Povedal Salo, čo nemal? Ferrari vraj malo zakázané využiť plný výkon motora | Magazín F1 - F1online.sk

Mika Salo nie je úplným nováčikom vo zverejňovaní interných skutočností, o ktorých má informácie len Medzinárodná automobilová federácia. Len si spomeňme na VC Ruska 2020 a na to, ako Salo — na danej veľkej cene komisár — fínskej televízii prezradil trest pre Lewisa Hamiltona ešte predtým, ako ho zverejnila FIA. Nuž a najnovšie sa zdá, že sa preriekol opäť, tentoraz v súvislosti s Ferrari, talianskou pohonnou jednotkou a trestom, ktorý vraj Scuderii znemožnil využiť plný výkon motora.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/22025/povedal-salo-co-nemal-ferrari-vraj-malo-zakazane-vyuzit-plny-vykon-motora

Ja len nerozumiem prečo na ich podvody mali doplácať aj Alfa aj Haas.

Myslím, že by to vyzeralo dosť blbo keby Haas a Alfa mohli “vyhúliť” motor naplno a lúsknutím prsta by Ferrari predbiehali. Zároveň, by tým kompetentní jasne ukázali, že motor výkon má ale Ferrari bolo jednoznačne potrestané. A navyše, ten nelegálny motor vtedy používali aj Alfa s Haasom … preto im stiahli výkony všetkým rovnako (Teda ak je niečo pravdy na tom, čo povedal pán Salo) …

Veď ja tomu rozumiem že to bola zásterka a nemohli to verejne priznať. Avšak príde mi to nefer to je jediné čo som sa snažila povedať.

Po tom co hovoril Pepa Král v eiskingu co sa dialo po 3 Schumacherovom titule uplne na to co tvrdi Salo verím. Uplne na pohodu.
Co si pamatam z nejakeho clanku, senzor meria prietok paliva 2000 krat za sekundu, to neokasles.
Co robili bolo to, ze palivo supali cez prietok aj pocas brzdenia do medzipriestoru a pocas akceleracie ho uz tam mali k dispozicii vo vyssom mnozstve.
Ale zdroj uz nenajdem - ale - ak nebolo v pôvodnych pravidlach zakazane supat palivo cez prietokovy senzor aj pocas brzdenia - tak to nebolo proti pravidlam.
Je to akoze seda zona … ? …

3 Likes

trest dostal vyrobca motora a nie tim, co stavia auto.

No ved ja to chápem len mi to nepríde fér

je to fer pretoze ine pravidlo hovori o tom ze musia dodat vsetkym svojim zakaznikom ronvaku specifikaciu motora

vstrekovanie paliva pocas brzdenia a jeho ukladanie v medzinadrzi bolo zakaznane u davno, v prvom roku ked nasadili tieto motory. su tak isto zakazane akekolvek medzinadrze za snimacom. myslim ze je stale povolene ist vo vyssich otackach aj pocas brzdenia, timy to vyuzivali na funake difuzory, ale kedze je obmadzena poloha vyfuku a spotreba paliva tak to uz robia len kvoli MGU-H a nabijanu baterie.

Ferrari proste zistilo ze kedy snimac snima a vstrekovali viac v case medzi jednotlinymi zapismi dat. mysli m ze to nebolo az 2000 za sekundu ale menej. kazdych 200 milisekund ak si dobre pamatam. druhy senzor zaviedli preto aby ten snimal v nahodnych casoch, teda aby nahodne kontroloval aj vtedy ked prvy senzor akurat nic nerobi.

Jemny zmysel to cele dava…

Ferrari v 2020 slo vykonovo dole az az, az niekde na uroven 2016.
A kedze, v tom case nemali smejd motor, bolo mi odzaciatku jasne, ze nemohli podvadzat roky. To by mali viac vitazstiev…
Takze umele spomalenie pride dost realne.

Janko Hrasko - ano spominam si bola teoria ze to vstrekovali pomedzi snimac.
Ktovie ako to nakoniec bolo …

zmysel to cele dava. ci to je aj pravda. Ci to tak je urcite casom vyplava.

no je to 2200x za sekundu.
tu je to dobre vysvetlene.
https://www.racefans.net/2020/03/16/how-the-fias-new-encrypted-fuel-flow-meter-targets-ferraris-suspected-aliasing-trick/

Dává to smysl a ten propad všech týmů s motory Ferrari byl hodně velký a těžko si představit že by se o něj postaral jen ten samotný rozdíl v zamezení podvádění. Takhle pokud se v rámci tajných dohod domluvili na přiškrcení jejich motorů třeba o 2% navíc který teď díky novému měřiči mohou lépe kontrolovat tak to do sebe docela zapadá. Jen fakt nevím zda to všechno tajení jak s podváděním tak s domluveným trestem je nakonec opravdu to nejlepší možné řešení pro F1 i samotné Ferrari. Já za sebe bych rozhodně uvítal otevřenost než tenhle přístup.

Dvě věci mi tu nejsou jasné. Pokud se FIA s Ferrari potají dohodli na něčem, co je striktně vzato v rozporu s pravidly, potom Ferrari přece vůbec nemuselo danou dohodu respektovat. Jakákoli sankce by totiž byla ze strany FIA nevynutitelná. Nelze se totiž dohodnout na něčem, co je v rozporu s právem, resp. práva se nelze vzdát - a logika věci, o které hovoří Salo, je taková, že Ferrari se určitého práva vzdalo. Navíc do hry vstupují zájmy zákaznických týmů, které by se mohly - a to i zpětně - bránit - že byly poškozeny, kromě jiného hmotně (finanční ztrátou v PK). A toto by FIA u žádného soudu neobhájila. Poukaz na to, že Alfa a Haas dříve těžili z nelegálního motoru, neobstojí, jsou to zákazníci přesvědčení, že dostávají motory, které jsou v souladu s pravidly (tzv. “dobrá víra”) a selhání kontroly ze strany FIA nemůže produkovat nějakou sankci, jež by zahrnovala i zákaznické týmy.

Druhý problém se Salovou “zprávou” mám, pokud jde o samotný vývoj motoru. Takže Ferrari je v jaké situaci: vytvořilo nový motor, který se snaží vylepšit (jen je horší než konkurence), anebo fakticky pokračovalo se starým (nelegálním) motorem, který vyvíjí dále (byť s podmínkou dodatečné úpravy, aby byl do budoucna legální)? Pokud má Salo pravdu, potom platí možnost b), jenže ta přece vzbuzuje otázky: pokud bylo obcházení pravidel zakomponováno v hloubkové struktuře motoru, pak stejně bylo nutné ten motor zásadně předělat (a nebylo nutné požadovat po Ferrari umělé zpomalení v podobě omezení průtoku paliva). Anebo to obcházení pravidel bylo zakomponováno v nějaké části motoru, která se dala upravit bez nutnosti zásadní předělávky celého motoru - ale pak stačilo upravit pouze tuto část a motor by byl legální (a opět tím odpadá nutnost požadovat po Ferrari, aby závodilo s protiprávním handicapem).

Jedině že by Ferrari vydalo fake news o novém motoru pro sezónu 2020, pokračovalo se starým motorem s omezením průtoku paliva, a v průběhu sezóny chystalo zcela nový motor pro sezónu 2021 (ale pak bych byl zdrženlivý, pokud jde o předpovědi jeho výkonu).

Jinými slovy, moc se mi to nezdá.

1 Like

Ja som presvedceny, ze taketo veci sa v F1 deju uz desatrocia.
Sede zony, spominas si ako sa RedBullu ohybali kridla viac ako bolo povolene, nedostali ziaden trest …
Mercedes na konci sezony 2018 priniesol ráfky, o ich (ne)legalnosti sme citali stale, nakoniec ich na koniec sezony stiahli, lebo zacalo ist do tuheho.
Minuly rok RacingPoint brzdove kanaliky, takisto bude trest, nebude, jasne sa pisalo ze je to nelegalne …
2009 Brawn - dvojite difuzory - Newey jasne vysvetlil, ze boli proti pravidlam.
To mas takto furt a bude to aj nadalej …

1 Like

zabudas na to, ze tymto neposkodili ferrari a jeho zakaznikov, ale vskutocnosti poskodene boli vsetky timy co v roku 2019 skoncili za ferrari a tiez za alfou a haasom, lebo vsetky tieto 3 timy jazdili s nelegalnym motorom(urcite o tej finte museli vediet aj zakaznici)
takze namiesto toho aby fia vsetky 3 timy vyradila z PK(to znamena aj stranu penazi) tak sa dohodli na tom, ze jeden rok budu mat zmenseny vykon, co je strata v pripade ferrari 2-3 pozicii a realne ak by nepodrezali vettela tam mozno len 1-2 a v pripade haasu a alfy to nebola dokonca ziadna strata pozicii v PK oproti roku 2019

tak a teraz povedz kto stratil viac? ferrari tym, ze skoncilo minuly rok na 6 mieste, alebo by stratilo viac ak by ich diskvalifikovali z roku 2019

fia sa zachovala velmi zle, lebo bud malo ist s ferrari do sporu a dat mu taky trest aky podla pravidiel ma dostat za nelegalny motor a tam je to pomerne jasne, cize diskvalifikacia
alebo ak nemali dostatok dokazov tak nemal byt ziadny trest

1 Like

Ale Alfu a Haas to nemusí zajímat, oni dostali v rámci pravidel nějaký produkt, na jehož výrobě a konstrukci se nepodíleli. Být Alfou nebo Haasem, pošlu za FIA právníky. Navíc dohoda o tom, že Ferrari a zákaznické týmy nemají právo plně využívat pravidel, je protiprávní a neplatná ze své podstaty - fakticky by šlo o podvod ze strany FIA, a to vůči celému šampionátu i fanouškům (kterým se sugeruje, že pro všechny platí stejná pravidla, stejné podmínky). Pokud je tomu opravdu tak, pak je to prostě šílené.

A následně: takže Ferrari opět bude závodit s motorem, který byl nelegální? Jen nějakou upgradovanou verzí? Patrně bez nějakého nelegálního prvku, ale v tom případě ten nelegální prvek asi nebylo tak těžké odstranit - proč FIA jednoduše netrvala na tomto odstranění a šmitec? Proč riskovala, že ve snaze o “spravedlivé” potrestání skončí v kolotoči případných právních sporů? Protože kdyby pro Salovy domněnky existoval nějaký hmatatelný důkaz, něco by vyšlo jasně najevo, pak ty spory vzniknout mohou. I kdyby jen ze strany sázkových kanceláří a sázejících, kteří budou tvrdit, že byli poškozeni tím, že nevěděli, že hned tři týmy v šampionátu startují s významným handicapem, který bude mít dopad na jejich výsledky. O sponzorech a televizních kanálech nemluvě (sponzoři: FIA uměle snížila marketingovou hodnotu naší reklamy, televize: nedostali jsme produkt, který jsme si objednali - rovnocenný šampionát).

A paradoxně by FIA mohlo žalovat i samotné Ferrari. Jak říkám: práv se nelze vzdát, to je jeden z klíčových principů práva jako takového.

1 Like

je dost zbytocne nad tym do takej hlby uvazovat, pretoze sa zamotavame do spekulacii.
ja by som sa drzal faktov.
jednym z nich je, ze FIA pri hlbkovej kontrole naozaj nasla nelegalne prvky (vyssie som dal link kde sa to niekto snazi vysvetlit). To je jediny neodskriepitelny fakt v tejto sage. Tazko si totiz viem predstavit situaciu, zeby sa Ferrari dobrovolne vratili s vyvojom 3 roky dozadu keby FIA nemala v rukach tvrde dokazy.
Od tohto sa uz odvijaju iba spekulacie. Pre Ferrari aj pre celu Liberty by to bola obrovska hanba a brutalna blamaz mat z ikony sportu podvodnikov. FIA na druhej strane nema dovod neukazat prstom ak sa naozaj podvadzalo. Oni su predsa garantom pravidiel. Celu vec teda salamunsky upratali ako volajaku specialnu a hlavne tajnu dohodu o vine a treste.
Ferrari akceptovalo trest v podobne znizenia prietoku.
Ako do toho pasuje novy motor? To by som velmi komplikovane nevidel. Novy motor bol zrejme v plane v kazdom pripade. Viem si predstavit, ze ten sucasny bol pod extremnym drobnohladom zo strany komisarov takze sa rozhodli plne sustredit na ten novy.
A na zaver - reci o tom, ze FIA nema hmatatelne dokazy a ako treba pretobit cely koncept, myslim, ze boli tak trocha rozpravky pre media.

Trest/dohodu dostal vyrobca motorov a nie tim samotny.

A k znizeniu vykonu pravdepodobne doslo preto, ze Ferrari by pravdepodobne nemalo cas na napravu. Likvidacne tresty dneska nemaju zmysel, pretoze by museli odist 3 timy ktore maju ten motor.