Brown sa pustil do súperov: Víťazstvá si chcú vybojovať peňaženkou | Magazín F1 - F1online.sk

Moderná Formula 1 chce byť atraktívnym a výkonnostne vyrovnaným šampionátom, v ktorom už nikdy nebude taká dominancia jedného tímu, akú sme zažili v hybridnej ére. Dosiahnuť to chce okrem iného aj zavedením rozpočtového stropu, s ktorým — ak ho udrží —, má reálnu šancu dopracovať sa k ambicióznemu cieľu. Všetku túto prácu však podkopávajú tímy, ktoré si za posledné roky zvykli na to, že s horou peňazí sa dá vyhrávať veľmi pohodlne. Šéf McLarenu Zak Brown upozorňuje, aby im Formula 1 neskočila na udičku.


Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://f1online.sk/clanky/53725/brown-sa-pustil-do-superov-vitazstva-si-chcu-vybojovat-penazenkou

standardne motory su cesta. Nechapem ako si niekto moze mysliet, ze je suboj odberatel vs dodavatel moze byt aspon vzdialene ferovy a vyrovnany.

Snahy nejmovitějších týmů navyšovat rozpočtový strop ukazuje že opatření funguje :wink:

Brown ako dalsi pochopil ze sa bojuje aj mimo trati. Treba rozptylit superov. :tipping_hand_man:

praveze to nedokazuje nic. Ze to funguje sa moze jedine ukazat na trati a zatial sa ukazuje, ze na dianie na trati to nemalo ziaden pozorovatelny vplyv.
Napr. Ferrari. Aj napriek tomu, ze do stareho auta nesiel uz ziaden vyvoj, uplne pohodlne ziskali tretie miesto? Preco? Pretoze vyvoj ohladom auta 2021 sa sutredil na motor. Takisto aj koncorocne zlepsenie um Mercedesu sa takmer vyhradne ta pripisat drakonickemu tempu vo vyvoji PU.
Redbull sprehladom napcha vsetky “usetrene” prostriedky do vlastnej motorarne.
Rozpoctovy strop neriesi vobec nic.

1 Like

strop je chluposť lebo na jednu stranu by chely aby sa viac pretekalo ale na druhu stranu tomu brania lebo ak mate rozpočtovy strop naklady na opravu aut môžu vyrazne znižiť konkurenciu daneho timu zoberme si taky Haas ktory musel značnu časť svôjo rozpočtu venovať na opravu aut ktore boli porozbiane zadelše ak by sme sa dopracovali ktomu že by sa aj pole verovnalo čo by to znamenalo ? neynamenalo by to že už by sa takmer vôbec ne poretekalo ? ak che dnes jeden jazdec predbehnuť ineho musi byť rychlejši ako on vydelisme mnoho prikladov kde jazdec dokazal ineho jazdca dobehnuť rychlo ale pred behnuť už nie prečo lebo jazda za inym autom je natočna najme pre gumy ktore jazdci takmer 80% toho čo tu gumu maju ju šetria len aby vzdržala a na zaver ak budu auta vyrovnane tak manevre ako sme vydeli tento rok najme max/hamilton budu bežne lebo inak sa ani nebude dať predbiehať len tak že budete riskovať neskore brzdi a podobne a ešte jedna vec rok 2021 žiaden tim nerobyl vyvoj už šetko to tlačili do roku 2022

Tu poslední větu bych poupravil: rozpočtový strop sám o sobě neřeší nic. Musí být propojen s dalšími smysluplnými opatřeními: komplexní realita předpokládá komplexní opatření.

Se zbytkem souhlasím: právě s těmi motory by se mělo něco udělat, protože to je hlavní zdroj sportovního zla v současné F1. Rozpočtový strop bych každopádně zachoval, v tom jsem zajedno s Brownem.

2 Likes

Viem si predstavit strop v NHL ale ako toto chcu skontrolovat …

That´s another problem…

Ale je na FIA, aby tu cestu našla.

najskor mi neda, sorry - nie konkurencieschopna vyhoda, ale konkurencna vyhoda…

rozpoctovy strop len zacina a aby zacal poriadne fungovat, chvilu to potrva, velke timy stale budu tazit z know how, ktore vybudovali s obrovskymi timami, takze ta ich vyhoda sa ‘strati’ postupne

rozpoctovy strop je nieco co chce prinutit timy, aby sa sustredili na jeden hlavny problem (ako niekto vyssie uviedol - Ferrari sa pocas minuleho roka zameralo na motor, aby sa dorovnalo) a nie uplne na vsetko, co si mozu dovolit velke timy, takto to dospeje postupne k tomu, ze tie auta budu mat rozne charakteristiky a zatraktivni to pretekanie (napr. jeden bude mat vykonnejsi motor, druhy efektivnejsie aero, treti lepsi pracu s pneu a pod.)

standardizovany motor, by bol skvely pre sport ako taky, ale uz by to nebola F1, lebo ta je do velkej miery aj o motore ale ked sa podstatne casti motora standardizuju a vyvoj a vyroba dostatocne zlacni, tak aby naklady na motor vratane vyvoja boli povedzme tretina rozpoctu a vplyv na celkovy vykon tiez zhruba tretinovy, tak by aj motorova cast mohla byt zaujimava. Musel by vsak tiez existovat mechanizmus na ciastocne dorovnavanie vykonu (napr. ako je to pri aero - si vpredu, mas menej casu v tuneli)

pod rozpoctovym stropom budes rozhodovat ci investujes do aera, mechaniky, motora alebo pilota, casom ti dodatocna investicia do jednej oblasti neprinesie rovnaky uzitok ako investicia do inej casti, takze budes prioritizovat…

no a moze sa stat, ze niekomu sa podari nieco vyznamnejsie nahodou (podobne ako Brawn a jeho dvojite difuzory), takze sa vrati tak trochu aj faktor nahody, ktory moze pomoct

co sa tyka ludi, nebude sa dat velmi ludi preplacat, takze timy budu musiet byt pre ludi atraktivne aj z inych ako financnych dovodov - keby si mal podobnu ponuky z Ferrari a Haasu (co budu defacto vedla seba) asi by si vzal ponuku od Ferrari, lebo tam je vacsia sanca, ze uspejes s timom, ale zas v Haase je mozno vacsia sance ze v tom time porasties…

1 Like

Udržet si konkurenční výhody by spíš umožnil právě strop, tak zůstane všechno zabetonované. TI vepředu budou udržovat a ti vzadu nemůžou nalét peníze aby je dohnali. Že to nebude s tím stropem tak žhavé ukázal Mercedes když měnil motory každý víkend. Vlastně nakadil na to celé šetření co se tlačí roky.

Mercedes im ukázal, ako aj píšeš, že nejaké šetrenie má totálne na háku. Chceli titul, tak menili motory, ako im to vyhovovalo, lebo pravidlá aj s trestom poklesu pozície na štarte im to umožňovali.

1 Like

Teoreticky by stačilo zaviesť nové pravidlá ohľadom monopostu, ohlásiť ich 2 roky dopredu pre všetky tímy, aby mali čas vyvíjať. Samozrejme, pravidlá by museli byť nastavené tak, aby tímy nemohli čerpať zo svojich dosavadných know how. Vtedy by ten rozpočtový strop mal aj zmysel, pretože teraz to len ukazuje, ako sa tí hore len zabetónovali.

Ani to by ti nestacilo. Priklad si pozri Formulu E. Vsetky rovnake auta. Vyvijat prakticky ani netreba a prisiel nejaky Mercedes a v druhej sezony vyhral titul. To je cele o ludoch v garazi a zazemi.

Jedine riesenie by bolo zburat vsetky garaze, tovarne a veterne tunely. Rozpustit timy a potom nech “kapitani” vyneraju tim inzinierov ako chlapci na dedinskom futbale.

Ono to může v té Formuli E taky tím, že ty týmy ještě nemají potřebný organizační level a zázemí (tudíž to pro Mercedes zase nebyl takový problém). Ale nějak moc tuto sérii nesleduji, takže to dávám k dobru jen jako úvahu.

ved prave. a zda sa ti ze taky Haas sa moze niekedy porovnavat svojim zazemim s Redbullom alebo Mercedesom? este k tomu pod rozpoctovym strompom?