Víš kdo je Luca Marmoríny…
Abych citoval Lucu Marmoriniho z Race Engine Technology Issue 100, únor 2017:
„V prvním roce platnosti předpisů to nebylo dobré mít takový nový koncept auta se zamrzlou hnací jednotkou“, „samozřejmě jsme toho měli hodně z frustrace za Mercedesem jsme my i Renault bojovali, kdybychom měli během roku možnost zavést nějaké výkonnostní úpravy, Mercedes by stejně vyhrál, ale mohli jsme jim trochu ztížit život…“ ale nemohli jsme zavést nic pro výkon. Bylo to velmi frustrující, když už jsme měli motor, který byl na dynu mnohem lepší, ale nemohli jsme ho používat kvůli předpisům, takže bylo velmi dobré, že FIA přijala změnu předpisů na konci roku 2014, což týmům umožňuje používat žetony pro výkon během závodní sezóny“.
…
“Myslím, že FIA odvedla skvělou práci při koordinaci vstupů od různých výrobců. Pamatuji si, že na úplném začátku byly také přítomny Toyota, BMW a Honda a podílely se na definování pravidel. Lidé nyní tvrdí, pravidla byla navržena pro Mercedes, ale to je úplně špatně.”
…
“Pamatuji si, že v té době musela být některá rozhodnutí založena na bezpečnější cestě. Mysleli jsme si, že spolehlivost bude v sezóně hrát hlavní roli, ale nakonec tomu tak nebylo. dostali jsme se do Bahrajnu, uvědomili jsme si deficit, ale nebyl čas reagovat, protože jsme už stavěli motory pro první závod.”
…
o tom, že Ferrari je menší společnost:
“Takže jsme se snažili zvládnout závodní sezónu, kde společnost očekávala, že uspějete, a zároveň jste k provozování nového konceptu používali jen 1 dynos. Zaplatili jsme cenu za že v roce 2013, když jsme vyvinuli nový motor pouze na jednom dyno a jednoválcovém motoru, nemohly V8 a nový motor sdílet stejné dyno. Teprve na konci roku 2013 byly schopny využít všechny naše zařízení pro novou hnací soustavu”… “překrývající se období bylo třeba provést s větší redundancí”. "
To byl přístup Mercedesu, který měl v polovině roku 2013 základní tým pracující na svém programu V8 a V6 new zvlášť, takže šlo o to, že někdo se oběma motorům - vyvoji věnoval na 100% ( Mercedes) a Ferrari se tomu věnovalo 50%/50% a to rozdíl vznikne. O ERS nemluvím, to je další podceněná kapitola…mysleli že to doženou aerodynymocky… tím, že bude malej motor a nevyšlo to. Prostě to neodhadli a Mercedes nainvestoval do toho honě peněz a človekohodin, že tomu nešlo konkurovat a to i díky pravidlům… žetony nebyli hned.