Vettel o prekonaní Schumiho rekordu: Určite z toho budem smutný | F1online.sk

„Bolo to číslo, ktoré bolo považované za nedosiahnuteľné,“ hovorí Vettel. „Posledné roky sme sledovali, ako sa Lewis stále približoval a približoval, až dodnes, kedy je jeho prekonanie už len otázkou času.“


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/11651/vettel-o-prekonani-schumiho-rekordu-urcite-z-toho-budem-smutny

Keby mal Schumacher 6sezon take dominantne auto (tiez mal, ale 2 sezony, nie 6…), ake ma Hamilton (2014 2015 2017 2018 2019 2020) a v jeho ere by sa jazdilo ±20 pretekov v sezone, tak Schumi ma 150 vitazstiev…

Takze to vyrovnanie je tak ciselne, nic viac, nic menej.

2 Likes

Nevím, kolik výher by měl Schumacher nebo kdokoli jiný, “kdyby”, ale dominance Mercedesu zdeformovala všechny statistiky tak, že přestaly mít smysl. Svět, v kterém všechny rekordy kromě “nejmladšího mistra” bude mít bez větší námahy jediný člověk, ukazuje hlavně na chybu v konstrukci současné F1. Je to velmi dobře vidět na Rosbergovi, jeho bilance za pouhé tři roky (2014 - 16) je prakticky totožná s celoživotní bilancí Kimiho Räikkonena (1x mistr, 2x vicemistr, přes 20 vyhraných závodů) nebo jiných výborných pilotů. Nic proti Hamiltonovi ani Rosbergovi, ale pokud je výsledkem nějaké plánované změny formule, v které během dalších sedmi let jeden tým vyhraje 75% všech závodů a 80% všech kvalifikací a v které lze obratně prolobovaný počáteční náskok udržovat masivními investicemi (jejich efektivitu Mercedesu nikdo nebere), pak prostě takové “rekordy” ztrácejí opodstatnění. Je to jenom statistika pro ty, kteří vidí povrch. Méně je někdy více.

2 Likes

Toto je taky nezmysel. Hamiltonove rekordy maju absolutne opodstatnenie. F1 nie je sport o jednom cloveku, o jazdcovi. F1 je timovy sport, kde je pre vysledok relevantne auto a jazdec. Dominancia Mercedesu je kvoli svojej dlzke a intenzite sice bezprecedentna, ale to nijako neubera Hamiltonovym rekordom opodstatnenie. Ak chces brat rekordom opodstatnenie, lebo boli dosiahnute s najrychlejsim autom, potom nema opodstatnenie ziadny uspech v F1.

Mne to pride z tvojej strany pokrytecke. Ked ide o Vettela, tak aj jeho sedemnaste miesto vychvalujes az do nebies. Ale ked ide o Hamiltona, tak tam jeho rekordy nemaju opodstatnenie. Podme sa bavit o opodstatneni Vettelovych styroch titulov. Tiez tie styri roky sedel v najrychlejsom aute, tiez za tie styri roky prekonal vela rekordov a tiez boli tie styri roky pravidla nastavena vyrazne v prospech Red Bullu. To ti neprekaza?

2 Likes

Ale já jsem Sebastiana nikdy neoznačoval za nejlepšího pilota všech dob, případné éry, případně určitého období. Toto jsem vždycky důsledně odlišoval. V motosportu vzhledem k provázanosti pilota a techniky a nesrovnatelných podmínek, které mají různí piloti, se prostě nedá hovořit o “nejlepším pilotovi” apod. Podobně u Hamiltona nijak nezpochybňuji jeho jezdecké schopnosti, moje výtka se týká “pouze” onoho rekordního zápisu. A ten je důsledkem natolik asymetrického vychýlení sil v F1, že prakticky nemá obdobu ani v motosportu, který je v tomto konstruován jinak než ostatní sporty. Uznání Hamiltonových schopností se určitě nemusí vázat na rekordní zápis, není to “buď anebo”. A pokud jde o jezdecké schopnosti, minimálně Verstappen a Leclerc jsou v současné době schopni vítězit stejně jako Hamilton. Přesto Hamilton zapisuje jednu výhru za druhou a Verstappen jednou za čas. Toto už neodráží realitu, a to ani na poměry hrubého a zakřiveného zrcadla F1. Odráží to dominanci jednoho týmu, která má své premisy, a ty spočívají kromě jiného v politické síle, lobbingu a korporátní realitě, na kterou se F1 nezdravě navázala. Z tohoto hlediska pro mě skutečnost, že všechny historické rekordy má nebo bude mít pouze, jedině a výlučně Hamilton (kromě nejmladšího mistra a vítěze závodu), nemůže mít adekvátní váhu. Je to jako kdyby Djokovič a Nadal museli hrát s dřevěnou raketou a prohlašovalo se, že na Federera nikdo nemá, protože vyhrál padesát grandslamových turnajů.

Ale ono to lépe vynikne, až bude mít Hamilton ne sedm, ale dvanáct titulů, a Verstappen a Leclerc (nebo jiní) budou počítat své výhry na prstech jedné ruky.

Tak mercedes si ide svoje vettel mal k tomu tiež blízko prišli zmeny pravidiel a odvtedy ide mercedes svoje ale pokiaľ vieme každý o tom vedel rovnako každy mohol tak isto vyvíjať monopost alebo továrne to že niektoré tými nevedia dobehnúť mercedes len ukázuje to aký sú dobrí.A teraz im to ukazujú čísla samotné bohužiaľ nikto ich nedokazal zastaviť ani Ferrari ani Red Bull ani žiadny iný a snáď nemajú v mer ede povedať ze prestaneme pracovať však nech nás dobehnu bude šou ved je jasne ze makaju na 120% môžeme len dúfať ze nove pravidlá spôsobia to ze bude pole viac pri sebe aj keď pochybujem. LN4

Cisla budu vzdy len cisla, v konecnom dosledku si kazdy fanusik aj tak urci subjektivne, kto je podla neho najlepsi. A to hodnotenie vzdy vyrazne zavisi od osobnych preferencii a sympatii to je proste fakt. Relativizovanie uspechov argumentom, ze Hamilton ma dominantne auto, je smiesna az nepochopitelna. Lebo pri takto hlbavej logike je kludne mozne prist aj k zaveru, ze najlepsi jazdec historie nema ani jeden titul, bohvie, mozno je to dokonca niekto, kto ani nedostal sancu sa v F1 uplatnit. Taky enormny uspech ako ma Hamilton je vzdy vysledkom kombinacie faktorov jazdec, technika a stastie. Uspech je vzdy o tomto, nikdy nestaci iba jeden z tych elementov. A tyka sa to kazdeho titulu, nie len Hamiltonovho.
Prirovnanie Bretnixa s tenisom nesedi, mne to skor pride take, ako keby niekto spochybnoval vitazstva Bayernu Mnichov, lebo maju najlepsich hracov. Ved to by bol nezmysel.
Apropos sa mi zda smiesne, ako sa fanusikovia vecne hadaju a spochybnuju a niekto ako Seb, ktoreho sa to priamo tyka, nema problem ten uspech ocenit.

Logicky to nema obdobu v motorsporte, ale to neznamena, ze to je neprirodzene. Toto ty nerozlisujes a je to podla mna hlavna chyba v tvojej argumentacii. Treba si uvedomit, ze aj Schumacherova dominancia svojho casu, nemala obdobu. A bola neprirodzena? Aj Vettelove tituly boli nieco nezvycajne a znamena to, ze to je neprirodzene?
Alebo si pomozme cyklistikou, dominancia Sky tiez nemala obdobu a hadam nechces tvrdit, ze to je nieco neprirodzene…
Jednoducho standarty sa posuvaju, obcas sa vyskytnu aj vynimocni jazdci vo vynimocnych autach a ukazu nieco, co v hsitorii nema obdobu. Ale ved to je normalne, tak predsa vznikaju rekordy.
Suhlasim, ze pre jazdcov ako Leclerc a Verstappen je to skoda, ale treba si uvedomit, ze ani Hamilton nedostal takuto prilezitost hned na zaciatku kariery. Sport nie je vzdy spravodlivy, tituly nie su darceky pre kazdeho dobreho jazdca. Keby to tak bolo, nemali by taku cenu.

Hlavne mu pripomen, ze za timoveho kolegu mal priemerneho Webera, ked dosiel Ricciardo, hned s nim pozametal…
Vo ferrari mal PODpriemerneho Kimiho a ked dosiel Leclerc, tak isto s nim pozametal, hned 2rok v F1.
Cize nejde ani tak o to, ze bol v tych rokoch RB silny, ale aj o to, ze mu nemal kto kokurovat. Keby uz v tych rokoch sedel vedla neho niekto rychlejsi, nemal by ani jeden titul…
Hamilton mal Alonsa, Buttona, Rosberga… samich majstrov sveta :sunglasses:

Každý si určí, kdo je pro něj nejlepší - já ne. Představu “nejlepšího pilota” odmítám jako chybnou. Osobně to beru tak, že v každém období existuje skupina výborných pilotů, kteří si zaslouží ocenění a respekt. Rozdíly v úspěchu odrážejí celou faktorů. Skupina výborných pilotů samozřejmě nezahrnuje všechny, ať nepadám do opačného extrému.

Srovnání s tenisem není mimo, prostě na tomto příkladu vypichuji fakt, že technická výhoda může vytvořit obrovský a dlouhodobý rozdíl ve výsledcích, který neodráží rozdíl v sportovní rovině výkonu. Pokud někomu vadí zrovna tenis, stačí se podívat na plavecké speciály, které vyvinulo Speedo, než je FINA zakázala, protože dospěla k názoru, že deformují konkurenční prostředí nad míru, která je pro sport snesitelná.

Motosport tady bude z podstaty věci jinde než plavání, ten vliv techniky tu bude vždycky. Ale FIA dokázala vstupovat do hry tak, aby se žádný pilot netěšil zásadní výhodě neúnosně dlouhou dobu. Až do poslední změny pravidel - od té doby FIA selhává. Jinými slovy, když navážu na tvůj další příspěvek, motosport nebude spravedlivý nikdy, ale je rozdíl mezi situací, kdy tento faktor krotí regulátor tak, aby v dlouhodobém měřítku neničil různorodost, a kdy naopak dochází k monopolizaci určitého odvětví. Tady regulátor selhal a Hamiltonovy rekordy jsou takto výsledkem monopolizace. Aniž bych tím zpochybňoval Hamiltonovy jezdecké kompetence (jen není jediný, kdo je má). (Mimochodem, nepřeceňoval jsem ani Schumachera.)

1 Like

Ja jednoducho nesuhlasim s tym, ze Mercedes ma taku podporu a monopol ako sa tu snazis prezentovat. Myslim si, ze ich dominancia je vysledkom vplyvu a vybornych zdrojov. Ale nemyslim si, ze by boli preferovanejsi, nez je Ferrari a dokonca si myslim, ze za Schumacherovej ery bola ta podpora FIA ovela nechutnejsia. Ferrari malo potrebne karty v rukach, aby sa dotiahlo a zapojilo do boja o titul, zial o vela prilezitosti sa pripravili sami. A ked uz boli v roku 2018 blizko, tak ich znicila interna politika a miesto toho, aby riesili svoje auto, tak sa zaoberali reorganizovanim dobre fungujuceho timu a prisli so skvelym napadom, postavit nelegalny motor… Aj toto vsetko prispelo k dominancii aku tu mame. To ale rozhodne nie je len o tom, ze by tu FIA vytvorila nejaky monopol pre Mercedes.

1 Like

Trochu si nerozumíme. Za a) FIA vytvořila podmínky pro faktický monopol Mercedesu a dál už je ve vleku. Nedomyslela důsledky, které jsou silnější než ona. Já dokonce věřím, že FIA by do této situace ráda zasáhla, ale nechala si ji přerůst přes hlavu tak, že i s Liberty fakticky jen přihlíží. Jinými slovy, určitě netvrdím, že FIA aktivně zajišťuje monopol Mercedesu (a souhlasím, že v době Schumi éry si nepočínala právě zářně, nicméně i tam nakonec pochopila, že někde to musí utnout). A za b) vzhledem k tomu, jak vnímat rekordy LH, není podstatné, jakým způsobem se ten monopol přesně zrodil. Určitě se zrodil s podstatným přispěním politiky a lobingu při vstupních podmínkách. To, že tyto podmínky Mercedes efektivně využil, mu nikdo nebere. Ale bez této vstupní výhody bychom asi viděli dramatičtější období F1 než vidíme a dokázalo by se prosadit více pilotů. Paradoxně by z toho možná vyšel LH, pokud by opakovaně uspěl v tvrdém boji proti vícero soupeřům, lépe než jako sice rekordman, ale brilantním kroužením v suverénně nejlepším a nejspolehlivějším monopostu.

S hodnocením Ferrari souhlasím, ale stačí se podívat, jak se nedokáže dotáhnout, navzdory koncentrovanému úsilí a kompetentním lidem, Red Bull.

Keby je to tak ako si napísal a táto tvoja teória je správna a logická tak potom vlastne považuješ webera za slabého jazdca čo je nepochopiteľne a napríklad taký rosberg je lepší ako hamilton lebo ho porazil a stal sa MS musíš sa naučiť podľa mna a pochopiť to že vettel tie 4 titulu má zaslúžene :wink: lebo malo kto objektívny ti bude zrat tieto reči … a keď tak vychvalujes alonsa ktorý je absolútne nelojálny jazdec a stále sa na niečo sťažuje je drzý a ide proti týmu … vettel je opak neho alebo povedať o kimim že je podpriemerný kamo ty niekedy píšeš take veci ako keby si bol 20 majster sveta múdrosťi nebudem sa stád vyjadrovať ku tebe už má to nebaví ani tá urážať a naťahovať sa cez web z nejakým zaujatím chlapčekom

Ja si užívam F1 a som rad že 1 majster sveta sa udržal v nej 2 príde naspet

1 Like

Ano, Hamilton sa jednoznacne presadil oproti silnejsim timovym kolegom ako taky Schumacher alebo Vettel. Za to mu tiez treba dat uznanie.

1 Like

Podla mna nie je nic nepochopitelne na tom, povazovat Webbera za slabeho jazdca. Ja otvorene hovorim, ze jeho posobenie v Red Bulle po boku Vettela bola jedna tragedia. Ved tam dostaval nehoraznu nakladacku, s autom, s ktorym Vettel dominoval, sa Webber nezmohol ani len na vitazstva v pretekoch. V lepsom pripade boli jeho vykony na urovni Bottasa, v horsom na urovni Gaslyho(minuly rok) alebo Albona.
Cely Webberov kredit podla mna prameni z jeho uspechov v roku 2010, ktore skoro vsetky ziskal vdaka Vettelovym technickym problemom alebo chybam. Neskutocne precenovany jazdec.

2 Likes

ja len podotknem, ze straca zmysel vobec sledovat celu sutaz. Diskuzie pod clankami su putavejsie ako cele preteky. Momentalne je F2 napinavejsia, skoda, ze tomu nedavaju dostatocny priestor. Prenosy nie su velmi kvalitne a zvuk motorov zkurvili aj tam. No napriek tomu z cisto pretekarskeho hladiska to poskytuje zaujimavjsi zazitok.

2 Likes

To je dobre napisane, s tym suhlasim.

Co je nepochopitelne na tom, ze Weber neni prva liga ? To, ze jazdil za RB, tak ako Gasly, Kvjat, Albon ?

Ja som nepisal, ze je Rosberg lepsi. Pisal som iba, ze Hamilton mal silnejsich timovych kolegov, ako Fetel v RB a ferrari.
Ked uz reagujes na moj, koment, reaguj pls na to co som napisal a nie mi vkladat do ust tvoje vety. Takto mozes diskutovat na azete v miestnosti pre nastrocnych… :underage:

No Weber si ich za tie vysledky nie nezasluzil, ale nemal ani sancu ich ziskat… Stale to nevyvracia teoriu toho, ze keby sedel vedla Fetela niekto rychlejsi, nemal by dnes 4tituly. :place_of_worship:

Ako som uz 1000x napisal, mna nezaujima co robi jazdec mimo zavody, co pise do medii, co melie do vysielacky. Na usmernenie jeho chovania tam je predsa ŠÉF ! To ze si s nim nevedeli rady a ze im skakal po hlave, je iba ich chyba. Samozrejme sabotovanie hondy cez vysielacku, ci odparkovanie monopostu vedla trate s nadavkami na motor, boli umyselne koli rozchodu oboch stran. Mcl uz planoval prejst k renaultu. Takze tolko k jeho arogancii ci reciam. Aj tak ho s Verstapenom nemozme zrovnavat.

opak je a bol len preto, ze nemal nikdy tlak od timoveho kolegu… pod tlakom mal aj on par veci do radia… napriklad F–K YOU CHARLIE a podobne… a tak isto neuposluchol timove prikazy napriklad minuly rok, ked mu Leclerc slapal na krk…

1vyhra za 5rokov je podpriemerny vykon… tak isto jeho dojazdy do ciela ledva ledva za podiami… o jeho vysledkoch sa netreba bavit, tam je to hotova vec…

zase perlis s tou nasou slovencinou, katastrofa citat…
druha vec, na to aby som mohol komentovat F1 nepotrebujem 20titulov, je to moj nazor a ty nan mozes reagovat, alebo cusat doma… REAGOVAL si aj to ziadne argumenty, iba si popisal veci o ktorych som skoro ani nepisal… asi preto, ze argumenty nemas…
ani ma urazat ? minule si pisal, ze suhlasis s kazdym a vies sa prisposobit aj komunikovat na urovni… zial ani to neni pravda a pekne si protirecis…

naspäť :negative_squared_cross_mark:

Povedz mi kde som tá teraz urazil … ty urážaš vettela v každom jednom článku ja ti len oponujem čo je normálna vec nie urážka PS zase poukazujem zbytočne na moju gramatiku už asi 30 príspevok každý tomu chápe čo píšem len tebe to vadí sústredme sa na veci kotre riešime nie na gramatiku prosím tá ďakujem

A keď chceme byt ku sebe féroví tak leclerk začal stym že on prvý porušil pravidlo a obral vettela o kvalifikáciu tuším ak sa nemýlim ale viem že 1 ktorý toto celé odstarotoval bol leclerk tak keď povieš B povec aj A

Lojalita taká ako má vettel potom čo mu urobili alonso nikdy nemal a nikdy mat nebude z každého týmu odišiel ako ten zlý … už len to že hejtovsl motory a to je jedno aká bola situácia je neprofesionálne

Kritika Alonsa za to, ze je nelojalny a drzy podla mna nie je na mieste. Ja si vobec nemyslim, ze s Alonsom je tazke spolupracovat a suhlasim v tomto s Briatorem, aj ked ten je znamy obdivovatel Alonsa.
Tak ako je to teraz v pripade Vettela, myslim si, ze aj v pripade Alonsa by mala smerovat kritika na Ferrari, nie na Alonsa za to, ze dal do medii alebo do vysielacky ostrejsie vyhlasenie. Ved to, co Ferrari pachalo za cias posobenia Alonsa, bola jedna drzost. Alonso uplne prirodzene od timu ako Ferrari ocakaval, ze postavi konkurencieschopne auto, no Ferrari zakazdym prislo s nejakym srotom a boli to jedine Alonsove perfektne vykony(plus Vettelove chyby/poruchy v roku 2010), vdaka ktorym Alonso dokazal zazrak a dvakrat sa zapojil do boja o titul. Takze neviem, co mal Alonso urobit inak, potlepkat Ferrari uznanlivo po pleci a slusne ich poprosit, aby sa pokusili na dalsiu sezonu postavit mensi srot? Mne jeho miestami ostrejsi slovnik prisiel absolutne legitimny, vzhladom na to, co Ferrari predvadzalo, vplyv na vykony na trati som nezaznamenal ziadny, takze skutocne nie je Alonsovi co vycitat.

Pre jeho posobenie v Mclarene plati to iste.

1 Like