídáním a dodržování pravidel

No právě. Haas je kopírka celou dobu co je v F1 a aby dokázal za pomoci ostatních poskládat vůz, tak se kvůli němu upravovaly pravidla, ale stačí aby se AT jen trochu přiblížila spolupráci s RB, tak je najednou spuštěný povyk.

Rozdíl je ten, že Haas má jiného vlastníka, než Ferrari, takže i z právního hlediska zachazíš s entity jinak, když jsou pod sebou nebo jsou kompletně od sebe

Jenže tady se jedná o technické pravidla. A ty zatím (porušuje) Haas mnohem více, než AT.

Haas přece technicky nic neporušuje, jedná v rámci pravidel. Ale ukaž mi, jak chceš ověřit, kdo kolik strávil času ve sdíleném tunelu?

1 Like

Však právě proto jsem slovo porušení dal do závorek.
Tunel je choulostivá záležitost. FIA má nejspíše páky, jak v tunelu pohlídat čas který jednotlivé týmy použijí, ale uhlídat čí díly se testují už tak jednoduché nebude.

FIA určitě Haas sleduje, nicméně Haas nemá stejného majitele jako Ferrari na rozdíl od RB, což je podle mě velkej rozdíl jak jsem tu psal nedávno.

1 Like

No právě, to je ten problém obzvláště, když je stejný majitel dvou týmů

Jaký rozdíl může být v tom, že spojení některých týmů používá stejnou vývojovou taktiku.
Ferrari-Haas
Mercedes-Williams
RB-AT

Aby nedošlo k nedorozumění. Neútočím proti Haasu, ani neobhajuji AT, ale ukazuji prstem na FIA, která se snaží ohýbat pravidla podle toho jak se ji hodí do krámu, ale hlavně nerovnoměrně vůči jednotlivým týmům.

Stejný majitel má výhodu především v lepší domluvě ve spolupráci.

No už to tu bylo zmíněno, první dva příklady hsou zákazníci co vykazují nákupy dílů. U RB s AT nic nevykazuji o nakupu, takže ani nevíš, jaký díly tam reálně jsou

Hele, z pohledu konstruktérského (přebírání vylepšení) to asi moc velký rozdíl nebude.
Ale já to beru ze širšího pohledu, kdy podle mě Haas a Williams pořád vykazují jasné známky samostatnosti v samotném závodění, výběru jezdců atd. Druhý tým RB má hlavní účel podporu prvního týmu.

A aby bylo jasno, já s tím model RB dokážu žít. Nicméně vnímám tam ty rozdíly a chápu, že to někoho může štvát.

3 Likes

Škoda, že se AT neprodalo jednomu ze zájemců o vstup do F1

Já si myslím, že třeba u Ferrari nejde vývoj pouze jedním směrem, ale minimálně dvěmi směry jak to dělala Honda než svůj tým přepustila Brawnu GP.
Takže Ferrari v tunelu měří jedn koncept a Haas pro Ferrari druhý. Pak si sednou chytré hlavy, porovnají data a pro Ferrari si vyberou ten lepší směr. Za odměnu pak prodají plány, nebo třeba motory za výhodnějších podmínek.
A stejně to samozřejmě funguje i mezi jinými týmy.

Nepopírám, že mezi Merglem a Williamsem jsou výrazně jiné vztahy i technické možnosti, ale o tohle přece nejde.
Problém je přece v pravidlech, které týmům dovolují, že se takhle chovat můžou a v tom je zakopaný pes.

Ale jak tohle chceš hlídat? Dobře, zakážeš jakékoliv přímé přebírání dílů od jiného konstruktéra, ale jen bych chtěl upozornil, že aerodynamické prvky se už teď nesmí přímo odebírat a i přesto mohl vzniknout růžový RP alias růžový Mercedes.

Podle mě pokud si dva subjekty budou chtít vyměňovat informace, tak si je vyměňovat budou.

1 Like