Haug: Predbiehanie s DRS je nuda | F1online.sk

Systém DRS je dvojsečná zbraň. Kým na jednej strane nám na veľkých cenách pomôže k aspoň nejakým predbiehacím manévrom, tie sú na strane druhej zväčša len nudné predbehnutia na rovinke s DRS. Systém aj naďalej kritizuje Norbert Haug, ktorý by bol najradšej, keby sme sa bez neho zaobišli.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/16718/haug-predbiehanie-s-drs-je-nuda

bez DRS by jeden (mozno) pomaly dokazal zastuplovat cele startove pole a zruinovat preteky vsetkym vzdadu.

F1 sledujem od roku 98, ale takéto trápne DRS obehnutie je klinec do rakvy tejto generácii monopostov.
Haug dal vynikajúci priklad Mika vs Schumi v Spa. Dnes by ten manéver ani človeka nezaujal, ale vtedy som skákal z postele, lebo som fandil Hakkinenovi. Radšej nech je pretek nudní bez DRS ako keď je nudný z DRS, kde aj to malo obehnutí zošedne pre otvaracie sa krídelko. Po tom ako dostali do rúk LM som čakal že to bude prestavenie na americký spôsob, ale oni daju preč grid girls lebo sme vraj v 21. storočí, pri tom v NBA alebo NFL maju rozstlieskavačky, pribudajú počet veľkých cien ktoré si zaplatia šejkovia a okruhy plne historie dostanu možnosť ked je covid kríza.

1 Like

pri dnesnych sirokych dlhych skoro jedno tonovych mastodontoch s ultra efektivnou aero a karobonovymi brzdami je DRS nutnost. vsetci mozu tarat co chcu, ale pokial nebude F1 vyraznejsie pomalsia a podstatne viac “manualna” tak je DRS nutnost.
Idealne, F1 by mala byt ako F2 plus o 2x taky silny motor.
vyhodte karbonove kotuce, a power steering, osekajte 30% pritlaku, nahoddte manualnu prevodovku a potom sa mozme bavit o skrtani DRS.

Konecne sa po bernieho odchode dostavame do 21. storocia a ches kroky spat? Nie dakujem. V f1 sa nikdy netocilo tolko penazi ako dnes a niekdy nemala tolko fanusikov ako teraz.
Akurat treba zakazat internety kde sa alibisti neustale na nieco stazuju a hned na to slintaju kazdy vikend pred telkou kedy konecne pocuju “Lights out and away we go”.

to nepotrebuje komentar…
Anonymni diskuteri urcite nie su “alibisti” kedze na rozhodovanie nemaju ziaden vplyv. BTW co je zakazane mat kriticky nazor? ved predsa ked to niekto nepozera tak nazor mat nemoze…

Alibizmis spociva v tom, ze ludia zeru formulu, ale dneska je modne kritizat vsetko a stale. A nech by tu boli alekolvek pravidla tak by sa(pravdepodobne ti isty ludia) stazovali zas. A obhajuje sa to slobodou slova.
Aj keby ta vypoculi s pravidlami, tak by si zas nasiel dovod kritizovat a nie chvalit.
A potom sa cudujeme sa ze organizacia F1 nepocuva “postrehy” fanusikov. Pri mnohych to nema absolutby zmysel pocuvat pretoze su vecne nespokojni a zaroven je tu otazka ci je lepsie mat ako fanusika jedneho helmutka, ktoreho aj tak nikdy niekto neuspokoji, alebo 100 inych niekde v saudskej arabii…

Faktom vsak zostava ze F1 je teraz (az na epidemiu) v najlepsej kondicii vobec. Takze preco sa neustale vracat k niecomu kde cisla jasne ukazovali ze fungovalo horsie?
V F2 sa netoci tolko penazi ako v f1. vazne si myslis ze ak by tam dali 2x tak silny motor tak by sa taky Hamilton vykasla na Mercedes a prestupil do F2? Promotori by vazne zacali platit rovnake miliony na usporiadanie pretekov F2 ako platia teraz jednotke?
Ano naschval som to polozil do pozicie konkurecnych serii, pretoze ak degradujes F1, tak je viac a viac pravdepodobne, ze sa najde niekto tvrdohlavy, kto zalozi konkurencny pretek. Ved Bernie sa tym uz davno vyhrazal, ked teda dozije.

Neviem odkedy je kritika v móde, ale v spoločnosti už je od vzniku civilizácie. A to že niekto kritizuje stav v akom je v F1 teraz je rovnaké ako sa kritizovala pneumatikova fraška na VC USA v Indianapolise. Skôr mi to pripadá tak, že keď sa niekto ozve a ide proti prúdu väčšinového názoru tak hneď sa za to chtiac-nechtiac po tlaku ospravedlni. To že sa točia veľké peniaze v F1 mne ako fanúšikovi môže byť jedno, Ja chcem vidieť súboje o titul nie umelo vytvorené nástroje, aby to neostalo len pri kruženi. Dáme VSC alebo SC veď to zamieša v poradí ak keď nie tak Hamilton aspoň prezuje. Tresty za každú blbosť. Aby sa dodržiaval limit trate dáme tam obrubník na ktorom sa jazdec F2 zabije… atď. Tie peniaze ktoré sa točia vlastne zabíjajú ten šport a preteky sú skoro taka formalita ako VC Monaka.

podla mna sa v jednom katastroficky mylis. cisla sledovanosti nevyplyvaju z toho, ze je F1 dnes vyborna zabava, ale z toho ze je pristupnejsia ako kedykolvek pred tym. To iste plati aj o inych sportoch. ani futbal ani zjazdove lyzovanie nema dnes 5x taku kvalitu ako pred 30 rokmi.

stale a stale nechapes, ze F1 mozes sledovat prave preto, ze sa okolo nej tocia tieto velke peniaze a niekto je ochotny ich minat na auta. zdrava financna politika je prve co ta ma zaujimat a ak mas aspon najmensi zaujem aby F1 pokracovala.
umele zasahy su potrebne na to aby sa to cele pohybovalo spravnym smerom a bolo atraktivne pre cim viac ludi. ved koniec koncov prirodzene sme sa dopracovali k tomu ze tim ktory nasbieral najviac sponzorov postavil najlepsi motor a auto a zamestnaj najlepsieho pilota. tak budeme cakat kym sa sam rozhodne odist do dochodky alebo spravime umely zasah?
Umele zasahy su potrebne na to aby F1 nestagnovala. Bodka.

PS: ist proti prudu nie je hrdinstvo a nie vzdy to znamena ze ten kto ide proti vsetky ma pravdu, ale to je ina filozoficka otazka. z pohladu nejakej firmy alebo f1 ako takej, co myslis, kedy zarobis viac penazi? ked sa budes zameriavat na vacsinu, alebo ked budes pocuvat tu mensinu?

Aj Iphony si moze kupit kazdy a neznamena to kazdy si nejaky kupi. Kupia si ho ti co sa im paci a ostatni na to kaslu.
To ze je F1 pristupnejsia neznamena ze teraz vsetci povinne naskacu pre telku. Ale sledovat to budu len ti co ich to zaujima a ostatni prepnu kanal na futbal.
Takze nie, nemas pravdu. Pristupnost pomohla ale cisla rastu pretoze stale viac ludi to zaujima. Ano mozno su scenare kde by to islo lepsie, ale prosim ta, Nabuduce ked budes mat nejaky napad tak porozmyslaj ako uspokojit vacsinu fanusikov(a sponzorov, promoterov atd) a nie mensinu a hlavne na to aby F1 nepredebhla nejaka ina seria.

nie, mam pravdu. to ze si iphone nukupi kazdy je prepac, ale dost hlupy argument.
inak aspon to cim argumentujes by si si mohol overit.

overene

ked si ten graf premietnes do rastu cien energii, cien najmov, cien… cohokolvek tak ta krivka bude mat opacny trend.
iste F1 ako taka ma vacsi mesec, ale to je vylucne vdaka technologiam, ktore umoznuju sledovat vsetko vsade a stale a nie vdaka tomu, ze ludia slintaju, ze motor ma ucinnost 50%. F1 nezaraba z divakov, ale na divakoch. nakresli si graf ako sa zvacsoval trh online advertizing za poslednych 10 rokov. rast prijmov F1 je vylucne vdaka rastu odvetvia nie preto ze by rok co rok bola F1 zaujimavejsia. Ak si to naozaj myslis, ok, ale podla mna je tvoj nazor v mensine.

Ak umele zásahy sú potrebné aby F1 nestagnovala, to znamená že stagnuje a asi sa to nepohybuje správnym smerom ale smerom ktorý si želá nemecká automobilka a súdruhovia v Bruseli. A ak som presvedčený o svojom názore tak idem proti väčšine. Ak by vedenie Ferrari nepritakavalo na každý návrh, nemuseli byť tam kde sú teraz a ani kde je formula od roku 2014.

ver mi, ze “sudruhovia” v bruseli maju F1 uplne na salame. (ti sudruhovia su voleni zastupcovia, narozdiel od sudruhov, s ktorymi mame historicke skusenosti) F1 je tam kde je vdaka servilnosti Todtovej administrativy. Jeho politicka mantra bola a stale je plnit zelania automobiliek. Todtova linia to nazyva “pritiahnut zaujem viacerych automobiliek”

Suma summarum, namiesto priťahovania sme v situácii že automobilky do F1 moc nechcú. Honda odchádza, odvoláva sa uhlíkovú neutralitu ktorú chce dosiahnuť do 2050 ak sa nemýlim. Mám pocit že automobilky čakajú kedy sa F1 vyber cestou elektromotorov. Nalejme si čistého vína, séria Formula E nie je zdaleka taká prestížna ako tzv královná motoršportu F1 paradoxom však je že automobilkám ako Audi, Porsche, Jaguar, Nissan, BMW je bližšia práve tá neprestížna FE. Zlaté časy atmosferických V12 / V10 / V8 zdá sa že sú nenávratne preč. Pochybujem že sa Honda vráti alebo o ňu budú mať záujem a taktiež nevidím žiadnu šancu že niekto do F1 kolotoča vstúpi. Fordu sa darí vo WRC, Hyundaiu tiež. Toyota zas valcuje WEC a darí sa im vo WRC. Citroën má tiež pekné úspechy práve vo WRC. Mnou spomenutí si myslím nemajú potrebu trápiť sa a poprípade strapňovať sa F1 v momentálnej situácii. Spomeňme si na takú Toyotu ako najhorší projekt všetkých čias v F1. V jednom čase sa šuškalo aj o príchode VW do F1 avšak po debakli Diesel Gate sa stiahli aj z WRC. Vychádzajuc z vyššie uvedených skutočností vyzerá to všelijako len nie pozitívne. Zastupujem názor návratu jednoduchých atmosferických V motorov, (minimálne V6). Formulácia pravidiel tak aby sa jazdcove kvality vedeli a mali preukázať za všetkých podmienok nie len v dáždi ako to bolo v Turecku. Aby pomer talentu za volantom k sile auta bola viacej vyrovnaná, nie ako tomu je teraz. Mám pocit že miestami je to o zdravom pomere. Ako nám na výške hovorila profesorka Stavebnej Fyziky “Správny pomer nie je zlý” Akou cestou sa F1 vyberie je, si myslím, viac než zrejmé. Toť vše z mojej strany.

2 Likes

Musis sa na to pozerat ako na firmu. a kazdy jeden uspesny manager kazdej uspesnej firmy vie ze stagnacia bez invoacii znamena ze firma proste skonci. Firma si proste nemoze dovolit predavat 30 rokov ten isty produkt ( v nasom pripade preteky), pretoze ju nekompromisme prevalcuje konkurencia.
ja by som nazval “inovacie” a nie umele zasahy su proste nutne.
pravidla sa musia “inovovat” a presne to sa stalo zavedenim DRS. umele/neumele vyriesilo to obrovsky problem, ktory vtedy bol - malo predbiehania. ludia ako ty zabudaju na povodny problem. takze suma sumarum DRS tu musi ostat kym sa nenajde lepsie riesenie na povodny problem, pretoze vsetko ostatne by bol krok spat.

produkt ktory F1 ponuka je zabava. Produkt, ktory ponukaju automobilky je auto. Vyvoj v zabavnom priemysle nemusi byt rovnaky ako vyvoj v auto priemysle.

hlboko sa mylis a myslim, ze tak vedla si este nebol. Produkt, ktory F1 ponuka je priestor na reklamu. a preteky, alebo zabava ako si to ty nazval je len jeden z nastrojov.

a na to aby toto podnikanie bolo uspesne potrebujes minimalne 3 strany. audience, spozorov a “reklamnu agenturu” co poskytne priestor. cim viac z kazdeho, tym lepsie pre vsetkych, pretoze za malo penazi je malo muziky. vedel to Bernie, vie to Liberty a tak isto vie aj Todt, ci viac penazi ( =divakov) dokaze priniest automobilka alebo maly rodinny garazovy tim. ten ty to nevies.

To, ze motor z F1 nevies namontovat do cestneho auta je uplne nepodstatne pokial sa dotknutym stranam vratia a zhodnotia naklady v inej forme. aj ked ja osobne si myslim, ze vyskum a vyvoj v F1 je urzitocny aj pre automobilky, minimalne preto aby zistili co nerobit lebo to je slepa ulicka.