Tombazis priznáva: Motorové pravidlá nie je ľahké odkontrolovať | F1online.sk

„Obmedzili sme spotrebu oleja na 0,3 litra na 100 kilometrov, aby sme sa uistili, že tímy ho nebudú využívať v spaľovacom procese. Teraz to však nemeriame na celkovú vzdialenosť, ale po každom kole. Dnes už nemôžete nakrátko prekročiť limit a potom neskôr pošetriť, aby ste sa vošli do intervalu daného pravidlami,“ vysvetľuje Tombazis.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/11559/tombazis-priznava-motorove-pravidla-nie-je-lahke-odkontrolovat

Podla miestnych odbornikov premyslaju viaczeleno prave s mercedesom, aby mal zase naskok 3roky, pred tym, nez sa zacne jazdit na ihlicie :joy:

Mna by stale zaujimalo, ako dokazalo Ferrari prakticky zdolavat Mercedes v 2019, alebo byt viac ako vyrovnanym timom…

Ved 0,9l litra je nic (0,3l * 3…, ked 0,3l rataju na 100km…), a nemoze urobit nejaky obrovsky rozdiel, aj keby ho spalovali. Napr. Leclerc v Monze, ved on odolaval Lewisovi cely pretek, nie par kol.
A, kedze palivo je obmedzene, je nemyslitelne, aby Ferrari vedelo natankovat kazdy race o ±10l viac? Ak by ich odvazili, isto by viackrat nez raz, zistili porusenie pravidiel.

Ja beriem, ze nejak zistili, kedy senzor od FIA zistuje prietok, a vedeli to urobit tak, aby to obisli - ale ked sa zamyslime, ako Leclerc dokazal odolat Lewisovym utokom cely race? :)) Co ked v kole 21 senzor meral prietoky? :smiley: Proste… logicky mi to nejde do hlavy.

Alebo potom FIA nevazilo auta tak, ako vazilo, a Ferrari okrem obchadzania senzorov malo stale v monoposte OVELA viac paliva. Ale ako, ked sa stale vyberu auta na prevazenie, kontroly? To by im celu sezonu neprechadzalo… Leclerca raz odvazili, a dali trest, ale len raz. Zvysne preteky? Co auto spalilo? Neviditelny benzin? :)) Ved ked raz chcem mat vacsi prietok paliva - okej, ale potom mi dany objem benzina v litroch nemoze stacit na dokoncenie preteku, ak vyuzivam vacsi prietok paliva prakticky cely race /Monza?/

Proste, nechapem to cele. :slight_smile:
Ci v mojej teorii je niekde chyba?

Palivo navíc by je spomaloval.
Ale konečně někdo kdo přemýšlí :wink:

Ocuravani senzoru je podle mne blbost, to by se s nima nikdo nebavil a normálně by je vyloučili.
Navíc jak píšeš, to by se dalo dělat pár kol, pak by byli na suchu.

no, to so spomalovanim ma nenapadlo :slight_smile:
skor som nazoru, ze +10-15kg paliva navyse, nespomali auto tolko, ako ho zrychli, ked dokazu obist prietok (senzor) a zvysit ho :slight_smile:

ale proste, kde by tych ±10kg paliva navyse dali…

PS: Ak je fakt realne, ze spotreba oleja navyse, aj MINIATURNA, dokaze zrychlit monopost o ±1s na kolo /o tolko ferrari spomalilo/, tak F1 je na mile vzdialena tomu, co dokaze bezny clovek pochopit. Pretoze, sancu tomu davam…: Ze aj minimalne zvysenie prietoku paliva, prip. spotreba oleja v objeme do 1l na pretek dokaze zrychlit auto o 1s na kolo…

Ale, neviem, ci je to realne.

v clanku to bolo vysvetlene. v niekorej faze vies setrit palivo aby si v inej faze mohol podvadzat. staci par kol saftycaru na trati a uz mas usetrene dost na to by si mohol tlacit viac kritickych kolach, napr kvoli undercutu. vacsinu preteku aj tak nemozes tlacit kvoli gumam.

kontroly deklarovanej spotreby pred pretekmi su nahodne a tusim to robia len 2 alebo 3 autam zo startoveho pola. rovnako ako napr vazenie aut pocas kvalifikacie, kde pocas kvalifikacie vazia iba niektorych.

Ukáž mi pretek v sezóne 2019, kde nebolo safety car, a Ferrari malo v istých kolách také časy, aké jazdí tento rok :wink: lebo toto píšeš.
Taky nenájdeš.
Takže to neobstojí.

Pozri si Monzu 2019. Kedy ušetrili palivo,? Ved Leclerc šiel 100% preteku na plno. Takze Ti to nevyjde…

Ide o niečo iné.

Ten výkon navyše nemusel byť práve zo spaľovania oleja navyše, pripadne väčšieho množstva paliva… Sú to hybridné motory, mohli to nájsť aj niekde inde.

Nemas zverejnene info kolko paliva mali natankovane a kolko minuli pocas preteku. Prietoky zaznamenane nie su lebo snimace nic nezaznamenali.

Ale mas. Nepriamo isto.

Nadrz isto nemaju na 130l…

Takze ovela viac nespotrebovali. A ked niekto pise, ze Leclerc nesiel naplno cely race - okej, beriem, ale podla toho, by ho v tom case Hamilton obehol ako noz maslom… :slight_smile: Sudiac podla sily a vykonu motora Ferrari TERAZ :slight_smile: Ked nemaju rezimy… Chapeme sa? :slight_smile:

Proste, z toho mi vyjde, ze Ferrari podvadzalo cely cas preteku.-. Ale ako? :slight_smile: 150kg paliva tam isto nedalo . Ak urobi ±5kg paliva taky brutalny rozdiel vo vykone, tak diky pekne :slight_smile:

Proste, pozrime sa na silu Ferrari teraz - je v ramci pravidiel, a kde je… A minuly rok? Robilo to len prekracovanie prietoku paliva?

Výkon motoru “teraz” je cca na úrovni minuloročného motora.
Aby to celé nedopadlo tak ako som už kedysi spomenul, že keby sa každý jeden motor spravil podľa predpisov tak by boli oveľa menej výkonné , tak isto ako je to teraz u Ferrari.
Stále prevláda u mňa názor, že ferrari má teraz totálne legálny motor , presne podľa predpisov ako má byť a ostatný stále nejakým spôsobom obchádzajú pravidlá , nejakým iným spôsobom ako to malo ferrari :slight_smile:

A tu je presne odpoveď prečo si to myslím:

" "Pri súčasných motoroch môže byť hardvér kompletne legálny, no jeho používanie nelegálne.“

„Aby sme to mohli kontrolovať, musíme nepretržite monitorovať obrovské množstvo parametrov, skrz rozličné softvéry alebo správy zo senzorov. Ak jazdec zmení nastavenie pohonnej jednotky v každom kole, je ťažké kontrolovať činnosť motora každé kolo a ubezpečiť sa, že pravidlá boli dodržané úplne exaktne,“

peace :+1:

myslim ze si mylis prietok paliva s maximalnym mnozstvom paliva, ktore mozu natankovat/spotrebovat za pretek.

ano, auta mozu minut 110kg paliva za pretek, ale neverim ze timy tankuju do plna na kazdy pretek. neverim zeby Ferrari ani v spominanom incidente natankovalo viac ako 110kg. skor ide o to ze ked vacsina timov natankuje (vymyslim) 95kg a Ferrari 105kg tak to zacne byt podozrive, ale to je ina otazka a viac menej nepodstatne.

druhe pravidlo je okamzity maximalny prietok. to je to kde pravdepodobne Ferrari zasiahla direktiva tuto sezonu. toto pravidlo hovori, ze do motora moze ist palivo maximalnym prietokom 100kg za hodinu.
sedlackym rozumom… ak by auta isli hodinu vkuse na plny plyn tak mozu spotrebovat najviac 100kg. ( ano nejdu na plny plyn cely pretek, sem tam brzdia, sem tam daju dole nohu z plynu atd… nepodstatne)

a teraz kde pravdepodobne Ferrari porusilo pravidla minuly rok? ak by auta Ferrari isli minulu sezonu hodinu vkuse na plny plyn tak by spotrebovali dajme tomu 105kg.
vobec to neznamena zeby mali mat natankovane viac ako super. staci ak v klucovych momentoch ( napr na rovinkach, predbiehanie, branenie sa - radovo sekundy) maju prietok vyssi ako super = vyssi vykon a v inych fazach trosku posetrili palivo a do ciela by v pohode dosli.

“a v inych fazach trosku posetrili palivo a do ciela by v pohode dosli.”

Blbost :slight_smile: Ferrari nemalo prakticky v ziadnych pretekoch v 2019 taky naskok, aby si dovolilo setrit palivo, ani v urcitych fazach… Proste, to nevychadza. To si moze dovolit medak, laborovat s prietokom atd. pri tej rychlosti, aku na zvysok pola maju… Ferrari ju ale nemalo, a laborovat s tym mohlo minimalne…

Vezmime si Monzu… Keby to tak bolo, Hamilton by mal sancu vzdy obehnut Leclerca, keby setril palivo :slight_smile: No a obehol ho? Nie, cely pretek ho stihal, ale nepredbehol. A je nemyslitelne, zeby sli setriac paliva obaja vzdy v rovnakych usekoch preteku.

Fakt sa bavme o Monze, a tam to vyjde nerealne. Proste, to auto slo cely pretek na 100%, jasne, energiu a spotrebu si manazovat vie, ale tam nemal sancu si vydychnut prakticky ziadnu.

Takze, ak Ferrari malo o +10kg paliva viac ako Mercedes - beriem… Spalovalo viac cely cas, a preto bol Leclerc rychlejsi cely race…
Ale ak nemal viac paliva, tak to nesedi.
A kedze, FIA tie auta vazi/meria prakticky furt, je mala sanca, zeby to Ferrari vychadzalo tolko krat, az im na to raz prisli…

Však víme že Ferrari chytili když na startu mělo o 5kg více než bylo nahlášené a to určitě nevzniklo omylem nebo náhodou. A co jsem pročítal tak kontrola skutečného stavu paliva oproti nahlášenému není uplně častou věcí. Navíc myslím že i tam byly na letošek provedeny nějaké změny kdy se přísněji stanovil tlak a teplota paliva aby se s tím měřeným množstvím nedalo tak manipulovat.

ziadne auto nejde cely pretek na 100% lebo znici gumy.

Ja si myslím, že celé to je postavené na hlavu. Celý “okamžitý prietok” je blud, ktorí by tu nemal čo robiť! Mám v pravidlách že môžem minúť za pretek 110kg paliva či koľko + musí ostať nejaké množstvo po pretekoch (nesmie byť “suchá” nádrž na preváženie), tak by som sa mal tým riadiť. Malo by byť jedno kto má aký okamžitý prietok paliva, keď mu to “žerie” viac a ak by to využíval často tak by mu došlo jednoducho palivo a nedokončil by prateky a má vystaráno. Jednoduché riešenie, odvážiť auto s jazdcom bez paliva , následne odvážiť auto s jazdcom a s palivom a hotovo, úplne jednoduché sedliacke riešenie :+1: ale to sa v tak pretechnizovanom svete ako je F1 nikdy nestane, lebo inžinierske mozgy takto jednoducho proste nevedia rozmýšľať :smiley: :smiley: :smiley:

10kg je šíle moc, někde je by je museli vzít…
Vzhledem k omezením , to není možné.

Co se týká oleje to bylo používáno zřejmě v kvalifikaci.

Ne olej 1l na závod neudělá ani 0,01s na kolo

To jsi ty nebo tvůj avatar, co pronásleduje Kyráliho :smiley: